Tannleger i Privat Sektor og SMB Norge: Private tannleger kritisk til tannhelseutredningen

Tannhelseutvalget la frem sin utredning 26. september 2024. Foreningen «Tannleger i Privat Sektor» (TiPS) og SMB Norge er kritisk til utredningen, og stiller spørsmålstegn ved om de private tannlegene som utgjør 70 prosent av dagens tannlegetjeneste er ivaretatt.

Shutterstock

- Ved fremleggelsen av utredningen kunne man få inntrykk av at hele tannhelsetjenesten stiller seg bak forslagene i denne meldingen. Dette medfører ikke riktighet, uttaler Kari Odland, leder i TiPS.

Privat sektor utgjør 70% av tjenesten i dag og er dermed bærebjelken i systemet. TiPS og SMB Norge er bekymret for konsekvensene av en så omfattende reform som utvalget foreslår.

- Resultatet blir veldig uforutsigbart, og hele tjenesten kan bli svekket. Vi er tvilende til om privat sektor ønsker å bidra inn i et slikt system og at vi da kan oppleve et større klasseskille innen tannhelse slik vi bl.a. ser i Storbritannia, sier Odland.

TiPS og SMB Norge viser til privat sektors manglende representasjon i utvalget, og mener at dette svekker hele innholdet i rapporten.

- Forslagene som gjelder den offentlige tannhelsetjenesten handler om å fastslå de oppgavene og ansvaret de allerede har. Endringene handler om utvidelse og styrkning av det eksisterende. Forslagene til regulering av privat sektor kan imidlertid føre til dramatiske endringer i rammebetingelser for de private virksomhetene og dermed få konsekvenser for mange arbeidsplasser, sier Odland.

TiPS og SMB Norge er også svært kritisk til det manglende datagrunnlaget som ligger til grunn for utredningen.

- På grunn av manglende datagrunnlag så er de fleste av forslagene basert på synsing og ideologi. Den norske tannlegeforeningens manglende vilje til å bidra til datainnsamling fra privat sektor på vegne av utvalget har bidradd til å svekke grunnlaget for konklusjonene i utredningen, sier Odland og viser til at brukerundersøkelse/måling av pasienttilfredshet fra dagens tjeneste har ikke blitt foretatt.

- Vi stiller spørsmål ved utvalgets konklusjon om behovet for en omfattende reform. Den samlede tannhelsetjenesten leverer i dag tjenester av god kvalitet. Tannhelsen i Norge er veldig god, avslutter Kari Odland.

Foto: Øyvind Ganesh Eknes
Ranveig Nordgaard / Oris Dental