Mercedes-Benz og Hydro samarbeider om bærekraftig utvikling av forsyningskjeden for aluminium i Amazonas

Mercedes-Benz og Hydro utvider sitt strategiske partnerskap for å fremme positiv utvikling for mennesker og natur langs aluminiumforsyningskjeden i delstaten Pará i Amazonas, Brasil. Dette er en videreføring av avtalen fra 2022 der de to aktørene sammen jobber mot produksjon av lavkarbon-aluminium.

Et eksempel fra Corridor-programmet er sy-initiativet "Estilo" i Barcarena.
Et eksempel fra Corridor-programmet er sy-initiativet "Estilo" i Barcarena. Mercedes-Benz

Under New York Climate Week kunngjorde Mercedes-Benz og Hydro et langsiktig samarbeidsprogram for bærekraftig utvikling i Amazonas, kalt Corridor. Programmet, som tar utgangspunkt i et allerede eksisterende felles veikart for avkarbonisering, innebærer samarbeid med lokale frivillige organisasjoner og partnere i den brasilianske delstaten Pará. Målet er å fremme menneskerettigheter, skape inntekt for lokalsamfunnet, bevare biologisk mangfold og utvikle verdikjeder med lavt karbonavtrykk i regionen.

- Når vi administrerer forsyningskjedene våre på en ansvarlig måte, konsentrerer vi oss om tre mål: dekarbonisering av produktene våre, fremming av menneskerettigheter og økt bærekraft gjennom hele livssyklusen til kjøretøyene. I Corridor-programmet er de tre målene koblet sammen, og med et tett samarbeid med partnerne våre har det potensial til å ta den vertikale integrasjonen av forsyningskjeden vår til et nytt nivå, sier Gunnar Güthenke, leder for anskaffelse og leverandørkvalitet i Mercedes-Benz Cars.

Et bærekraftfokus som er viktig for Bertel O. Steen
Det forsterkede samarbeidet mellom Mercedes-Benz AG og Hydro ønskes velkommen av Ingrid Haaskjold, leder for bærekraft i Bertel O. Steen som er importør for Mercedes-Benz i Norge.

- Mercedes-Benz er opptatt av ansvarlige anskaffelser av råvarer, og har gjennom samarbeid med ulike partnere bidratt til å forske på bærekraftige materialer og å fremme sirkulære løsninger. Mercedes-Benz er også delaktige i å sikre globale gruvestandarder og å utvikle effektive sertifiseringssystemer. I Bertel O. Steen arbeider vi systematisert og inngående med bærekraft, og det er viktig og betryggende å vite at vi har en ansvarlig partner i Mercedes-Benz, sier Haaskjold.

Også Thorbjørn Myrhaug, direktør for Mercedes-Benz Norge i Bertel O. Steen, gleder seg over kunngjøringen.

- Mercedes-Benz har som mål at alle egne kjøretøy skal være netto karbonnøytrale innen 2039 og jobber kontinuerlig for å redusere CO2-utslipp. Det intensiverte partnerskapet med Hydro og med lokale aktører i Amazonas er med på å sette riktig retning for det arbeidet, sier Myrhaug.

Skal bidra til positiv utvikling for lokalsamfunn langs rørledningen
Corridor-programmet jobber aktivt inn mot lokalsamfunnene som ligger langs Hydros rørledning for bauxitt. Ledningen er 244 kilometer lang og går gjennom sju kommuner i delstaten Paré – fra bauxittgruven nær Paragominas til Alunorte-raffineriet i Barcarena. Målet er å involvere lokalbefolkningen og styrke deres muligheter til å forbedre økonomiske, naturmessige og sosiale levekår. Mercedes-Benz hjelper til med å etablere nødvendige strukturer og bygge kunnskap rundt bærekraftig risikostyring i forsyningskjeder for råvarer.

null
Mercedes-Benz

Initiativet reflekterer også at Mercedes-Benz’ forpliktelse til avkarbonisering i egen forretningsmodell, noe som vil resultere i betydelige endringer i teknologi, produkter og arbeidsstyrke. Sosialt rettferdig utvikling setter mennesker og deres rettigheter først, og derfor er ansvarlig politikk og involvering av lokalsamfunn så viktig. Corridor-programmet har forutsetninger for å kunne sette standarder for fremtidig involvering av lokalsamfunn og engasjement i sårbare gruveområder.

