Bellona etablerer Senter for marin restaurering i Lofoten

Bellona lanserer «Senter for marin restaurering» i Kaiveien 23, Kabelvåg, fredag 27. september klokken 13:00 - 14:30.

Bellona lanserer fredag 27. september sin nye storsatsing for marin restaurering i Kabelvåg, Lofoten. Bellona

Bellona vil presentere planer for det nye senteret som etableres i Kabelvåg.  Det vil også bli offentliggjort hvilke partnere fra næringslivet som er med på etableringen av senteret, og det vil bli underskrevet to nye avtaler med akademia og myndigheter. Representanter fra disse partnere vil være til stede og orientere om hvorfor de har valgt å aktivt delta i prosjektet.

Lanseringen vil finne sted i lokalene hvor Bellona nå etablerer det nye senteret.

Bakgrunn

Langs kysten i Nord-Norge har et enormt område på 5000 km2 gått fra frodig tareskog til kråkebolleørken siden 70-tallet. Ørkenområdet er nesten på størrelse med de samlede bebygde områdene på landjorda i Norge (5500 km).

Denne økosystemkrisen skyldes flere forhold, og en viktig årsak er overfiske av predatorer som torsk, hyse og steinbit på 60- og 70-tallet slik at kråkebollene har fått formere seg fritt og dermed nedbeitet tareskogen. Dette har skjedd fra kysten nord for Trøndelag og opp til Kirkenes. Resultatet er et massivt tap av fiskeriressurser, næringsmuligheter, biodiversitet og karbonlag i et enormt omfang langs Norges kyst. Det årlige verditapet langs Nord-Norges kyst er anslått til 350 milliarder kroner årlig på grunn av at naturen har kommet i total ubalanse.

Den gode nyheten er at tapet av tareskogen kan reverseres gjennom å fjerne kråkeboller og igangsette restaureringstiltak for å bringe tareskogen tilbake for å etablere habitater for predatorer. Dette vil kreve innovasjon og samarbeid på tvers av tradisjonelle siloer.

Dette er bakgrunnen for at Miljøstiftelsen Bellona nå tar initiativ til opprettelsen av Senter for Marin Restaurering i Nord-Norge. Senteret vil være en felles arena for forsking, innovasjon, kunnskapsdeling og formidling. Samarbeidsavtalene som blir signert på fredag med næringsliv, myndigheter og forskning representerer en storsatsing på marin restaurering i Nord-Norge for Bellona.

Praktisk

Ta kontakt med Bellona-stifter Frederic Hauge for ytterligere informasjon. For media som er interessert i bilder/film av aktivitet som dykking m.m. vil dette foregå før selve lanseringen. Ta kontakt ved eventuell interesse for å være med, slik at vi kan tilrettelegge for dette.

Om oss

Miljøstiftelsen Bellona er en uavhengig, ideell stiftelse som arbeider med å løse verdens klima- og miljøproblemer. Bellonas tilnærming er teknologioptimistisk og basert på systemtenkning, med mål om å utvikle og fremme løsninger for politikere, offentlig forvaltning og næringsliv. Stiftelsen ble grunnlagt i 1986 og har i dag ca. 60 medarbeidere – deriblant ingeniører, statsvitere, økonomer, biologer, jurister og journalister – fordelt på våre kontorer i Oslo, Brussel, Vilnius og Berlin.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Miljøstiftelsen Bellona på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.