Norsk Scania

Airbager blir standard hos Scania

Del

Norsk Scania tar et viktig grep for trafikksikkerheten. Fra nå blir airbager standard på alle nye Scania lastebiler i Norge.

SIKKERHET: Airbagene i Scania blir nå standard på sjåførsiden i lastebilene. Både airbagen i rattet og den som sitter i døren kan spille en stor rolle om ulykken skulle være ute.
SIKKERHET: Airbagene i Scania blir nå standard på sjåførsiden i lastebilene. Både airbagen i rattet og den som sitter i døren kan spille en stor rolle om ulykken skulle være ute.

Scania lanserte allerede i 2017 sideairbager sammen med airbag i rattet på lastebiler. Frem til nå har dette vært et tilvalg som kundene har kunne velge når de har spesifisert ny bil.

Norsk Scania vil gjøre alle Scania-lastebilsjåfører tryggere på landeveien. Fra 5.september i år er både airbagen i rattet og sideairbag på førersiden standard på alle norske Scania lastebiler.

-Sikkerhet skal være førsteprioritet. Vi har et unikt produkt og ønsker å bidra til å øke trafikksikkerheten for våre kunder, sier Steinar Westli, salgsdirektør lastebil i Norsk Scania.

null
VIKITG: Steinar Westli, salgsdirektør for lastebil i Norsk Scania ønsker å sette en ny bransjestandard når airbag nå blir standard på alle nye, norske Scaniaer.

Eneste leverandør

Scania har helt siden lanseringen av sideairbagen i 2017 vært eneste leverandør som har kunne tilby denne svært viktige sikkerhetsfunksjonen på lastebil. Særlig i ulykker hvor lastebilen velter og lander på siden har sideairbag bevist gjentatte ganger hvor skadereduserende disse er.

For flere kunder i Norge har airbagene i lastebilen vært forskjellen på i verste fall liv og død, til moderate skader. Airbagen tar for de enorme kreftene som settes i sving når en lastebil er involvert i en trafikkulykke.

Les historien om Sven Eirik Heggestad som ble reddet av airbagen i sin lastebil. Se video hvor Sven Eirik forteller historien her.

null
FORSKJELL: Slik tankbilen Sven Eirik Heggestad fra Sogn ut etter en møteulykke i 2019. Airbagene i hans lastebil gjorde at han kom nærmest uskadd fra ulykken. Foto: Privat.

Airbager blir standard på alle Scanias hyttemodeller i Norge. Fra den urbane bybilen L-serie med lavt innsteg til flaggskipet S-serie for langtransport med flatt gulv.

Begge sider

Det er airbag i rattet og sideairbagen på førersiden som blir standard. For kunder som vil ønske ytterligere sikkerhet i lastebilen er det mulig å bestille sideairbag på passasjersiden som ekstrautstyr.

For kunder som av ulike årsaker ikke ønsker airbager er det mulig å velge de bort, uten at dette påvirker prisen.

Denne forandringen i utstyrsstandard gjelder for nye chassis som er bestilt og ordrelagt etter 5. september i år.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Norsk Scania

Norsk Scania er i dag Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1250 ansatte fordelt på 48 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2023 solgte selskapet transportløsninger for 7 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 50.000 ansatte i omtrent 100 land, noe som gir grenseløse muligheter i en spennende bransje.

Følg pressemeldinger fra Norsk Scania

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Scania

Scania introduserer enhetlige servicetjenester over hele Europa26.9.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding

- Denne lanseringen kommer på et tidspunkt da vi ser at kundene våre vokser i størrelse og driver virksomhet med oss i flere land samtidig, sier Mikael Blom, produktsjef hos Scania CV. Kjøretøy brukes oftere på tvers av landegrensene, og flåtene blir større. Med Services 360 blir Scania den første leverandøren som kan tilby flåteeiere en enkel måte å få tilgang til og kjøpe nøyaktig de samme serviceløsningene over hele Europa. Tjenestenavn, innhold og deres vilkår og betingelser har tradisjonelt vært nasjonalt anliggende, i beste fall, i transportbransjen. Scania forbedrer nå kundeopplevelsen ved å introdusere modulerte, komplette løsninger der kundene setter innholdsnivået i dialog med Scania. Deretter vil alle Scania-kunder vite nøyaktig hva de kan forvente – og det samme vil hele servicenettverket. – Fra nå av kan europeiske flåteeiere stole på at uansett hvor de går på kontinentet, vil de få full anerkjennelse og hjelp for sin komplette serviceløsning, sier Blom. Services 360 gir e

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye