«Vårt lille land» med unik dokumentarserie om menigheten som ble en sekt

Forsamlingen ga fra seg kontrollen over sine egne liv – til et lederskap og en profetinne de trodde var sendt til dem av Gud. De holdt på hemmeligheten i over 20 år. Så raknet alt. Dokumentarserien «Under Guds øye» har premiere på TV 2 Play 27. oktober.

Dokumentarserien «Under Guds øye» er historien om Sannhetens ord bibelsenter i Slemmestad. Foto: Frank Melhus/TV 2.

«Under Guds øye» er historien om Sannhetens ord bibelsenter i Slemmestad i Asker, fra stiftelsen i 1994 til alt raste på dramatisk vis, i 2021.

Dokumentarserien er produsert av «Vårt lille land»-redaksjonen i TV 2, med serieskaper Tonje Steinsland i spissen. Gjennom arbeidet med serien har redaksjonen fått unik tilgang til tidligere medlemmer som står åpent fram og forteller om livet på innsiden av menigheten. Blant disse er menighetens grunnlegger, som sammen med resten av forsamlingen var overbevist om at en kvinne i menigheten var en profetinne, sendt til dem av Gud.

– Jeg hadde aldri trodd at jeg kunne ta så feil, sier han i dag.

En historie om radikalisering

Profetinnen fikk enorm makt, de trodde hun sto i direkte kontakt med Gud. På hennes oppfordring brøt medlemmene kontakten med familie og venner. Deretter underkastet de seg et åndelig regime som skulle få store konsekvenser for hver enkelt. Utad holdt de en vellykket fasade. Innad i menigheten var miljøet preget av frykt og angiveri, der redselen for Guds straff og helvete preget både voksne og barn.

De åpne beretningene fra kildene, samt historiske bilder og video fra livet i menigheten, gjør dette til en fortelling som ikke likner noen annen sekt-historie fra Norge.

Hvordan kunne så mange oppegående mennesker underkaste seg frivillig på den måten?

– Dette er en historie om radikalisering. De var overbevist om at de fulgte en hellig plan, som krevde store offer av hver enkelt. Belønningen var frelse, og Guds beskyttelse. Vi tenker kanskje at det kun kan skje i andre kulturer enn vår egen. Men fortellingen om denne karismatiske menigheten er et utrolig interessant psykologisk drama – fra det som utviklet seg til en slags parallell virkelighet, på innsiden av menigheten. Og dette skjedde rett utenfor Oslo, i vår egen nåtid, sier serieskaper Tonje Steinsland.

Nyhetsredaktør i TV 2, Karianne Solbrække, tror serien både vil ryste, engasjere og berøre publikum.

– Jeg er spesielt stolt over denne serien og gleder meg stort til at folk skal få se. Det er en storsatsing fra «Vårt lille land»-redaksjonen i nyhetsavdelingen, og en viktig del av TV 2s samfunnsoppdrag. Jeg er sikker på at den vil gjøre et sterkt inntrykk, sier Solbrække.

«Under Guds øye» består av seks episoder, og har premiere på TV 2 Play og TV 2 Direkte 27. oktober. Alle de seks episodene publiseres samtidig på TV 2 Play.

Klipp som kan publiseres fritt: https://www.dropbox.com/scl/fi/e9lpfyg7333ecaatewx0o/V-rt-lille-land-Under-Guds-ye-s1-front_tv2play-1.mov?rlkey=a9m0d2w3bncjtlfcckx1t08bx&st=cocetp8p&dl=0

For intervjuforespørsler til «Vårt lille land»-redaksjonen eller noen av de medvirkende kontakt undertegnede.

Siril Vatne MelingPR- og kommunikasjonsansvarlig

Vokteren, Boksen, Kompani Lauritzen, Åsted Norge, Under Guds øye, Oslo fengsel, Norge bak fasaden, TV 2 Nyheter, Psykodrama, Evig singel, Huskestue, Skal vi danse, Love Island.

Tel:+47 970 43 166siril.vatnemeling@tv2.no

Serieskaper Tonje Steinsland. Foto: Frank Melhus/TV 2.
Serieskaper Tonje Steinsland. Foto: Frank Melhus/TV 2.
Dokumentarserien «Under Guds øye» er historien om Sannhetens ord bibelsenter i Slemmestad. Foto: Privat.

Følg pressemeldinger fra TV 2

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TV 2