Forsikringsfusjonen er et faktum

Fremtind Forsikring og Eika Forsikring ble 1. oktober ett selskap. Det fusjonerte selskapet vil være Norges største skadeforsikringsselskap for privatpersoner.

Hege Toft Karlsen, konsernsjef i Fremtind. Foto Fremtind

Sammenslåingen er endelig godkjent av Finanstilsynet, og fusjonen har nå trådt i kraft.

– Endelig kan vi for alvor slå kreftene våre sammen. Vi har nå 1350 dedikerte ansatte som vil jobbe for gode kundeopplevelser og konkurransedyktige forsikringsløsninger for kunder og rådgivere over hele landet. Fusjonen gjør oss til et enda mer robust selskap, og vi vil realisere betydelige synergier, sier konsernsjef Hege Toft Karlsen i Fremtind.

– Vi forsterker med dette posisjonen med forsikring i bank, og får en enestående distribusjonskraft gjennom Eika-bankene, SpareBank 1-bankene og DNB, sier Toft Karlsen.

Det fusjonerte selskapet vil på fusjonstidspunktet ha 62 bankdistributører med over 400 bankkontorer over hele landet, og en bestandspremie på om lag 21 milliarder kroner*. Selskapet har en markedsandel på 18,7 prosent for landbasert skadeforsikring. I privatmarkedet er Fremtind nå landets største skadeforsikringsselskap med en markedsandel på 24,7 prosent og over 1,1 millioner kunder.

– Vi styrker også konkurransekraften vår i bedriftsmarkedet, hvor vi vil legge særlig vekt på markedet for små- og mellomstore bedrifter. Her er potensialet stort, forteller Toft Karlsen. Markedsandelen på bedriftsmarkedet er 9,2 prosent, med om lag 82.000 kunder.

Dette betyr fusjonen for forsikringskundene:

• De som er kunder av Fremtind i dag gjennom SpareBank 1, DNB eller LOfavør vil ikke merke noe til fusjonen og trenger ikke å foreta seg noe.

• For de som var kunder av Eika Forsikring, blir det aller meste som før. Det kundene vil merke av endring, er at navnet på fakturaen vil være Fremtind Forsikring. Kundene trenger ikke å foreta seg noe. Forsikringene vil fortsette å løpe som avtalt, og kundene kjøper forsikring som før. Det vil være samme betjening og service som kundene er vant med. De kan ringe inn til samme telefonnummer, logge inn på samme sted for å se forsikringene sine og melde skader som før.

*Alle tall er per 2. kvartal 2024

For ytterligere informasjon, ta kontakt med:

Kristin Vetleseter, direktør kommunikasjon og merkevare i Fremtind, tlf. 93480648, e-post kristin.vetleseter@fremtind.no

Hege Toft Karlsen, konsernsjef i Fremtind. Foto Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen, DNB og Eika-Gruppen, og er et av Norges største forsikringsselskap.

AutoSync er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Autosync, finner du kontaktinformasjon her.