Kristiania blir medeier av Gründergarasjen

Kristiania har blitt medeier i Gründergarasjen, en av Norges ledende innovasjonsmiljøer for gründere og startups. Samarbeidet, som også inkluderer OsloMet, styrker Kristianias satsing på entreprenørskap og innovasjon.

Med tilgang til Gründergarasjen vil Kristianias ansatte og både nåværende og tidligere studenter få muligheten til å delta i inkubatorprogrammer, benytte seg av kontorplasser, og dra nytte av workshops og kurs som hjelper dem å utvikle sine egne bedrifter. Foto: Gründergarasjen

– Dette hjelper oss med å videreutvikle Kristiania som høyskolen for arbeidslivet, og etter hvert arbeidslivets universitet, sier rektor Trine Johanssen Meza.

Gjennom medeierskapet får Kristianias studenter, ansatte og alumni tilgang til et bredt nettverk av ressurser, mentorer, fagmiljøer og investorer, samt muligheten til å delta i inkubatorprogrammer. Dette legger til rette for at flere startups og samfunnsløsninger kan springe ut fra Kristiania i fremtiden.

– Samarbeidet skaper synergier som styrker både studenter og forskere i entreprenørskapsreisen, sier Meza.

Løsninger for fremtiden

Gründergarasjen har lenge vært en viktig arena for utvikling av norske teknologiselskaper og startups, og det at Kristiania nå blir en del av dette nettverket, vil trolig styrke samarbeidet mellom utdanningssektoren og næringslivet.

–  Gründergarasjen har lang erfaring med å jobbe tett sammen med akademia, og vi ser stort potensial i denne typen samarbeid. Når startups, studenter og forskere møtes, deler idéer, jobber sammen og utveksler kompetanse, skapes verdier, sier fungerende daglig leder i Gründergarasjen, Freyja Jørgensen.

–  Vi ønsker å være en katalysator for å drive frem flere slike muligheter, og er veldig glade for å ha med Kristiania og OsloMet på laget fremover, legger hun til.

Høyskolen Kristiania er en ideell stiftelse som har demokratisert utdanningen i hele Norge siden 1914, i starten som brevskolen NKS.​

Vi tilbyr utdanning av høy kvalitet til hele Norge, og våre studenter er blant dem med høyest gjennomføringsgrad i sektoren.​ Kristiania har cirka 17.000 studenter i Oslo, Bergen og vi er en av de største på nett.

Kristiania har ambisjoner om å bli universitet​ ​fordi universitetstittel driver frem institusjonenes utvikling i en sektor som stadig blir mer internasjonal og konkurranseutsatt. Kristiania skal bli universitet - til studentenes, arbeidslivets og Norges beste.

Høyskolen Kristiania rød logo