Nå er RA Stavanger i gang

Stavangers nye byavis er i gang. – Dette er en viktig dag for byen, innbyggerne og mediemangfoldet, sier RA Stavangers ansvarlige redaktør Geir Søndeland.

Endelig klare. Nå kommer RA Stavanger på lufta. Det har denne redaksjonen forberedt i mange uker. Fra venstre Anniken Kingstad, Ingeborg Thu Hansen, Hilde Anette Ebbesvik, Geir Søndeland, Tuva Gorset Kristoffersen, Even Hye Tytlandsvik Barka, Andrea M. Molland, Bjørn Sæbø, Espen Iversen og Kirsten Håland. (Foto: Frode Olsen, Sandnesposten)

RA Stavanger er en  helt ny, digital byavis for Stavanger. Bak satsingen står Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, Amedia, med mer enn 100 selvstendige titler og 20 partneraviser over hele landet.

For alle i Stavanger

– Stavanger er en utrolig spennende by å starte en ny avis i. Stavangerfolk har alltid vært godt vant på avisfronten. Dette ble forandret i januar i år da Rogalands Avis opphørte. Nå er vi klare til å overta stafettpinnen og sørge for at mediemangfoldet i byen opprettholdes. Jeg mener seriøst at Stavanger er Norges beste og viktigste by. RA Stavanger kommer til å være tett på, gi innbyggerne innsikt og stille spørsmål om forhold som må fram i lyset. Vi er avisen for alle som bor, jobber og lever i Stavanger, sier ansvarlig redaktør Geir Søndeland.

Amedia rekrutterte 39-åringen fra Stavanger Aftenblads Oslo-kontor.

– RA Stavanger er en gave til både Stavanger og Stavanger Aftenblad. Jeg gleder meg veldig til å konkurrere, men først og fremst ser jeg fram til å gi Stavanger den avisen byen fortjener, sier han.Gjennom kritisk, uavhengig og redelig journalistikk skal avisen ivareta  Stavanger-samfunnets og innbyggernes interesser, egenart og kultur. RA Stavanger er en åpen og inkluderende avis.

– Vår eneste bindinger den vi har til leserne. Ytringsfrihet, mangfold, toleranse og likeverd mellom folk er våre grunnverdier. Med det som utgangspunkt, skal vi bygge en skarp, spennende, sann og partipolitisk uavhengig avis. Så skal vi leke, være kreative og ha det veldig mye gøy, sier RA Stavangers redaktør.

Viktig i Amedias strategi

– Etableringen i Stavanger gir Ameda fotfeste i en av landets største byer. Sammen med våre øvrige aviser i regionen, som blant annet Sandnesposten, Jærbladet og Haugesunds Avis, blir den nye byavisen viktig i Amedias strategi om å levere nyheter fra hele Norge til hele Norge, sier styreleder Ingrid Skogrand.

En midlertidig prosjektredaksjon har i flere uker vært i aktivitet for å fylle RA Stavanger med godt innhold fra start.

Både prosjektmedarbeidere, journalister fra andre redaksjoner i Amedia og nyansatte faste medarbeidere har bidratt.

Samtidig har rekrutteringsarbeidet for å etablere en permanent redaksjon pågått for fullt. Noen er allerede på plass, og flere vil komme i tiden framover.

- Hilde Anette Ebbesvik er en meget dyktig nyhetsredaktør. Svært rutinerte Espen Iversen blir vår sportsleder. Min tidligere sjefredaktør i “gamle RA”, Bjørn Sæbø, blir kommentator. Drømmelaget mitt begynner virkelig å ta form. Jeg kan knapt vente på å komme skikkelig i gang, sier Søndeland.

FAKTA OM RA STAVANGER

RA Stavanger er en digital byavis for Stavanger. Den utgis av Amedia, som er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier.

RA Stavanger er en partipolitisk uavhengig avis som gjennom kritisk, uavhengig, åpen og redelig journalistikk skal ivareta Stavanger-samfunnets og innbyggernes interesser og beste.

Geir Søndeland er ansvarlig redaktør i RA Stavanger.

Med etableringen av RA Stavanger får byen, som har 150.000 innbyggere, et større mediemangfold. Det er viktig for lokaldemokratiet, samfunnsdebatten og er i innbyggernes interesser.

Ansvarlig redaktør i RA Stavanger, Geir Søndeland
Epost: geir@rastavanger.no

Styreleder Ingrid Skogrand i RA Stavanger
Epost: ingrid.skogrand@amedia.no

– Vi er avisen for alle som bor, jobber og lever i Stavanger, sier ansvarlig redaktør Geir Søndeland.  (Foto: Hilde Anette Ebbesvik, RA Stavanger)
– Vi er avisen for alle som bor, jobber og lever i Stavanger, sier ansvarlig redaktør Geir Søndeland. (Foto: Hilde Anette Ebbesvik, RA Stavanger)

Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.

kommunikasjon@amedia.no