Ektefølt Adam Douglas vrenger sjela i ny låt om dagens polariserte politiske klima

På den nye singelen "Be The Bad Guy",  byr Douglas på gåsehudfremkallende retro bluestoner, imponerende stemmeprakt, sjelfullt orgel, myke harmonier og en knallsterk blåserekke.

Foto: Tommy Kristiansen

LYTT HER

Adam Douglas slipper ny singel i dag - "Be The Bad Guy" er en låt som tar for seg et meget dagsaktuellt tema, i et retro og tidløst musikalsk landskap. Det hele begynte med en veldig spesifik problemstilling, som står Douglas nært. Som amerikansk statsborger, er det vanskelig å ikke bli preget av det politiske, polariserte klimaet som skaper enorm splittelse i hjemlandet hans. Allikevel er sangen skrevet på en måte som gjør at følelsen som blir beskrevet kan overføres til mange ulike livssituasjoner. En problemstilling som er gjenkjennelig for mange. Han forteller:

- ´Be The Bad Guy´ er egentlig en meget personlig låt, og er rett og slett skrevet som egen terapi og analyse. Ingen har lyst til å være "the bad guy" - ingen har lyst til å gi noen en dårlig nyhet, eller konfrontere noen som har et problem, med "an intervention". Hvordan begynner man en politisk samtale med noen med helt forskjellige meninger? Det er noe jeg føler på mer og mer om dagen, når den Amerikanske valgkampen er i "full swing". Verden er mer og mer polarisert, og da er det enda vanskeligere å åpne for dialog.

"I don't wanna be the bad guy. The message never makes it though; so, why try? But what use is silence, if silence means losing your mind?"

Med en tung tematikk, var det desto viktigere for Douglas å lage en myk og varm musikalsk innpakning. Det er en følelsespreget Douglas som synger, og som vrenger sjela si både musikalsk og tekstlig. Låta er tidløs Rhytm and Blues/soul, i en oppløftende kraftpakke som gradvis vokser i intensitet helt til låtas siste klimaks; Adam Douglas sin stemmeprakt i full fyr, preget av frustrasjon. Adam forteller om innspillingsprosessen:

- Innspillingen ble veldig organisk og veldig "classic" spør du meg. Deilig koring fra Ida Helena Brynildsen og følsomme blåselinjer fra Magnus Bakken og Marius Henriksen-Haltli. Som alltid, ble kompet spilt inn live, for å få den mest ærlige fremføringen. Jeg håper og tror at lytterne kan kjenne seg igjen, og ikke føler seg alene. Ingen vil være "the bad guy", men alle må være det av og til.

Debuten til Douglas kom i 2015 som soloartist med albumet "I May Never Learn". Det var likevel ikke før han deltok i og vant Stjernekamp på NRK i 2017 at han virkelig sang seg inn i hjertene til det norske folk. Året etter slapp han det kritikerroste albumet "The Beauty & The Brawn" og har siden turnert land og strand rundt. I mars 2021 slapp han studioalbumet "Better Angels, og i fjor høst slapp han sitt fjerde album "Dancing for the Moon". - En variert plate som høstet mye positiv oppmerksomhet, der Douglas viser sin unike evne som artist til å skrive og formidle på en ektefølt og treffende måte.

Foto: Tommy Kristiansen

Om Grappa Musikkforlag

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Andre språk

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Erlend Viken Trio explores new roads on their new album. The first single, 'Byrsevegen' (Byrse Road), is out today.27.9.2024 09:00:00 CEST | Press release

Today the first single from Erlend Viken Trio’s new album "Ville Veier" (Wild Roads) is released. Byrsevegen is a newly composed track by Erlend Viken and showcases the trio´s distinctive sound, much like the rest of the upcoming album. Erlend Viken Trio, consisting of Erlend Viken (Hardanger fiddle), Sondre Meisfjord (double bass), and Marius Graff (electric guitar), has performed concerts throughout much of Europe and has gained many fans across several genres with their energetic live performances.