Vegard Kjuus ny KIWI-sjef

Vegard Kjuus (51) er ansatt som administrerende direktør i KIWI fra 1. januar 2025, som følge av at Jan Paul Bjørkøy (69) skal gå av med pensjon.

Kjuus fratrer rollen som administrerende direktør i MENY Norge AS med umiddelbar virkning, og driftsdirektør Geir Hov tiltrer som konstituert kjedeleder inntil videre.

– Vegard har lang fartstid i ulike deler av vår virksomhet og har ledet vår utvalgskjede MENY de siste 13 årene til markedsleder innenfor utvalg og service. Han er en energisk og offensiv leder, som har bevist stort kundefokus over tid. Han vil være et flott bidrag til en sterk KIWI-kultur, for å styrke kundeoppfattelsen ytterligere som prispresseren i markedet, sier Runar Hollevik som er konsernsjef i NorgesGruppen ASA og styreleder i KIWI.

Intern rekruttering

Hollevik er stolt av at rekrutteringen av ny KIWI-sjef har skjedd internt i konsernet:

– At en av våre egne tar over etter Jan Paul Bjørkøy, som har levert solide resultater og bragt KIWI opp som markedsleder i det norske dagligvaremarkedet, er noe jeg er ekstra stolt av, fortsetter Hollevik.

Vegard Kjuus vil forberede seg på sin nye rolle i de kommende månedene før han tiltrer den 1. januar 2025:

- Jeg er både stolt og ydmyk over å ta over stafettpinnen etter Jan Paul Bjørkøy. Jeg tar med meg et meget sterkt kundefokus inn i rollen. Sammen med dyktige KIWI-medarbeidere skal vi bygge laget og KIWI videre som den billigste og best likte lavpriskjeden i Norge sier Kjuus

- Samtidig er jeg litt vemodig og stolt over å forlate MENY, jeg har hatt fantastiske år i landets ledende utvalgskjede sammen med alle de dyktige matarbeiderne der. Men nå starter et nytt kapittel, og jeg gleder meg til å brette opp ermene sammen med den kompetente KIWI-gjengen.

Styrker ledelsen

Driftsdirektør Vidar Jensen (55), som i dag har ansvaret for operativ og administrativ drift, KIWIskolen og det fysiske konseptet, går fra samme tidspunkt inn i en ny rolle som viseadministrerende direktør.

– KIWI har, med sine 709 butikker, flere enn 14.000 medarbeidere og over 50 milliarder i omsetning blitt en betydelig arbeidsplass, og med Vidar får vi kontinuitet i kultur og driftsfokus, som er viktig i samspill med Vegards forsterkede kundefokus, poengterer Runar Hollevik.

- En meget god løsning

Etter over 30 år i KIWI,13 av dem som kjedeleder, er Jan Paul Bjørkøy snart klar for pensjonisttilværelsen.

- Jeg har jobbet tett med både Vegard og Vidar i mange år, og er overbevist om at styret har valgt en meget god løsning for KIWI. Jeg ønsker begge to lykke til i sine nye roller, og Vegard velkommen om bord på det grønne vinnerlaget, uttaler Bjørkøy.

For ytterligere informasjon kontakt:
Stein Rømmerud, Konserndirektør kommunikasjon, NorgesGruppen ASA

Mobil: 90119985, mail: stein.rommerud@norgesgruppen.no