Kvinnehelseforskningsprisen 2024 tildeles Kari Bø

Professor Kari Bø tildeles Sanitetskvinnenes kvinnehelseforskningspris for fremragende forskning som har tettet viktige kunnskapshull og hatt betydning for kvinners helse.

Professor Kari Bø
Professor Kari Bø Norges Idrettshøyskole

Professor Kari Bø ved Norges Idrettshøyskole (NIH) får prisen for fremragende kvinnehelseforskning gjennom mange år. Bø er fysioterapeut og har satt store spor etter seg innen kvinnehelse. Hun har blant annet forsket på hvordan bekkenbunnmusklene best kan trenes opp igjen etter fødsel, skadeforebygging, behandling og forebygging av korsryggsmerter og inkontinens, trening under svangerskap og fødsel, og om menstruasjonssyklusen påvirker trening.

Juryen har lagt vekt på at hun er en av verdens ledende eksperter på området og har holdt et høyt aktivitetsnivå både i kunnskapsproduksjon, veiledning og kunnskapsformidling.

-Det er ingen tvil om at prisvinnerens kunnskapsproduksjon og formidling har tettet kunnskapshull og hatt stor betydning for kvinners helse, sa organisasjonsleder Marit Bjørnstad da hun delte ut prisen på Sanitetskvinnenes landsmøte lørdag kveld.

Sanitetskvinnene har siden 1916 finansiert forskning på kvinnehelse og er en av landets største bidragsytere til forskning på kvinnehelse.  Kvinnehelseforskningsprisen ble stiftet i 2016 da Sanitetskvinnene markerte 100 år som forskningsaktør. Prisen går hvert år til en forsker som har gått i front for å tette kunnskapshullene om kvinners helse.

Kari Bø er en produktiv forsker som publiserer hyppig i internasjonale vitenskapelige tidsskrifter. Hun skriver også lærebøker og populærvitenskapelige artikler og bøker, og formidler i andre kanaler som sosiale medier og podcaster. Hun tok doktorgrad i idrettsvitenskap om bekkenbunnstrening i 1990 ved Norges idrettshøgskole, og ble professor i treningsvitenskap der i 1997. I tillegg sitter Bø ledelsen i det tverrfaglige Bekkensenteret ved Akershus universitetssykehus. Bø har også hatt flere internasjonale verv og posisjoner, og har mottatt en rekke internasjonale priser for sin forskning og undervisning.

Norske Kvinners Sanitetsforening (N.K.S.) er Norges største kvinneorganisasjon med 44 000 medlemmer. I helga avholdt organisasjonen sitt 52. landsmøte. Hovedsatsingsområdet er kvinners helse og trygge lokalsamfunn. Organisasjonen bidrar med betydelige beløp til forskning innen kvinnehelse.