BYD først i verden til å passere ni millioner elektrifiserte biler

Som første bilprodusent i verden har BYD nådd en ny milepæl ved å produsere over ni millioner elektrifiserte biler.

Som verdens største produsent av elbiler har BYD opplevd en kraftig vekst de siste årene, både når det gjelder salgsvolum, ekspansjon til nye markeder og økt produksjonskapasitet. For knappe to år siden passerte selskapet én million produserte elektrifiserte biler, og bare to måneder tilbake passerte bilprodusenten åtte millioner. Onsdag 25. september nådde BYD nok en stor milepæl – med over 9 millioner elektrifiserte biler produsert.

Denne milepælen ble markert med en seremoni på fabrikken onsdag 25. september, der YangWang U9, BYD sin nye elektriske superbil, rullet ut fra produksjonslinjen.

Så langt i 2024 har BYD sitt bilsalg fortsatt å sette rekorder. I første halvdel av året solgte de 1,6 millioner personbiler, noe som befester selskapets posisjon som verdens største leverandør av elektrifiserte biler.

Global ekspansjon

BYD opplever ikke bare kraftig vekst i bilsalget, men også en rask ekspansjon til nye markeder. Selskapets internasjonale tilstedeværelse fortsetter å øke, med særlig fokus på markeder som Brasil, Mexico og Europa.

I løpet av andre kvartal i år klatret BYD til syvende plass blant verdens største bilprodusenter. Selskapet har også utvidet arbeidsstaben til over 900 000 ansatte.

Blant disse er mer enn 100.000 ingeniører, noe som viser BYD sin storsatsing på forskning og utvikling. Selskapet leverer gjennomsnittlig 30 patentsøknader daglig, og i juli 2024 hadde de fått godkjent over 30.000 patenter.

Etter å ha kuttet all produksjon av kjøretøy med ren fossil drivlinje i 2022, satser BYD kun på utvikling og produksjon av elektrifiserte kjøretøy.

BYD sin suksess er et resultat av selskapets sterke fokus på innovasjon og teknologisk utvikling. Selskapet har investert mye i forskning og utvikling for å forbedre batteriteknologi og kjøretøydesign, med høye krav til ytelse, sikkerhet og miljøvennlighet. Dette har bidratt til å gjøre BYD til en ledende produsent av elbiler globalt.

Om BYD

BYD Company Ltd. er et av Kinas største privateide foretak. Siden oppstart i 1995 har selskapet utviklet seg raskt med solid ekspertise innen oppladbare batterier og bærekraftig utvikling. BYD strekker seg nå over fire bransjer – bil, elektronikk, energi og jernbanetransport. Siden har BYD utvidet sine fornybare energiløsninger globalt, og har nå virksomhet i over 70 land og regioner.

Opprettelsen av et Zero Emissions Energy Ecosystem – som består av rimelig solenergiproduksjon, pålitelig energilagring og banebrytende elektrifisert transport, har gjort BYD til en ledende aktør i energi- og transportbransjen. BYD er den eneste produsenten i verden som også produserer batterier, microchips, batteristyringssystemer og den elektriske motoren selv.

BYD er notert på børsene i Hong Kong og Shenzhen.

RSA er en nord-europeisk bilimportør i 13 land, og er den offisielle distributøren av BYD personbiler og nyttekjøretøy i Norge, Finland og Island, og importør for BYD nyttekjøretøy i Sverige og Danmark. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i mange markeder. Med samarbeidet mellom RSA og BYD, har selskapet tatt et ytterligere skritt inn i fremtiden for bilindustrien, med implementeringen av den helelektriske serien av nåværende og fremtidige modeller.

RSA har allerede bygget opp et BYD-forhandlernettverk som strekker seg over hele Norden.

BYD laajentaa jälleenmyyntiään Kaakkois-Suomeen – lähes koko maan kattava jälleenmyyntiverkosto on nyt valmis25.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding

BYD:n jälleenmyyjäverkosto laajenee jälleen Suomessa, kun Auto-Suni Oy aloittaa merkin myynnin ja huollon Lappeenrannassa 1.1.2025 alkaen. Jälleenmyyntiä on tarkoitus laajentaa myös Auto-Sunin Kouvolan ja Kotkan toimipisteisiin liiketoiminnan kehittymisen myötä. Auto-Sunin aloittaessa Lappeenrannassa, BYD:n jälleenmyyjäverkosto on lyhyessä ajassa laajentunut jo lähes koko Suomen kattavaksi.

Maxukselta taas lisää uusia hyötyajoneuvoja – esittelyssä uusi sähköpakettiauto ja sähköinen avolava16.9.2024 12:40:00 CEST | Lehdistötiedote

Maxus on lyhyessä ajassa saavuttanut aseman yhtenä kattavimman hyötyajoneuvo-malliston tarjoavista valmistajista Euroopan markkinoilla. Nyt merkki esittelee useita uusia malleja tämän vuoden kuljetusalan IAA Transportation 2024 -messuilla. Euroopan ensiesittelynsä saa uusi sähköpakettiauto e-Deliver 5, ja maailman ensiesittelynsä uusi sähköinen lava-auto eTerron 9.