Ekspertens tips til høstferie med barn

– Nå er det fantastisk fint i skogen og på fjellet! Bruk høstferien til å komme dere ut, og skap familieminner for livet, sier Kristin Oftedal, fagsjef for barn og unge i DNT. Her er ekspertens beste tips til turhøst med barn.

En kvinne og et barn smiler mens de sitter på bakken i en skog og spiser mat.
Eksperten deler: Slik får du blide barn på tur i høst. Marius Dalseg

– Det er ingen grunn til å tenke på høsten som en innesesong. Høstfrisk luft og fargerike trær venter – og høstferien er den perfekte tiden å ta turen ut, sier Kristin Oftedal, som er fagsjef for barn og unge i Den Norske Turistforening.

Oftedal har lang erfaring med å legge til rette for familieturer på fjellet og i skogen, og ifølge henne er det ikke mye som skal til for at turen blir god for både store og små.

– Naturen er en fantastisk lekeplass, med utallige ting å utforske. Ta dere tid til å nyte turen. Det trenger ikke handle om å gå lengst eller raskest, men om å ha det gøy sammen, sier Oftedal.

Hun minner om at DNT har tilbud som passer for hele familien. I høstferien kan du overnatte på både betjente og ubetjente DNT-hytter, sove i en gapahuk, eller dra på dagstur til en markastue. Gjennom ferieuken arrangerer også Barnas Turlag ulike aktivitetstilbud over hele landet.

– DNT har både fjell- og bynære hytter, og flere av hyttene trenger du ikke gå langt for å komme til. For barnefamilier kan det være fint å bo på samme hytte i flere dager, og gå ulike turer derfra, eller legge dagsturen til en hytte i nærheten av der dere bor. Det ligger mye turglede i å komme frem til en kopp varm kakao og en rykende fersk kanelbolle, avslutter Oftedal.

Her er Oftedals åtte turtips for barnefamilier:

1. Finn en tur som passer for dere, og bestem dere for om målet er å være ute og leke, eller om dere vil til en fjelltopp eller et annet konkret turmål. På turplanleggeren UT.no finner dere tusenvis av turtips for familier, med varierende vanskelighetsgrad.

2. Ta med en venn eller vennefamilie, så har barna noen flere å leke med!

3. Det er ekstra gøy å besøke et nytt sted! Husk at det finnes hundrevis av hytter, markastuer, gapahuker og lavvoer dere kan legge turen til!

4. Selg inn turideen din til barna – vær entusiastisk! Snakk om de positive turopplevelsene både underveis og etter turen.

5. Sørg for en god start! Pakk sekken i god tid, helst kvelden før. Ta med sunn og næringsrik mat og nok drikke.

6. Vær med på leken når dere er ute. Lek og samtaler i naturen skaper nærhet og god kontakt mellom barn og voksne.

7. Kle dere godt og praktisk. Voksne som fryser er dårlig turselskap for barn, og husk at også små kropper kan bli varme, ta av et lag om barna blir for varme.

8. La heller turen bli litt for kort enn alt for lang, og ta mange pauser.

Her er syv forslag til steder dere kan besøke:

Himingsjå Turisthytte
Sjarmerende Himingsjå er ideell for barnefamilier, og ligger på Lifjell like ved Seljord. Her har dere hundrevis av turer som passer for store og små rett utenfor døren, og kan nyte høstkvelden ved bålpanna utenfor hytta.

Haukeliseter Fjellstue
I naturskjønne omgivelser, på Hardangervidda, ligger Haukeliseter. Besøk Hermondshola, ta en tur i badstua, grill pølser på bålet i lavvoen, eller dra på en padletur. Her sover barn til og med 12 år gratis i høstferien. Nyt Hardangerviddas fantatiske natur, og få ferdig servert middag hver dag.

Ringkolltoppen
Nyåpnede Ringkolltoppen, helt nord i Nordmarka, er det perfekte stedet for høstferie med barn. Fra parkeringsplassen er det omtrent en kilometer å gå inn til hytta. Fremme kan dere nyte generøse solforhold, nydelig natur, og en sjarmerende peisestue.

Høgevarde nye
Stilige Høgevarde ble åpnet i 2017, og ligger på Noregjellplatået, 1400 meter over havet. På Høgevarde får dere fantastisk utsikt, og et hav av turmuligheter. Fra parkeringsplassen er det omtrent seks kilometer å gå til hytta. Vel fremme, kan dere nyte en kopp kakao eller et enkelt varmmåltid i kafeen på Høgevarde gamle.

Maistua
Sør for Harstad, ved inngangen til det flotte turterrenget i Medkilaheia, ligger Maistua. Med spektakulær utsikt fra hyttevinduet, og endeløse turmuligheter rett ved, er dette virkelig en perle. Utenfor hytta er det bygget en VikingDome, hvor dere kan nyte utsikten – og til og med overnatte.

Damhytta
Damhytta føles det ut som du sover på vannet! Den søte, lille hytta, like utenfor Drammen, er et godt utgangspunkt for familieturer i Finnemarka. I tillegg kan dere fiske og nyte et frisk høstbad i Nerdammen rett ved hytta.

Kobberhaughytta
Hele Oslos storstue, Kobberhaughytta, holder åpent i høstferien. Legg dagsturen hit, eller sov over – uansett hva du velger, kan hytta friste med nybakte kanelboller og kanskje Oslomarkas beste vafler.

En kvinne og et barn smiler mens de sitter på bakken i en skog og spiser mat.
Eksperten deler: Slik får du blide barn på tur i høst.
Marius Dalseg
Kvinne iført blå jakke og grå lue smiler ved en innsjø.
Kristin Oftedal er fagsjef for barn og unge i DNT, og har lang erfaring med å lage gode familieturer.
Kristian Gurvin
Hytte i fjellandskap.
Perfekt for barnefamilier: på Himingsjå har dere haugevis av turmuligheter, og kan nyte høstkveldene ved bålpanna.
Marius Dalseg
Utsikt over Haukeliseter med innsjø, fjell og høstfarger.
På Haukeliseter sover barn til og med 12 år gratis hele høstferien.
Marius Dalseg
Stilige Høgevarde passer perfekt for barnefamilier.
Fjellferie i Høst? Stilige Høgevarde passer godt for både store og små.
Marius Dalseg
Transparent kuppel med stoler inne, satt på en plattform med utsikt over fjellandskap.
Nyt den spektakulær utsikten fra VikingDomen på Maistua i høstferien.
Marius Dalseg
Liten svart hytte på en høyde omgitt av skog og fjell under en delvis skyet himmel.
Fra Ringkolltoppen har dere tusenvis av familieturer rett utenfor døren.
Helge Nordby
Rolig innsjø med et lite trehus ved vannkanten og skog i bakgrunnen. Skyet himmel reflekteres i det stille vannet.
Sove på vannet i høstferien? På Damhytta i Drammen kommer dere tett på Nerdammen.
Marius Dalseg
Trebygning med rød dør, omgitt av høstløv og planter.
Legg turen til Kobberhaughytta, og kanskje Oslomarkas beste vafler i høst.