Rørosregionen Næringshage ASRørosregionen Næringshage AS

Banebrytende testperiode for dronelevering av mat til hjemmeboende eldre i Røros kommune

Det er første gang en slik systematisk test over tid gjennomføres i Norge, og involverte parter ser frem til oppstarten med stor forventning.

Rørosregionen Næringshage og samarbeidspartner Røros kommune er stolte av å kunngjøre oppstarten av testperiode i Interregprosjektet Green Flyway 2.0. I samarbeid med droneoperatøren Aviant gjennomføres testperioden fra 1. oktober til 1. desember.

I testperioden ønsker prosjektpartnerne å få mest mulig flytid for dronene. Derfor åpner de også for leveranser til fastboende, hyttefolk og næringsliv. Disse kundegruppene har vi forhåndsavtaler med.

Drone som står på take off plass rett utenfor Røros sentrum.
Fra venstre Adrian Larsen (Lærling hos Aviant), Axel Brandtzæg (pilot Aviant) og Bjørg Lindstad (Rådgiver velferdsteknologi Røros kommune) Foto: Endre Sandbakken Rørosregionen Næringshage

Testen har som mål å undersøke om droneteknologi kan forbedre og effektivisere hjemmetjenester. I testperioden vil droner levere middag til innbyggere som ellers ville fått middag tilkjørt med bil. Dette vil frigjøre tid for helsearbeidere, slik at de kan bruke mer tid på helsehjelp og praktisk bistand i hjemmet.

"Greenflyway 2.0 har potensiale til å sette Norge og Sverige (Interreg) på kartet som en internasjonal testarena for droner, autonome luftfartøy og el-fly", sier prosjektleder Endre Sandbakken i Rørosregionen Næringshage.

Noen innbyggere er allerede invitert til å delta i testperioden og motta middag levert med drone. Leveringene vil skje fra Røros til Coop Glåmos og Coop Brekken på utvalgte dager i uken. Aviant sin tjeneste Kyte (bestillingsapp) vil også være tilgjengelig for privat levering av mat og andre varer til de godkjente landingsplassene i deler av testperioden.

110-sentralen Midt Norge IKS (sentral nødetat) ønsker å teste dronebruk i kalde perioder. Med droner får nødetaten «øyet» på skadested tidligst mulig, slik at de kan fordele ressurser best mulig. Røros med sitt klima er et perfekt sted for å teste droner i sterk kulde.

Om Green Flyway 2.0: Prosjektet skal videreutvikle testarenaer og korridorer, pilotere bruk av droner innenfor helse- og velferdsteknologi, etablere god infrastruktur for grønne lufthavner, og øke bruken av klimavennlige, innovative transportmuligheter i testområdet og over grensen til Sverige. Prosjektet vil befeste regionen som en viktig aktør i utviklingen av grønn luftfart og innovasjon.

Prosjekteier Rørosregionen Næringshage er et regionalt innovasjonsselskap innenfor Sivas nasjonale næringshage-program. Med ansvar for kommunene Holtålen, Røros, Os, Tolga, Tynset, Alvdal, Rendalen og Folldal. Næringshagen tilbyr kapital, kompetanse og nettverk. Med ett hovedmål: Skape vekst i næringslivet i vår region.

Følg pressemeldinger fra Rørosregionen Næringshage AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Rørosregionen Næringshage AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Rørosregionen Næringshage AS