Driften av riksveier for sørdelen av Trøndelag er lyst ut – vektlegger kvalitet og klimakutt
For første gang er kvalitet og klimakutt en del av konkurransen om den nye kontrakten for driften av riksveier i sørdelen av Trøndelag.

Veidrift innebærer å holde veiene trygge og framkommelige og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap.
Stor betydning for mange
Kontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveier og gang- og sykkelveier langs riksveiene med tilhørende sideanlegg og rasteplasser i kommunene Oppdal, Rennebu, Midtre Gauldal, Melhus, Trondheim, Malvik, Stjørdal, Levanger og Meråker.
I disse kommunene bor det over 310 000 innbyggere og kontrakten har store variasjoner fra høytrafikert storbyproblematikk i Trondheim til mer spredtbygde strøk og høyfjell med mindre trafikk.
– Totalt er det 410 kilometer med vei som kontrakten omfatter, hvorav 348 kilometer er riksvei og 62 kilometer er gang- og sykkelveier langs riksvei. Trafikken har et spenn mellom 100 til 60.000 kjøretøy per døgn. Denne kontrakten har stor betydning for alle innbyggerne i disse kommunene, de som er på lengre reiser og ikke minst næringstransporten, sier Per Fladvad som er prosjektleder for drift i område midt i Statens vegvesen.
Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030 med mulighet for forlengelse i inntil tre år.
Holder ikke med bare lav pris
Tradisjonen har vært at driftskontrakter for veidrift har vært tildelt laveste pris, så lenge kvalitetskriteriene var oppfylt. Nå tas nye anskaffelsesformer i bruk, hvor også andre kriterier enn pris påvirker konkurransen.
– Dette er første driftskontrakt i Midt-Norge som legger vekt på og utfordrer entreprenørene til å tenke annerledes knyttet til klima og miljø, ha smarte løsninger for driftsopplegg for hele året og spesielt for vinterdrifta. Det gjør at entreprenørene kan bruke sin kompetanse og sine konkurransefortrinn, og ikke minst sørger dette for bedre veier og «mere for pengene» for de som trafikkerer disse strekningene, understreker Fladvad.
Tilbyderne vil bli vurdert knyttet til fire kriterier:
- K1 Tilbudssum: summen som leverandør oppgir i sitt tilbud.
- K2 Klima og miljø: Leverandørenes besvarelse kan gi et fradrag med inntil 175 millioner kroner fra leverandørens tilbudssum ved beregning av tilbudets konkurransesum.
- K3 Driftsopplegg for hele året: Leverandørenes besvarelse kan gi et fradrag med inntil 50 millioner kroner fra leverandørens tilbudssum ved beregning av tilbudets konkurransesum.
- K2 Vinterdrift: Leverandørenes besvarelse kan gi et fradrag med inntil 45 millioner kroner fra leverandørens tilbudssum ved beregning av tilbudets konkurransesum.
Kontraktssummen er den endelige summen som partene blir enige om i den inngåtte kontrakten.
Omfattende prosess
Som for driftskontrakten for veidriften av norddelen av Trøndelag skal det for denne kontrakten gjennomføres forhandlinger med aktuelle entreprenører:
Konkurransen foregår i to trinn. I første omgang må entreprenørene melde sin interesse for å bli med i anbudskonkurransen. Se hele kunngjøringen i Doffin:
Leverandørene som godkjennes inviteres til å komme med første tilbud. Deretter foretar Statens vegvesen en evaluering og inviterer tre til fire entreprenørene til forhandlinger.
Neste trinn er at entreprenørene leverer sitt andre og endelige tilbud, og Statens vegvesen vekter pris og de øvrige kriteriene for å avgjøre hvilken entreprenør som gir mest for pengene.
– Det blir tilbudskonferanse 15. oktober 2024 og fristen for innlevering av forespørsel om deltakelse i konkurransen blir 1. november 2024. Tilbudskonferanse arrangeres digitalt, noe som er besparende når det gjelder tid og kostnader både for tilbydere og Statens vegvesen. Dette er noe Statens vegvesen har gode erfaringer med. Vi har mål om at kontrakten med valgt entreprenør undertegnes cirka uke 14 i 2025.
Konkurransen gjennomføres via Statens vegvesens konkurransegjennomføringsverktøy (KGV).
Fakta om Statens vegvesens vegdriftskontrakter
Landet er delt inn i 30 kontraktsområder for riksveg. Se oversikten her:
Fem nye vegdriftskontrakter får oppstart 1. september 2025: Hedmark, Gudbrandsdalen, Trøndelag nord, Trøndelag sør og Salten.
Fakta om veidriftkontraktene:
- All drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.
- Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for riksvegene.
- Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.
- Pris er fortsatt det viktigste tildelingskriteriet, men fra 2025 vektlegges også CO2-utslipp og andre kriterier i alle driftskontrakter.
- Alle entreprenører skal ha miljøsertifisering og må rapportere om CO2-utslipp.
- Alle kontrakter skal ha miljøkrav og insentiver til innovasjon.
Nøkkelord
Kontakter
Per FladvadProsjektleder drift midt
Tel:90835679per.fladvad@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Stenger løp i E39 Glaskartunnelen18.3.2025 10:40:11 CET | Pressemelding
Førstkommende helg stenger nordgående løp én natt, og neste helg skjer det samme i sørgående løp.
De skal drifte elektro på riksvegene i Hålogaland18.3.2025 08:21:14 CET | Pressemelding
Statens vegvesen har inngått kontrakt med SET Elektro AS om å drifte elektroinstallasjoner på riksvegene i Lofoten, Vesterålen, Ofoten og Sør-Troms.
Disse vil drifte elektro i tunneler på riksvegene i Østfold, Follo og Nedre Romerike17.3.2025 13:59:07 CET | Pressemelding
Fire entreprenører har gitt tilbud på drift og vedlikehold av elektroinstallasjoner i riksvegtunnelene i Østfold, Follo og Nedre Romerike.
Ikke legg ut på kjøretur i Troms og Nordland i kveld – mange veger er stengt15.3.2025 20:53:04 CET | Pressemelding
Sterk vind og mye snø gir økt snøskredfare, svært vanskelige kjøreforhold og stengte veger. Utsett kjøreturen!
No er det klart kven som skal byggje ny E134 mellom Røldal og Seljestad13.3.2025 14:42:21 CET | Pressemelding
Statens vegvesen har innstilt arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad og Metrostav Norge til å bygge ny Røldalstunnel på E134 mellom Røldal og Seljestad.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom