Over 60 prosent av befolkningen bidrar i frivilligheten

Frivillighet Norges årlige befolkningsundersøkelse om frivillig innsats og holdninger til frivilligheten, viser at den frivillige innsatsen har tatt seg opp, og er stabil etter pandemien. Deltakelsen er størst blant de eldste, det er også de som føler seg minst ensomme.

mann snakker forann presentasjon
Mye potensiale i rekruttering til frivilligheten. Generalsekretær i Frivillighet Norge legger frem frivillighetsbarometeret 2024. Frivillighet Norge Birgitte Heneide

Frivillighetsbarometeret for 2024 viser at andelen som har deltatt i frivillig arbeid det siste året nå ligger på 61%, dette er på nivå med fjoråret og viser at frivillig innsats holder seg stabilt. Det er likevel verdt å merke seg at folk gjør frivillig arbeid i færre organisasjoner enn tidligere.

– Frivilligheten gikk tilbake under pandemien, men deltakelsen har nå tatt seg opp igjen. Kulturlivet, idretten, velforeninger og en rekke andre viktige aktiviteter og tilbud er basert på frivillighet, og det er en veldig god nyhet at så mange bidrar med sin innsats, sier generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen.

De ivrigste, som gjør frivillig arbeid oftest, er de eldste på 60 år eller over. Der svarer 36% at de er frivillige minst en gang i måneden.  For de under 30 år er tallet 18%. Dette er ikke noe helt nytt, men forskjellen er enda større i år enn ved tidligere undersøkelser.

– Vi ser en tendens til at deltakelsen har tatt seg mer opp hos de eldste enn blant de yngste etter pandemien. Det er mulig at flere i den yngre delen av befolkningen mistet inngangen til frivilligheten og opplevelsen av fellesskap under pandemien, og at vi stadig ser konsekvensen av det, sier Johnsen.

Et stort flertall av befolkningen mener at frivillige organisasjoner har mange positive samfunnseffekter. Mellom 75% og 85% er enten “enig” eller “helt enig” i at frivillige organisasjoner er en viktig arena for sosiale fellesskap og integrering. De mener at frivilligheten bidrar til at færre føler seg ensomme og skaper et tryggere samfunn med mer tillit mellom folk.

Dette bekreftes når vi spør om opplevelser rundt ensomhet. Blant de som ofte gjør frivillig arbeid og de som ofte har deltatt på aktiviteter i frivilligheten er det en lavere andel som har vært ensomme det siste året.

På et helt overordnet nivå kan vi se at de under 30 år i større grad oppgir at de føler seg ensomme enn de over 60. Blant de unge svarer 12 % at de ofte føler seg ensomme, og 34% at de noen ganger føler seg ensomme. Blant de eldre svarer 3% at de ofte føler seg ensomme og 17% at de noen ganger føler seg ensomme.

mann snakker forann presentasjon
Mann snakker forann presentasjon
Både medlemskap og frivillig arbeid omfatter store deler av befolkningen.
mann forann presentasjon
Generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen legger frem frivillighetsbarometeret 2024
Mann snakker forann grafer
Generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen presenterer hvert år Frivillighetsbarometeret
Frivillighet Norge/ Birgitte Heneide

Frivillighet Norge ble stiftet i 2005 og har i dag mer enn 370 organisasjoner som medlemmer som til sammen representerer over 50 000 lag og foreninger over hele landet. Drøyt 10 prosent av medlemmene er minoritetsorganisasjoner.