Presseinvitasjon: ASKO feirer 10 år med Norges største solcelleanlegg på Vestby

Milepælen skal markeres og det inviteres til en feiring med omvisning på Norges største solcelleanlegg i Vestby, samt noen ord om ASKOs solcellereise 7. oktober 2024 kl. 10:00-11:00.

Solcelleanlegget på taket til ASKO i Vestby
Solcelleanlegget på taket til ASKO i Vestby Foto: ASKO

7. oktober 2014 ble solcelleanlegget på ASKOs tak i Vestby offisielt åpent, som også er Norges største. Gjennom 10 år har anlegget blitt utvidet, og troner fortsatt på toppen av pallen som Norges største solcelleanlegg.

ASKO har i dag omkring 120 000 kvadratmeter, nok til å dekke 17 fotballbaner, med solceller fordelt på byggene våre rundt om i landet. Størrelsen på anleggene vokser stadig og vi har passert 20 MWp med god margin. Anleggene produserer i dag ca. 17 GWh som tilsvarer ca. 20% av ASKOs totale energiforbruk. Noe som tilsvarer det årlige forbruket til 1400 eneboliger. Solcelleanlegget på Vestby produserer i dag 4,0 GWh.

ASKOs miljøambisjon er at vi skal bli netto selvforsynt med fornybar energi. Dette innebærer at ASKO må produsere ca. 75 GWh i «eget hus».  Vind, sol og vann, samt energibrønner, er de viktigste tiltakene for å realisere ambisjonen. Dette arbeidet vil pågå fremover til vi når målet. I dag har ASKO en fornybarandel på ca. 90% fra vind og sol.

Vi ønsker å markere denne milepælen ved å invitere til en feiring med omvisning på Norges største solcelleanlegg i Vestby, samt noen ord om vår solcellereise 7. oktober 2024 kl. 10:00-11:00.

Ønsker du å komme? Gi oss beskjed innen 4. oktober ved å sende en e-post til lars.erik.olsen@asko.no.

Lars Erik Olsen
Daglig leder ASKO BYGG AS