AVTRYKK, AVSTAND, AVVIK. Ny utgivelse med Telemark Kammerorkester, verk av Christophersen, Tandberg og Skjelbred.

I dag slippes en ny innspilling med Telemark Kammerorkester under ledelse av Per Kristian Skalstad. «Concertos» inneholder verk av Christophersen, Tandberg og Skjelbred.

Cover: Martin Kvamme

LYTT HER

B. Morten Christophersen: Konsert for fiolin og strykere

Konserten er skrevet for fiolinisten Ai-Ling Chiu, inspirert av den taiwanske sangen Longing for your return, en frihetssang fra andre verdenskrig. Verket utforsker temaer som identitet, musikalsk reise og avstand, med den taiwanske melodien vevd inn i komposisjonen. Fiolinkonserten består av tre satser – Unfolding, Air og Return – og avsluttes som en sammensmeltning av taiwanesisk og norsk musikktradisjon.

Kari Beate Tandberg: Deviations.

Tandbergs verk for akkordeon og strykere bruker en modernistisk klangpalett. Stykket bygger på ideen om «avvik» som skaper spenning og variasjon, både musikalsk og som en livsfilosofi. Gjennom strukturerte seksjoner, som Presentasjon, Oppbygning og Overgang, fører avvikene til verkets logiske avslutning, med en tvetydig tonalitet som antyder en ny retning.

Bjørn Bolstad Skjelbred: And then it was Winter.

Dette impresjonistiske verket er inspirert av vinterens ankomst i Paris i 2010. Musikken skaper en melankolsk atmosfære, med fallende melodier og klanglige skift som reflekterer vinterens stille fremmarsj. Verket har musikalske fellestrekk med det første stykket på utgivelsen, og gir en følelse av et samlet musikalsk narrativ.

Albumet som er innspilt og mastret av Sean Lewis (Bmus Tonmeister) vil være tilgjengelig digitalt og på CD, utgitt på Simax.

Fra innspillingen. Foto: Bjørn Bolstad Skjelbred

B. Morten Christophersen (f. 1976) er komponist, arrangør og førstelektor ved Universitetet i Oslo. Han har komponert musikk for orkester, kor, film og scene, og har mottatt bestillingsverk fra store norske institusjoner som Oslo og Bergen filharmoniske orkestre, samt Den Norske Opera & Ballett. Hans musikk har blitt utgitt og fremført i flere land, inkludert USA og Taiwan.

Kari Beate Tandberg (f. 1958) har en PhD fra Norges musikkhøgskole og utforsker hvordan visuelle inntrykk kan påvirke musikalske uttrykk. Hennes musikk har blitt fremført av blant andre Kringkastingsorkesteret og Det Norske Kammerorkester, og spilt i Japan, Tyskland og Skandinavia.

Bjørn Bolstad Skjelbred (f. 1970) er en allsidig komponist med over 100 verk, ofte i samarbeid med andre kunstnere. Han er aktiv som komponist, arrangør og lærer, og leder ulike musikkensembler, inkludert Telemark Kammerorkester og The Progression Ensemble Oslo.

Ai-Ling Chiu (fiolin) fra Taiwan er soloutøver og ensembleleder bosatt i Norge. Hun har vunnet flere prestisjetunge priser og debuterte med Göteborgs Symfoniorkester i 2008 til stor anerkjennelse.

Andreas Angell (akkordeon) fullførte sin mastergrad ved Norges musikkhøgskole i 2017. Han er aktiv som utøver av samtidsmusikk og komponist, med prosjekter som spenner fra klassiske til tverrfaglige kunstformer.

Etter 30 års virksomhet, hvorav 23 av disse har vært i samarbeid med Telemark fylke, har Telemark Kammerorkester opparbeidet seg en sterk posisjon i norsk musikkliv. Orkesteret, som jobber prosjektbasert, har utmerket seg som en fremtredende samarbeidspartner innen samtidsmusikk og har fått bred anerkjennelse for sitt fokus på ny kunstmusikk. I tillegg til det klassiske kammerorkesterrepertoaret har Telemark Kammerorkester i flere år regelmessig fremført nye verk for kammerorkester, hvorav de fleste er bestillingsverk fra norske komponister. Flere av disse verkene har blitt utgitt på seks av orkesterets syv CD-er.

Cover: Martin Kvamme

Om Grappa Musikkforlag

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Andre språk

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Erlend Viken Trio explores new roads on their new album. The first single, 'Byrsevegen' (Byrse Road), is out today.27.9.2024 09:00:00 CEST | Press release

Today the first single from Erlend Viken Trio’s new album "Ville Veier" (Wild Roads) is released. Byrsevegen is a newly composed track by Erlend Viken and showcases the trio´s distinctive sound, much like the rest of the upcoming album. Erlend Viken Trio, consisting of Erlend Viken (Hardanger fiddle), Sondre Meisfjord (double bass), and Marius Graff (electric guitar), has performed concerts throughout much of Europe and has gained many fans across several genres with their energetic live performances.