NorgesGruppen etterlyser ideer fra den norske matbransjen

NorgesGruppen ber aktører med relevante prosjekter i verdikjeden for mat og drikke om å søke støtte fra bærekraftsfondet HANDLE innen 1. november. Fondet vil støtte prosjektene med størst potensial for konkrete resultater.

Kunde som pakker ut matvarere
Kunde som pakker ut matvarere Foto: Caroline Roka

Bærekraftsfondet HANDLE ble opprettet i 2020. Da var programerklæringen å dele ut 100 millioner til ulike prosjekter i årene frem mot 2025. Målet? Å bidra til enda raskere bærekraftig utvikling av bransjen, gjennom hele verdikjeden.

– Siden den gang har fondet støttet 26 prosjekter med 56 millioner gjennom tre søknadsrunder. Flere av prosjektene har gitt gode og konkrete resultater. Mange av disse er nå synlige i norske butikkhyller, sier Signe Bunkholt Sæter, direktør for bærekraft i NorgesGruppen.

Igjen åpent for søknader

Med mulighet for å dele ut 44 millioner de to neste årene, åpner HANDLE nå en ny søknadsrunde.

– Alt av produsenter, leverandører, gründere, organisasjoner og kunnskapsinstitusjoner kan søke. Ingen er for store til å søke, og ingen er for små. Prosjektene kan dreie seg om klimagassreduksjon, teknologi, råvarer, produksjon, arbeidsforhold – eller noe annet. HANDLE vil gi støtte der vi ser størst potensial for konkrete resultater, sier Bunkholt Sæter.

Emballasje og matsvinn

NorgesGruppens satsingsområder innen bærekraft er miljø, helse og mennesker. Dette gjenspeiles i HANDLE.

– HANDLE har blant annet støttet prosjekter som adresserer utfordringer på områder som matsvinn, ernæring, klimagassutslipp, sirkularitet og ressursutnyttelse. To hyperaktuelle tema er emballasje og matsvinn. Vi håper å se lovende prosjekter som adresserer utfordringene på disse områdene i denne søknadsrunden, avslutter Signe Bunkholt Sæter.

Hun nevner sirkulære tomater, frukt- og grønnsaksjuice med råvarer som er «reddet» fra matsvinn, fjerning av karragenan i mange produkter, øl med karbonfanget kullsyre, desserter og andre produkter av restråstoff og ferdigretter med lavere klimafotavtrykk som eksempler på konkrete resultater fra prosjekter HANDLE har støttet.

Om HANDLE – NorgesGruppens bærekraftsfond

NorgesGruppens bærekraftsfond HANDLE er det første av sin art i det norske matmarkedet.

Fra 2020 til 2025 tildeler HANDLE 100 millioner til prosjekter som skaper en vesentlig bærekraftig utvikling i flere ledd av verdikjeden for mat her i landet.

Aktører med relevante prosjekter, som vil samarbeide med NorgesGruppen, kan søke om midler til bærekraftsprosjekter innen områdene miljø, helse eller mennesker.

Neste søknadsfrist er 1. november, 2024. Tildeling skjer i desember.

Bærekraftsfondet har et tildelingsutvalg som har det overordnede ansvar for utlysning av søknader, samt tildeling av midler til prosjekter. Dette utvalget fastsetter rammen for utlysning av søknadsrunder.

Fondet har også et fagutvalg som gir innspill til tildelingsutvalget på aktuelle bærekraftområder. Tildelingsutvalget og fagutvalget er satt sammen av intern kompetanse fra NorgesGruppen, og ekstern ressurs med bred kompetanse på bærekraft.

Om oss