Safetec Nordic

TÜV Rheinland kjøper Safetec Nordic AS

Oppkjøpet av Safetec Nordic styrker TÜV Rheinlands posisjon som en av de ledende risiko- og sikkerhetskonsulentvirksomhetene i Europa.

(Trondheim) – Safetec Nordic AS er solgt til det tyske selskapet TÜV Rheinland. Safetecs ekspertise vil utfylle TÜV Rheinland sin eksisterende tjenesteportefølje innen risiko- og sikkerhetsstyring, og blir en del av konsernets Industrial Services & Cybersecurity divisjon.

I Norge og Sverige vil Safetec fortsette å operere som egne selskaper, og selskapsnavnet endres til TÜV Rheinland Safetec fra 1. januar 2025. I Storbritannia vil Safetec UK integreres i Risktec, TÜV Rheinland sin eksisterende konsulentvirksomhet i regionen.

Safetec er et av Norges ledende uavhengige konsulentselskap innen risiko, sikkerhet og beredskap. Selskapet leverer tjenester til energisektoren, samferdsel, maritim- og landbasert industri, samt offentlig sektor. Selskapet har i dag rundt 150 ansatte fordelt på hovedkontoret i Trondheim og fem kontorer i Norge, samt kontorer i Sverige og Storbritannia.

Den sammenslåtte virksomheten vil bli en av de ledende konsulentvirksomhetene innen risiko og sikkerhet i Europa, med mer enn 600 eksperter til å betjene sin globale kundebase innenfor dette segmentet. TÜV Rheinland etablerer dermed en betydelig tilstedeværelse i Norden, og forsterker sin markedsposisjon i Storbritannia.

«Beslutningen om å selge til TÜV Rheinland er drevet av en felles visjon, verdigrunnlag og sammenfallende strategiske ambisjoner. Gjennom oppkjøpet får vi også tilgang til TÜV Rheinlands omfattende nettverk av ressurser og ekspertise, noe som vil kunne styrke våre tjenester og gi spennende utviklingsmuligheter for våre ansatte. Dette vil også komme våre kunder til gode, ved å tilby dem enda bedre og mer innovative løsninger», sier Stein Eggan, administrerende direktør i Safetec Nordic.

«Vi ser frem til å skape vekst, stabilitet og muligheter i en tid hvor vi ser økt etterspørsel etter bærekraft, avkarbonisering og forretningskontinuitet,» uttaler Gareth Book, Regional Business Stream Manager for TÜV Rheinland (Industrial Services & Cybersecurity, Vest-Europa). “Safetec vil styrke vår posisjon som en ledende aktør i Europa innen risiko, sikkerhet og integritetsstyring». «Vårt mål er å bygge videre på de langvarige kundeforholdene og tilliten som Safetec og TÜV Rheinland har etablert gjennom flere tiår i sine respektive markeder».

Om TÜV Rheinland

TÜV Rheinland ble grunnlagt i 1872, og er et uavhengig globalt selskap som spesialiserer seg på testing, inspeksjon og sertifisering av produkter, systemer og tjenester. I tillegg har de en stor tjenesteportefølje innenfor sikkerhet, blant annet gjennom eierskapet i det britiske selskapet Risktec. TÜV Rheinland har over 22 000 ansatte, fordelt på 500 lokasjoner verden over, og leverte en årlig omsetning på rundt 2,4 milliarder euro i 2023.

Selskapet eies av stiftelsen TÜV Rheinland Stiftung, som er den eneste aksjonæren. Stiftelsen er opprettet for å støtte vitenskapelig forskning, utdanning og andre samfunnsnyttige formål, og den sikrer at TÜV Rheinland kan operere som et uavhengig selskap uten eksterne aksjonærer. I dag opererer TÜV Rheinland gjennom 4 ulike forretningsområder, hver med spesifikke tjenester og ekspertise for å dekke ulike industrielle behov.

TÜV Rheinland tester tekniske systemer og produkter over hele verden, støtter innovasjoner innen teknologi og virksomhet, trener mennesker i mange yrker og sertifiserer styringssystemer i henhold til internasjonale standarder. Ved å gjøre dette, skaper de uavhengige ekspertene tillit til produkter så vel som prosesser over globale verdiskapingskjeder og varestrømmer. Siden 2006 har TÜV Rheinland vært medlem av FNs Global Compact for å fremme bærekraft og bekjempe korrupsjon.

Nettsted: http://www.tuv.com

Om Safetec Nordic

Safetec er et av Norges ledende uavhengige konsulentselskap innen risiko, sikkerhet og beredskap. Selskapet leverer tjenester til energisektoren, samferdsel, maritim- og landbasert industri, samt offentlig sektor. Safetec har i dag rundt 150 ansatte fordelt på hovedkontoret i Trondheim og fem kontorer i Norge, samt kontorer i Sverige og Storbritannia.

Safetec analyserer tekniske, menneskelige og organisatoriske forhold for å løse komplekse problemstillinger. Dette bidrar til å gi kunden en helhetlig forståelse av risikobildet, og hjelper kunden å balansere mellom sikker drift og optimale resultater. Helt siden oppstarten i 1984 har Safetec jobbet for å gjøre en positiv forskjell for sine kunder og samfunnet. Safetec er kjent for sin ekspertise og innovative tilnærming, og har et sterkt fokus på bærekraft og kontinuerlig forbedring. Med et dedikert team av fagfolk, jobber Safetec tett med kunder for å utvikle skreddersydde løsninger som møter deres spesifikke behov og utfordringer.

Safetec har vært medlem av FNs Global Compact for å fremme bærekraft og bekjempe korrupsjon siden 2020.

Nettsted: https://www.safetec.no/

Konsernsjef Stein Eggan

Følg pressemeldinger fra Safetec Nordic

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Safetec Nordic på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Safetec Nordic