Regjeringens digitaliseringsstrategi: - Savner en plan for digital opplæring

I regjeringens nye digitaliseringsstrategi blir eldre kun nevnt tre ganger. - Vi  savner en konkret plan for opplæring av eldre som ikke behersker digitale verktøy, sier Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen.

Forbundsleder Jan Davidsen i Pensjonistforbundet er skuffet over at opplæringstiltak for eldre ikke er nevnt i regjeringens nye digitaliseringsstrategi. Johnny Syversen/ Pensjonistforbundet Pensjonistforbundet

Regjeringen lover superrasket internett for alle innen 2030. –  Digital utbygging er nødvendig. Mange eldre bor i distriktene og må ikke bli holdt utenfor det digitale fellesskapet. Men det hjelper ikke med for eksempel digital hjemmeoppfølging av eldre hvis de ikke har kompetanse til å ta systemene i bruk, sier Davidsen.

Han savner en konkret, god og strukturert plan for opplæring av eldre som ikke behersker digitale verktøy. Den må også  inneholde økonomiske midler til gjennomføring.

– Dette har vi etterlyst lenge. Det offentlige sparer mange milliarder på digitalisering, men bruker kun få millioner på opplæring. Mange mener at det digitale utenforskapet nærmest vil forsvinne etter hvert som nye generasjoner eldre kommer til, men det er vi ikke enige i. Når man forlater arbeidsplassen, mister man både helpdesken og de daglige oppdateringene om den pågående digitale utviklingen. Dermed vil vi få nye generasjoner med digitalt utenforskap, hvis myndighetene ikke tar grep nå, understreker Davidsen.

Johnny Syversen/ Pensjonistforbundet Pensjonistforbundet

For likeverd, initiativ og trygghet