DNV med i EU-initiativ for ansvarlig bruk av kunstig intelligens

Høvik, 26. september - For å vise sitt engasjement for å bygge og bruke trygg kunstig intelligens, har DNV signert Europakommisjonens AI Pact. Formålet med dette frivillige initiativet er å fremme ansvarlig og pålitelig utvikling og bruk av AI-systemer.

Lucilla Sioli, Director EU AI Office at DG Connect, European Commission sammen med Christian Agrell, sjefsforsker på AI i  DNV etter signeringen.
Lucilla Sioli, Director EU AI Office at DG Connect, European Commission sammen med Christian Agrell, sjefsforsker på AI i DNV etter signeringen. Foto: DNV

EU AI Pact ble lansert under en signeringsseremoni i Brüssel den 25. september.

– Kunstig intelligens baner vei for en ny æra av produktivitet og muligheter, men skaper samtidig nye problemstillinger og risikoer. Vi har signert EUs AI Pact for å vise vårt engasjement i å bidra til at det utvikles og brukes trygg kunstig intelligens. Fremover mener vi at denne prosessen ikke bare bør handle om etterlevelse, men også om å legge til rette for utviklingen av robuste og pålitelige AI-drevne systemer. Vi er glade for at EU har anerkjent at kunstig intelligens trenger ansvarlig og tett oppfølging. DNV har ikke bare solid AI-kompetanse, men også solid domene- og risikokompetanse, som gjør det naturlig for oss å være en aktiv bidragsyter i dette arbeidet, sier Klas Bendrik, Chief Digital & Development Officer i DNV.

Raskere i gang med ansvarlig kunstig intelligens
I tillegg til å fremme ansvarlig bruk av kunstig intelligens skal initiativet støtte organisasjoner i å proaktivt tilpasse seg det nye regulatoriske landskapet formet av EUs nye AI-lovgivning (EU AI Act) og tilrettelegge for tidlig adopsjon av loven.

– Mange selskaper opplever mye usikkerhet knyttet til kunstig intelligens og tilknyttede reguleringer, og nøler med å ta i bruk teknologien. Vi håper dette initiativet både vil bidra til å redusere kommersiell risiko og fjerne mye av den usikkerheten som finnes, slik at flere kommer raskere i gang med ansvarlig kunstig intelligens, sier Bendrik.

Samarbeidet bygges rundt to pilarer
EU AI Pact er strukturert rundt to hovedpilarer. Den første pilaren er «Nettverk og kunnskapsdeling», og har som mål å skape et samarbeidsfellesskap der man blant annet kan dele erfaringer og kunnskap, holde workshops og dele beste praksis og interne retningslinjer. Pilar to «Selskapenes forpliktelser» gir et rammeverk for tidlig implementering av AI-lovgivningens tiltak og oppmuntrer organisasjoner til å offentliggjøre prosesser og praksiser de implementerer for å forutse etterlevelse, med konkrete handlinger og tidslinjer.

– Vi i DNV lanserte i fjor høst et sett med anbefalte retningslinjer for kunstig intelligens som gir selskaper en praktisk tilnærming for å oppnå pålitelig og ansvarlig AI, som kreves av EUs lovverk. Pålitelige AI-systemer krever solide digitale byggesteiner, som data, sensorer, algoritmer og maskinlæringsmodeller. Våre detaljerte retningslinjer for trygg bruk av kunstig intelligens dekker alle disse byggesteinene, og vil legges til grunn i vårt arbeid knyttet til EU AI Pact, sier Christian Agrell, sjefsforsker på AI i  DNV.

Klas Bendrik, Chief Digital & Development Officer i DNV.
Foto: DNV
Christian Agrell, sjefsforsker på AI i  DNV.
Christian Agrell, sjefsforsker på AI i DNV.
Foto: DNV

Om DNV DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.