Rekorddyre skader etter steinsprut

Steinsprut forårsaker flere og dyrere skader enn før. En mildere vinter får noe av skylden, det samme gjør dyrere ruter. – Flere skader kunne vært unngått hvis vi var raskere til å reparere skaden.

Bare hittil i år har Fremtind utbetalt 240 millioner kroner til skader på bilglass. Foto: Fremtind

– Vi fikk meldt hele 50 000 glasskader i fjor, og det høye skadenivået fortsetter i år. Samtidig blir snittskaden dyrere. Bare hittil i år har vi utbetalt 240 millioner kroner til skader på bilglass, og det er åtte millioner mer enn på samme tid i fjor, sier Therese Hofstad-Nielsen, som er skadeforebygger i Fremtind.

Økningen skyldes en kombinasjon av flere ting, mener skadeforebyggeren. En mildere vinter er én av årsakene.

– De fleste glasskader kommer av dårlige veier med grus og små steiner. De fester seg til dekkene og treffer bilen som kommer bak eller møter deg. Når vinteren blir varmere, brukes det mer strøsand, som gjør at mye sand og singel kastes opp fra dekkene, sier Hofstad-Nielsen.

Dyrere reparasjoner
I tillegg koster det mer å reparere eller skifte frontruter på bilen nå enn før. Mer teknologi i rutene gir kostbare reparasjoner.

– Dagens frontruter er fylt med teknologi som varmetråder, filvarsler, sensorer og head-up display. Det gjør at det koster mye mer å måtte skifte en rute nå, enn for fem-ti år siden, sier skadeforebyggeren.

Venter for lenge
I en undersøkelse som Respons Analyse gjorde for Fremtind i fjor høst, svarte 1 av 3 bilister at de har fått steinsprut på frontruten. De ventet i gjennomsnitt 15 dager før de fikk fikset skaden.

– En hel og skadefri frontrute er viktig for trafikksikkerheten. Derfor bør du reparere steinsprutskader så fort som mulig. Venter du for lenge, kan skaden i ruta sprekke opp og hele glasset må byttes. Husk også at hvis du reparerer skaden med en gang, er det gratis for deg. Hvis ruten må skiftes, må du betale egenandel, avslutter Hofstad-Nielsen.

Dette bør du gjøre hvis du får steinsprut:

• Ha alltid et steinsprutplaster liggende i bilen. Du kan få steinsprutplaster gratis hos de fleste bilglasskjeder og merkeforhandlere.

• Hvis du får steinsprut, bør du dekke den til med teip så fort som mulig. En ubeskyttet sprekk fylles av skitt, og det kan gjøre det umulig å reparere den på et senere tidspunkt.

Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind
Får du en liten stein i frontruta er det viktig at du ikke fortsetter å kjøre med den lenge. Foto: Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen, DNB og Eika-Gruppen, og er et av Norges største forsikringsselskap.

AutoSync er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Autosync, finner du kontaktinformasjon her.