Amedia blir eneste eier av Bergensavisen

Amedia har inngått en avtale med Trond Mohn og Sparebanken Vest om å kjøpe tilbake de to minoritetspostene i Bergensavisen (BA) på til sammen 30 prosent.

Bildetekst: - Engasjementet til Trond Mohn og Sparebanken Vest var helt avgjørende for å stabilisere BA og sikre videre drift i en kritisk periode, sier Amedias visekonsernsjef og finansdirektør, Gisle Torheim. (Foto: Ihne Pedersen / Amedia)

- Dette er slutten på et godt kapittel i BAs historie, sier Amedias visekonsernsjef og finansdirektør, Gisle Torheim.

Kom inn i krevende tider
Sparebanken Vest og Trond Mohns selskap Metava gikk inn som aksjonærer med henholdsvis 10 og 20 prosent i Bergensavisen i 2004  da avisselskapet hadde store finansielle problemer.

- Engasjementet til Trond Mohn og Sparebanken Vest var helt avgjørende for å stabilisere BA og sikre videre drift i en kritisk periode. I dag står avisen økonomisk sterkt på egne bein, har redaksjonell styrke og egenart og er en vesentlig bidragsyter og premissleverandør for det offentlige ordskiftet i Bergen. Nå er tiden moden for at vi konsoliderer eierskapet. Derfor stilte vi oss positive da de to andre eierne tilbød oss å kjøpe disse aksjepostene tilbake, sier Torheim.

- Vi er fornøyd med BAs gode utvikling, og har hatt mange gode og spennende diskusjoner i styret opp gjennom årene. Nå ser jeg ser frem til å følge BA videre som leser, sier Trond Mohn.

- Vi er glade for at BA i dag står støtt på egne bein, og er sikre på at Amedia vil være en sterk og trygg eier for BA i fortsettelsen. Sparebanken Vest ønsker alt det beste for avisen videre, sier konsernsjef i Sparebanken Vest, Jan Erik Kjerpeseth.

Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.

kommunikasjon@amedia.no