Bellona etablerer senter i Lofoten

I dag lanserer Miljøstiftelsen Bellona etableringen av Senter for Marin Restaurering i Kabelvåg, Lofoten. Samtidig signeres samarbeidsavtaler tilknyttet senteret med Norrøna, UiT Norges arktiske universitet, Lofotrådet og Blue Harvest Technologies.

Her skal Bellona samarbeide med forskere, teknologiutviklere, næringsliv og lokalsamfunn for å adressere en av Europas største økosystemkriser, sier Joakim Hauge, internasjonal leder for fag og strategi i Miljøstiftelsen Bellona. Foto: Bellona

På kaikanten i Kabelvåg ligger anlegget som Bellona fremover skal utvikle til et Senter for Marin Restaurering. Her skal miljøstiftelsen samarbeide med forskere, teknologiutviklere, næringsliv og lokalsamfunn for å adressere en av Europas største økosystemkriser.

– Verdens økosystemer er i stor grad påvirket av menneskelig aktivitet. Fremover vil det å restaurere natur tilbake til økosystemer i balanse bli en stadig viktigere del av den internasjonale klima- og miljøkampen. I Norge må vi starte rett utenfor vår egen stuedør, langs kysten av Nord Norge, sier Joakim Hauge, internasjonal leder for fag og strategi i Miljøstiftelsen Bellona.

Storsatsing

Etableringen av Senter for Marin Restaurering er en storsatsing for Bellona, og bygger på en erkjennelse av naturvern alene ikke lenger er nok. Siden 70-tallet har et enormt område på 5000 kvadratkilometer langs kysten av Nord-Norge, gått fra frodig tareskog til kråkebolleørken. Dette har medført et enormt tap av karbonlagring og biodiversitet, men også et tap av 50.000 tonn stor fisk årlig. Årsaken er menneskelig aktivitet, primært tidligere tiders overfiske av kråkebolle-predatorer som torsk og steinbit.

– Restaurering er mulig og vil kunne gi store samfunnsgevinster, men det vil kreve innovasjon og utradisjonelle samarbeid for å utvikle løsninger som virkelig monner. Derfor er vi i Bellona stolte og glade over at vi i dag også inngår fire samarbeid som gjør at vi får med oss sentrale aktører på laget med betydelig kompetanse og bærekraftambisjoner, sier Joakim Hauge.

Norrøna har som næringslivspartner bidratt med finansiering for å realisere Senter for Marin Restaurering.

Alvorlig naturkrise

– Det føles naturlig for oss i Norrøna å samarbeide med Miljøstiftelsen Bellona i dette viktige havprosjektet. Inntil nylig var det få av oss som hadde kunnskap om hvilken naturkrise som utspiller seg utenfor kysten vår. At havbunnen har gått fra å være en frodig tareskog til en ørken av kråkeboller er svært alvorlig. Derfor er det helt riktig for Norrøna å bli med når Bellona spør oss om å delta i dette samarbeidet for å restaurere den norske tareskogen, sier Jørgen Jørgensen, daglig leder og eier av Norrøna.

UiT Norges arktiske universitet inngår avtale med Bellona for å samarbeide om forskning, innovasjon og utvikling av nye bærekraftige løsninger.

– UiT har en lang og stolt tradisjon innen marin forskning i Arktis og som et av de fire breddeuniversitetene i Norge har vi bred kompetanse innen fagfelt som biologi, teknologi, fiskeri og havbruk, juss og forvaltning og samfunnsvitenskap. Alle disse fagområdene kan komme til nytte i det videre samarbeidet, sier Dag Rune Olsen, rektor ved UiT Norges arktiske universitet.

Endelig noe skikkelig positivt som skjer

Også regionrådet for de seks kommunene i Lofoten, Lofotrådet, inngår avtale med Bellona for å realisere nye bærekraftige muligheter for marin restaurering i Lofoten.

– Lofotrådet er stolt over å kunne ønske Bellona velkommen til Kabelvåg og til Lofoten. Lofoten er bygd på verdier fra havet og vi må gjøre alt vi kan for å ta vare på de marine naturressursene våre. Tareskogen er avgjørende for fiskeriene, og lofotkommunene har derfor en direkte interesse i marin restaurering, både for å beskytte naturen og for å ta vare på livsgrunnlaget vårt. Jeg må si at jeg kanskje er litt ekstra stolt som Kabelvågværing. Etter en lang tid med redusert næringsaktivitet og utvikling i Kabelvåg, er det endelig noe skikkelig positivt som skjer igjen sier en begeistret Lofotrådsleder, Vidar Thom Benjaminsen.

Et kraftsenter

Blue Harvest Technologies inngår avtale med Bellona som teknologipartner for Senter for Marin Restaurering.

– Blue Harvest Technologies utvikler fremtidsrettede løsninger knyttet til lavtrofisk produksjon, og vi ser nå frem til å samarbeide med Bellona om innovasjon og teknologiutvikling knyttet til taredyrking og naturrestaurering langs kysten av Norge, sier Nikolai Buer, styreleder i Blue Harvest Technologies.

Senter for Marin Restaurering (SMR) skal være et kraftsenter for å snu en av Europas største økosystemkriser til muligheter for fremtidsrettet næringsutvikling i Nord-Norge, og for å nå nasjonale klima- og miljømål. Senteret har som mål å akselerere og samkjøre forskning, teknologiutvikling, informasjonsdeling og kvantifisering av restaureringseffekter. SMR skal betjene en infrastruktur som kan benyttes etter avtale av andre aktører fra forskning, studenter, frivillige, oppstartsbedrifter og større kommersielle aktører som arbeider med løsninger i verdikjeden. Senteret vil også ha en egen strategisk satsing på forskning og teknologiutvikling som Bellona og partnerne har identifisert som særlig viktig for å muliggjøre helhetlige løsninger for storskala naturrestaurering.

Logoen til Senter for marin restaurering.

Norrøna: Karianne G. Horjen, Content & PR Manager: +47 982 60 801 | karianne@norrona.no

UiT: Tomas Rolland, Strategisk seniorrådgiver: +47 482 55 761 | tomas.rolland@uit.no

Lofotrådet, Gaute Wahl, Daglig leder: 970 04 849 | gaute.wahl@lofotradet.no

Blue Harvest Technologies, Nikolai Buer, styreleder: +47 479 66 700 | nikolai@blueharvesttechnologies.com

Foto: Bellona

Om oss

Miljøstiftelsen Bellona er en uavhengig, ideell stiftelse som arbeider med å løse verdens klima- og miljøproblemer. Bellonas tilnærming er teknologioptimistisk og basert på systemtenkning, med mål om å utvikle og fremme løsninger for politikere, offentlig forvaltning og næringsliv. Stiftelsen ble grunnlagt i 1986 og har i dag over 70 medarbeidere – deriblant ingeniører, statsvitere, økonomer, biologer, jurister og journalister – fordelt på våre kontorer i Oslo, Brussel, Vilnius og Berlin.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Miljøstiftelsen Bellona på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.