Nå skal plantene dine være unike og sjeldne

Når høsten bringer kjøligere og mørkere dager, er det perfekt tid for å skape en lun og levende stemning innendørs. Planteekspert Sindre Svines deler sine beste tips til unike inneplanter som gir hjemmet ditt liv og energi gjennom de kommende månedene.

Nordmenns interesse for inneplanter har vært økende over lengre tid, ifølge Plantasjens årlige trendrapport. Plantasjen

Trender endrer seg med hver sesong, og nordmenns forkjærlighet for inneplanter er fortsatt stor. I år er det sjeldne og lettstelte grønne planter som står i sentrum. I motsetning til fjoråret, hvor klassiske planter var populære, ser vi nå en økende interesse for de mer unike variantene.

Plantasjens trendrapport viser at godt over halvparten av nordmenn – hele 61 prosent – foretrekker planter som krever minimalt med stell. I en tid preget av usikkerhet, med en hektisk høst i vente, velger derfor mange nordmenn planter som passer inn i en travel hverdag uten å kreve mye tid og oppmerksomhet.

Personlig preg

Det unike og personlige fokuset er definerende for årets plantetrender. På lik linje som i mote og interiør, ønsker nordmenn å uttrykke sin personlige stil gjennom planter – samtidig som de investerer i tidløse grønne venner som varer lenge.

Sindre “Plantegutt” Svines, influenser og planteekspert, forteller at det personlige og unike står i fokus, også i høst:

– Denne trenden ser vi i år som i fjor, hvor planter med mønstrede blader og farger er veldig in. De sjeldne plantene kommer i utallige varianter, former og farger, og med ulike markeringer og blader. En av mine favoritter er aglaonema (sjømannstrøst), som er en plante som både er unik og krever lite stell.

Og skal vi tro Svines, er det overraskende lett å finne frem til disse sjeldne plantene:

– Man behøver ikke se etter kjempedyre og eksklusive planter. Man kan finne både begonia med vakre mønstre og aglaonema veldig lett tilgjengelig hos forhandlerne i dag.

Grønt stadig mer populær

Nordmenns interesse for inneplanter har vært økende over lengre tid. Spesielt grønne inneplanter har fått et løft, og bare siden i fjor har interessen for grønne planter blant nordmenn gått fra 44 prosent, til 51 prosent – som tilsier at over halve befolkningen er opptatt av grønnplanter.

Svines mener naturelementet ved grønne planter er en avgjørende faktor for at de fortsetter å være en storfavoritt for norske hjem:

– Grønne planter gir mye til et rom, og bringer naturen inn i hjemmet, som jeg tror er avgjørende for at grønnplantene fortsetter å være så populære som de er. I tillegg har nordmenn virkelig lagt sin elsk på monstera og strelitzia, som nok også har bidratt til opprettholde populariteten.

Blomstrende planter i oppsving

To av fem nordmenn, 41 prosent, sier de opptatt av blomstrende inneplanter. Nordmenn kan derfor se ut til å søke seg mot planter som tilfører farge og liv til rommene året rundt. Og i kombinasjon med unike planter og grønne elementer kan man skape et helt unikt oppsett, for et personalisert uttrykk hjemme.

Plantegutts sjeldne favoritter:

• Aglaonema – En trendy og lettstelt plante med tett, kompakt vekst og tykke, ovale blader. Planten kommer i ulike versjoner med sjeldne nyanser.

• Bladbegonia – Planten er lettstelt og vakker, og har smale blader med lyse prikker og rustrød underside.

• Hoya – En meget populær plante i år, som kommer i mange forskjellige varianter og farger som hvit og sølv. Finnes 800 forskjellige sorter.

• Monstera ‘Thai Constellation’ – En svært unik variant av monstera, med store blader med kremhvite flekker.

• Calathea – En utrolig vakker plante som kommer i utallige varianter. Den unike planten krever noe mer stell enn andre mer lettstelte varianter.

Om Plantetrender 2024

Siden 2012 har Plantasjen årlig gitt ut rapporten Plantetrender. Rapporten er basert på en forbrukerundersøkelse om planter og hage, og intervjuer med en rekke eksperter innenfor de nevnte områdene. Tallene er innhentet av HUI Research på oppdrag fra Plantasjen. Rapporten er basert på en forbrukerundersøkelse med representativt utvalg på 999 respondenter fra Norge, 1019 respondenter fra Sverige og 502 respondenter fra Finland.

Sindre "Plantegutt" Svines
Sindre Hetlelid Svines
Unike inneplanter
Unike inneplanter

Plantasjen Norge legger ned butikker for å sikre lønnsomhet19.9.2024 12:36:33 CEST | Pressemelding

Den 22. august 2024 innledet Romerike og Glåmdalen tingrett en rekonstruksjonsprosess for Plantasjen Norge AS. I dag meddeler Plantasjen at som en del av denne pågående prosessen vil 14 av selskapets 69 butikker i Norge bli stengt. Det vil også bli gjennomført nedbemanninger i enkelte sentrale funksjoner. Butikknedleggelsene og nedbemanningene er nødvendige for å sikre en bærekraftig økonomisk fremtid for Plantasjen Norge. Et fremdeles sterkt butikknettverk over hele landet vil fortsette driften som normalt, med en klar målsetting om å styrke Plantasjens posisjon som den ledende plante- og hagesenterkjeden i Norden.