Kom deg ut på Verdens gapahukdag på fredag

Fredag 27. september markeres Verdens gapahukdag. Norsk Friluftsliv oppfordrer folk over hele landet til å feire dagen med en tur til sin nærmeste gapahuk.

Tre barn som sitter i en gapahuk i skogen.
Man kan enkelt lage en gapahuk selv, ved å bruke tau, presenning og trærne i skogen. Sondre Formo Lindheim /AVIA Produksjon AS

I Norge finnes det over 550 registrerte gapahuker. Norsk Friluftsliv håper merkedagen vil inspirere enda flere til å benytte seg av de nære turmålene.

– Gapahukene er et flott tilbud for de som ønsker en enkel og tilgjengelig naturopplevelse. De gir ly mot vær og vind, og er ofte plassert på steder som er lette å nå til fots, sier Bente Lier, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Et lavterskel turmål

Gapahuker finnes over hele landet og er ofte satt opp av lokale ildsjeler, foreninger, skoler eller kommuner. De er gjerne plassert på naturlige samlingssteder som er lett tilgjengelige. Mange av gapahukene er også tilknyttet bålplasser, noe som gjør dem til et ideelt sted å nyte et måltid ute i naturen.

– Det er noe eget med å tilbringe tid ute, selv om det bare er en kort tur til nærmeste gapahuk. Hvorfor ikke ta med skoleklassen eller barnehagen på tur denne dagen, eller ta med fredagstacoen eller noe annet godt å spise, ut? Det er lavterskel friluftsliv på sitt beste, sier Lier.

Finn en gapahuk eller lag en selv

Hvis du lurer på hvor du finner din nærmeste gapahuk, finnes det flere digitale verktøy som kan hjelpe. I utforskeren på UT.no kan du enkelt søke opp både gapahuker, rasteplasser og andre tilrettelagte turmål.

For de som ikke har en gapahuk i nærheten, kan denne dagen være en fin anledning til å prøve og lage en selv. Med enkle midler som tau, presenning og trærne i skogen, kan man raskt sette opp en midlertidig gapahuk og skape sitt eget tilholdssted. Bare husk å rydde etter deg før du går.

Fakta om gapahuken:

• Ordet betyr «gapende vinkel»

• Byggverk av tre vegger og et tak, eller to sidevegger og et skråtak fra bakken og opp

• Opprinnelig brukt for overnatting og ly mot vær og vind

Fikk du lyst til å lage god mat ute? På Turmat.no finner du inspirasjon og oppskrifter fra alle verdenshjørner til mat som kan lages på tur.

Tre barn som sitter i en gapahuk i skogen.
Sondre Formo Lindheim /AVIA Produksjon AS
To personer setter opp en grønn presenning mellom trær i skogen.
Sondre Formo Lindheim /AVIA Produksjon AS
En gapahuk med lys inni, omgitt av høye furutrær om natten.
Siw Eldhuset Hansen

Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de 19 store friluftslivsorganisasjonene, med én million medlemskap og nær 5000 lag og foreninger. Vi jobber med å inspirere flere til å komme seg ut oftere, informere om allemannsretten, stoppe nedbygging av naturen, mer friluftsliv i skoler og barnehager, og inkludering gjennom friluftsliv.

Vårt oppdrag er å jobbe for at våre medlemsorganisasjoner er i best mulig stand til å bidra til friluftsglede for flere - oftere. Hvert år arrangerer vi Friluftslivets uke over hele landet, fra første helg i september.

Våre medlemsorganisasjoner: 4H Norge, Den Norske Turistforening, Forbundet KYSTEN, Norges Turmarsjforbund, Norges Jeger- og fiskerforbund, KFUK-KFUM-speiderne, Kristen Idrettskontakt, Norges klatreforbund, Norges Dykkeforbund, Norges orienteringsforbund, Norges Padleforbund, Norges Røde Kors, Norges speiderforbund, Skiforeningen, Syklistenes landsforening, Norsk Kennel klub, Norges Seilforbund, Det norske Skogselskap og Norges Sopp- og nyttevekstforbund.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Friluftsliv på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.