- Samarbeidet med Hydro i Brasil fungerer som en modell: Vi henter aluminium med redusert CO2-utslipp og opprettholder menneskerettigheter langs leverandørkjeden vår. Slik setter vi vår bærekraftige forretningsstrategi ut i live. Det legges spesielt vekt på å engasjere seg i lokalsamfunnene. Dette eksemplet viser at dekarboniseringstiltak og sosiale hensyn kan gå hånd i hånd for å oppnå en vellykket bærekraftig transformasjon, uttaler Renata Jungo Brüngger, styremedlem i Mercedes-Benz Group AG.

- Vi er glade for å utvide partnerskapet med Mercedes-Benz. Vi samarbeider allerede om utviklingen av lavkarbonprodukter, nå skal vi også sammen jobbe for positiv sosial og miljømessig utvikling i Amazonas. Vi har et gjensidig ønske om å forbedre bærekraftsarbeidet i vår felles verdikjede fra gruve til ferdig produkt. Målet er å fremme økonomiske muligheter og bevare det biologiske mangfoldet i regionene vi opererer i, sier Eivind Kallevik, konsernsjef i Hydro.

Viktig med lokalt eierskap til prosjektene
Corridor-programmet er bygget etter fundraising-prinsippet. Mens noen prosjekter allerede er i gang, som oppskalering av lokalt jordbruk (Tipitix) og sy-inititiativer (Estilo), er siktemålet med programmet langsiktig verdiskapning. Lokalsamfunn som bor ved rørledningen identifiserer og prioriterer prosjektene, og sikrer på den måten at initiativene kommer regionene deres direkte til gode. Denne tilnærmingen sørger for lokalt eierskap til prosjektene og at prosjektene er tilpasset programmets overordnede mål. Databasert oppfølging av hvor effektive prosjektene er, vil være en viktig del av styringen av programmet.

Corridor-programmet er forankret i tre strategiske pilarer:

Økonomisk utvikling: Identifisere hindringer for økonomisk utvikling og finne løsninger for å forbedre forholdene for råvarebaserte verdikjeder i området.

Sosial utvikling: Storskalatilnærming til sosial utvikling som fokuserer på grunnleggende menneskelige behov, livskvalitet og muligheter. Programmet skal iverksette praktiske tiltak for å bedre levekårene i lokalsamfunnet, først og fremst på landsbygda, men også i mer urbane områder (som TerPaz-programmet).

Bevaring av miljø og biologisk mangfold: Arbeid med bevaring av biologisk mangfold i Amazonas er nødvendig for å sikre positiv utvikling for mennesker og natur. Programmet vil identifisere muligheter for å redusere avskoging og har ambisjon om å bidra til fornyelse av naturen.

Alle prosjektene vil utføres i overensstemmelse med brasilianske lover og forskrifter. Programmet gjennomføres av en prosjektorganisasjon bestående av flere institusjoner. Partnerne inkluderer blant annet Hydro Brasil, Alunorte, MPSA, Mercedes-Benz, IPAM, IMAZON, CEA, Hydro Sustainability Fund og BCG.

null
I samarbeid med myndighetene i delstaten Pará i Brasil tilbyr samfunnssentre et bredt spekter av tjenester – fra helsetjenester, barnepass og sportsaktiviteter til undervisning i robotikk for barn. Senterne arbeider for å redusere kriminalitet og ulikhet i utsatte områder. Mercedes-Benz