Dun & Bradstreet

Ytterligere 1000 selskaper innenfor bygg- og anlegg er i fare for å gå konkurs

Til tross for en samlet nedgang i konkurser i september, økte antallet konkurser i bygg- og anleggsbransjen med 15 prosent sammenlignet med samme måned året før. Samtidig står over 1000 selskaper innenfor bygg- og anleggsbransjen i fare for å gå konkurs det neste året. Dette viser nye tall fra det globale data- og analysefirmaet Dun & Bradstreet

Foto: Guilherme Cunha/Unsplash

I september 2024 ble 370 bedrifter slått konkurs. Det er en nedgang fra september 2023. Aggregerte tall fra de siste 12 månedene viser 1.4 prosent økning i antall konkurser, sammenlignet med året før.

– Norsk økonomi har vist tegn til bedring den siste tiden, men den svake kronekursen og de høye rentenivåene påvirker de fleste sektorer negativt. Det finnes imidlertid enkelte unntak, som olje- og gassindustrien, som drar nytte av både svak krone og høye råvarepriser, sier Gustav Lundberg, analytiker i Dun & Bradstreet Norge.

I september økte antallet konkurser innen flere sektorer. Industrien opplevde den største økningen med 38 prosent, etterfulgt av hotell- og restaurantbransjen (28 prosent), eiendomssektoren (9 prosent) og bygg- og anleggsbransjen (15 prosent). Til tross for variasjoner mellom månedene og sektorene, viser enkelte bransjer en klar trend med økende konkursrate og høy konkursrisiko. De bransjene som skiller seg ut, er bygg- og anlegg, eiendom og hotell- og restaurant.

Over 1000 bedrifter innen bygg- og anlegg i fare for konkurs

Konkursnivået i bygg- og anleggsbransjen i september 2024 er 15 prosent høyere enn samme måned i fjor. Prognosen fra september viser at 1047 bedrifter innenfor bygg og anleggsbransjen står i fare for å gå konkurs de kommende 12 månedene.

– Vi forventer en markant økning i antall konkurser i bygg og anleggsbransjen det kommende året på grunn av flere samvirkende faktorer. Høyere renter og økte materialkostnader legger et betydelig press på bedriftenes marginer, mens en svekket kronekurs ytterligere forverrer situasjonen. Dette påvirker også etterspørselen etter nye prosjekter negativt, noe som forsterker utfordringene bransjen står overfor, sier Lundberg.

Konkursbølgen fortsetter i eiendomsbransjen

Eiendomsbransjen har opplevd en betydelig økning i konkurser hittil i år, med en oppgang på 39 prosent. I september alene var det en økning på 9 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Prognosene viser at eiendomsbransjen vil fortsette å bli hardt rammet av konkurser det kommende året.

– Våre prognoser viser at konkursrisikoen i eiendomsbransjen ligger 8.2 prosent over snittet for de siste tre årene. Eiendomsbransjen er tungt belånt og påvirkes den høye styringsrenten. Inflasjonsusikkerheten innebærer at rentenedsettelser tidligst kan forventes mot slutten av 2024, eller kanskje ikke før begynnelsen av 2025, sier Lundberg.

28 prosent økning i konkurser i hotell- og restaurantbransjen

September viser et trendbrudd med 28 prosent økning i konkurser innen hotell- og restaurantbransjen, i motsetning til juli og august da konkursene falt med henholdsvis 25 og 13.2 prosent.

– Sommermånedene er ofte høysesong for mange restauranter, spesielt de med uteservering eller som ligger i turistområder. September kan være utfordrende, særlig for restauranter som retter seg mot familier og turister. Skolestart og tilbakevending til rutiner kan påvirke besøksfrekvensen.

Ifølge konkursprognosene har også hotell- og restaurantbransjen tøffe tider i vente, også på lengre sikt.

– Mange restauranter sliter med høye driftskostnader, inkludert leie, lønn og råvarer. Vi forventer en 15 prosent økning i konkurser innen hotell- og restaurantbransjen, sammenlignet med gjennomsnittet de siste tre årene. Risikoen er 2 prosent høyere enn i september i fjor. Det er dyrtid, og det merkes for de svakeste aktørene i bransjen, sier Lundberg.

Følg pressemeldinger fra Dun & Bradstreet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Dun & Bradstreet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Dun & Bradstreet

Hotell- og restaurantnæringen opplever rekordstor nedgang i antall konkurser31.7.2024 11:17:22 CEST | Pressemelding

Det globale data- og analysefirmaet Dun & Bradstreet utarbeider månedlige statistikker om konkursutviklingen i norsk næringsliv. Så langt i år er antallet konkurser på samme nivå som i fjor. For juli isolert økte antallet konkurser med 10,8 prosent. Hotell- og restaurantbransjen er i år den bransjen med færrest konkurser, og Vestlandet skiller seg nå ut som den regionen i Norge som går best.