Motorvognskadene øker og øker: - Hva skjer?

I løpet av halve 2024 har skader på kjøretøy kostet 12,8 milliarder kroner. - Det er ikke rart forsikringene blir dyrere med slike tall.

Antallet skader på motorvogner har økt kraftig i 2024. Kaskoskader som kollisjoner er den dyreste skadeposten. Frende Forsikring

Det sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge. Kostnadsøkningen er på hele 26 prosent fra første halvår i 2023, viser tall fra Finans Norge.

70 millioner daglig
- Jeg må nesten klype meg i armen. Hva er det som skjer? I snitt kostet skadene 70 millioner hver dag i første halvår, sier fagsjefen.

Selve økningen i antall skader i første halvår er ikke mer enn drøyt tre prosent, men verkstedsregningene koster skjorta.

- Hovedårsaken til at bilskader blir dyrere og dyrere er at delene som blir skadet koster veldig mye mer enn før. En hovedlykt på en nyere bil kan gjerne koste 40-50 000 kroner. Moderne biler har også radar/kamera i front, kollisjonsbekyttelse for fotgjengere og parkeringssensorer, sier Roger Ytre-Hauge.

- Så en bil som fikk frontskade for 10 år siden kostet gjerne 10 000 kroner den gang, men i dag kan samme hendelse koste fra 80 000 til 100 000 kroner på grunn av mye dyr elektronikk, sier han.

Farevarsel gjennom helga
Det er kaskoskadene som står for nesten halvparten av regninga fra første halvår.

- Kaskoskader er typisk kollisjoner og utforkjøringer. Ting som skjer plutselig, sier fagsjefen.

En typisk kaskoskade som skjer de neste ukene er bilister som kjører på feil dekk. I helga har det vært sendt ut gult farevarsel for snø i deler av fjellet i Sør-Norge, samt store deler av fjellområdene i Nordland. Snøen forventes helt ned til 400-600 meter. Sesongens første frostnatt er også meldt noen steder.

- Høsten er i gang for fullt, og noen steder våkner de plutselig til vinter. Så hvis du skal på fjellet, må du være forberedt på å møte på både hvitt underlag og glatte morgener flere steder. Pass på at du får byttet dekkene dine før det er for sent, sier Ytre-Hauge.

Stor øking i bilinnbrudd
Tyveri fra kjøretøy er skadeposten som øker mest, ifølge tallene fra Finans Norge. Økningen er på hele 79 prosent sammenlignet med første halvår i fjor.

- Her er summene småpenger sett opp mot kaskoskadene, men at antallet øker så markant er verdt å merke seg.

- Hva er de beste måtene å unngå innbrudd og tyveri fra bilen sin?

- Ikke la verdisaker ligge synlig. Vesker, poser, nettbrett eller annet som forbipasserende kan få øye på, bør ryddes bort. Så må du huske å låse dørene og parkere på et sted du opplever som trygt. Stå heller på et sted der folk går forbi, i et parkeringshus eller i en gate med lys. Hvis du er så heldig at du har garasje med dør, bruk den, sier Roger Ytre-Hauge i Frende Forsikring.

Flere steder har folk blitt møtt av snø denne helga.
iStock
Roger Ytre-Hauge, fagsjef på motor i Frende Forsikring.