Bane NOR

Fire dagers arbeidsøkt på Dovrebanen

Del

Mens togene erstattes med buss i fire døgn skal Bane NOR jobbe høyt og lavt på Dovrebanen syd for Dovre. På programmet står store oppgaver knyttet til byggingen av nytt dobbeltspor gjennom Stange, samt et mylder av andre aktiviteter for en sikker, pålitelig og komfortabel jernbane.

Dronebilde av anleggsarbeid langs Dovrebanen ved Kleverud på Espa, inkludert omlegging av spor og Hestnestunnelen under bygging.
Mens Dovrebanen er stengt, skal sporet ved Kleverud på Espa legges om og flyttes mot venstre på bildet av hensyn til anleggsarbeidet med framtidig dobbeltspor. Hestnestunnelen som er under arbeid, sees midt på bildet. Dronefoto: Bane NOR Kan brukes fritt hvis kilde oppgis

Fra lørdag 28. september ca. klokken 07.00 fram til natt til onsdag 2. oktober går det ikke persontog mellom Eidsvoll og Dombås.  Togtrafikken går som normalt fra og med onsdag morgen.

Søndag 29. september mellom kl. 01.05 og 09.15 utvides stengingen til også å omfatte strekningen mellom Gardermoen og Eidsvoll.

Persontogene erstattes med buss i disse periodene. Merk at SJ Norge erstatter togene på linje F6 med buss på hele strekningen mellom Oslo og Trondheim. Nattog innstilles uten alternativ transport.

Husk dette når det er buss for tog: 

  • Planlegg reisen din i appene eller på nettsidene til togselskapene eller Entur.
  • Bussen kan bruke andre stoppesteder enn det toget gjør.
  • Avgangs- og ankomsttider kan være annerledes enn du er vant til.
  • Reisen kan ta lengre tid med buss, og det tar tid å bytte mellom buss og tog.
  • Kjøp billett før du går om bord.
  • Følg gule skilt.


Ikke gå i sporet

Vi minner om at det er farlig og forbudt å ferdes i eller ved jernbanesporet. Selv om persontogene er innstilt, kan det komme arbeidstog når som helst. Det vil også gå enkelte godstog i perioden.

Full fart med nytt dobbeltspor

Gjennom Stange kommune jobbes det nå på en god del av den tre mil lange strekningen hvor Bane NOR bygger nytt dobbeltspor. Hovedaktiviteten denne gang er en omlegging av sporet ved Kleverud på Espa, slik at dagens spor blir frigjort til anleggsarbeid i sydenden av den påbegynte Hestnestunnelen. Disse arbeidene, som vil pågå døgnkontinuerlig, er hovedgrunnen til at banen må stenges i fire sammenhengende døgn.

– Når banen først er stengt, starter vi også opp arbeidet med ny stasjon i Stange og gjør annet arbeid på strekningen, sier prosjektsjef i Bane NOR, Anders Linnestad.  I denne saken kan du lese om de øvrige dobbeltspor-jobbene under togpausen.

Innsats på mange fronter

I tillegg til dobbeltspor-arbeidene, gjør vi en rekke andre små og store jobber i løpet av togpausen:

  • Mellom Eidsvoll og Hamar gjøres det rutinemessige kontroller av anlegget for togenes kjørestrøm, samt vedlikehold av signal- og lavspenningsanleggene.
  • På Hamar skal vi bytte sviller på brua over Åkersvika.
  • På selve stasjonsområdet blir det også svillebytte i en sporveksel, samt boringer for å kartlegge grunnforholdene. Samtidig vil det pågå riving av gamle spor på skiftetomta.
  • Nord Hamar stasjon blir det sporarbeider ved Bryggeri-undergangen samt ved Bispeskjæringa.
  • Mellom Jessnes og Brumunddal flyttes bommen på Strandvik planovergang, og vi bytter ut ei bru som går over sporet.
  • Det blir sporarbeid og utbedringer flere steder på strekningen Brumunddal-Lillehammer. Mellom Rudshøgda og Moelv jobber vi på ei bru som krysser over sporet.
  • I Bergsengtunnelen mellom Brøttum og Lillehammer gjøres det fjellsikring.
  • Rutinemessige kontroller av anlegget for togenes kjørestrøm (kontaktledningen) står på programmet ved  Lillehammer stasjon.

  • Ved Hove på Lillehammer bygger Bane NOR et nytt område for hensetting (parkering) av tog som står ferdig innen utgangen av 2025. Her blir det både sporarbeid og jobb med anlegget for kjørestrømmen mellom Hove og Fåberg.
  • En rekke steder blir det utbedring og opprydning etter ekstremvær og flom i uke 37, blant annet mellom Brumunddal og Rudshøgda, mellom Bergseng og Lillehammer og på mange punkter mellom Øyer og Brennhaug.


Bane NOR utnytter alltid ledige luker mellom togene for å gjøre vedlikehold. Vi får gjort mye, men noen ganger i året er vi avhengige av å stenge sporet for trafikk for å gjøre nødvendige tiltak på en enda mer effektiv og driftssikker måte.  På strekninger hvor pendlere og jobbreisende er i flertall, prøver vi så langt som råd å legge slike togpauser til helger og i forbindelse med ferier.

Nøkkelord

Kontakter

Om oss

Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.

Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Følg pressemeldinger fra Bane NOR

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye