Fylkesveier og statsbudsjett: - Halvparten av det regjeringen selv lovet

NAF reagerer kraftig på at regjeringen ikke leverer som lovet på vedlikehold av fylkesveiene. – Det mangler en halv milliard kroner til fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

bil på en smal vei
Forfallet på fylkesveiene har økt kraftig, og NAF har beregnet etterslepet på vedlikehold til om lag 100 milliarder kroner NAF

Én milliard mer i året til fylkesveiene var lovnaden i Nasjonal transportplan (NTP) som regjeringen la frem før sommeren. Dette følges ikke opp i budsjettet for 2025, hvor de kun vil øke tilskuddet med 481 millioner kroner, ifølge NTB.

– Skuffende svakt

– Dette er skuffende svakt, sier Handagard. – Vi hadde forventet at de holdt egne løfter i første budsjett etter de la frem Nasjonal transportplan. Det holder ikke å si at økninger kommer i fremtiden, når det allerede nå mangler en halv milliard, sier hun.

NAF mener det må brukes betydelig mer penger enn i dag for å få bukt med forfallet på  fylkesveiene. Satsningen som ble lagt frem i NTP ble derfor godt tatt imot. Forfallet på fylkesveiene vil koste om lag 100 milliarder kroner å utbedre, ifølge NAFs beregninger.

– Det regjeringen legger frem her er langt unna det beløpet som trengs for å gjøre fylkesveiene tryggere for folk over hele landet. Dårlige fylkesveier er mer trafikkfarlige og mer sårbare for økte påkjenninger fra klimaendringer. Derfor haster det å sette veiene vi bruker hver eneste dag, i bedre stand, sier Handagard.

Forsiktig start

Selv om en økning fra dagens nivå er en start, mangler det altså mye på at regjeringen følger opp nivået som Nasjonal transportplan legger opp til.

– Et løfte om mer penger de neste årene er ikke godt nok. Det haster å utbedre fylkesveiene, og dette er en altfor forsiktig start, sier Handagard.

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.