Fire dagers arbeidsøkt på Dovrebanen
Mens togene erstattes med buss i fire døgn skal Bane NOR jobbe høyt og lavt på Dovrebanen syd for Dovre. På programmet står store oppgaver knyttet til byggingen av nytt dobbeltspor gjennom Stange, samt et mylder av andre aktiviteter for en sikker, pålitelig og komfortabel jernbane.

Fra lørdag 28. september ca. klokken 07.00 fram til natt til onsdag 2. oktober går det ikke persontog mellom Eidsvoll og Dombås. Togtrafikken går som normalt fra og med onsdag morgen.
Søndag 29. september mellom kl. 01.05 og 09.15 utvides stengingen til også å omfatte strekningen mellom Gardermoen og Eidsvoll.
Persontogene erstattes med buss i disse periodene. Merk at SJ Norge erstatter togene på linje F6 med buss på hele strekningen mellom Oslo og Trondheim. Nattog innstilles uten alternativ transport.
Husk dette når det er buss for tog:
- Planlegg reisen din i appene eller på nettsidene til togselskapene eller Entur.
- Bussen kan bruke andre stoppesteder enn det toget gjør.
- Avgangs- og ankomsttider kan være annerledes enn du er vant til.
- Reisen kan ta lengre tid med buss, og det tar tid å bytte mellom buss og tog.
- Kjøp billett før du går om bord.
- Følg gule skilt.
Ikke gå i sporet
Vi minner om at det er farlig og forbudt å ferdes i eller ved jernbanesporet. Selv om persontogene er innstilt, kan det komme arbeidstog når som helst. Det vil også gå enkelte godstog i perioden.
Full fart med nytt dobbeltspor
Gjennom Stange kommune jobbes det nå på en god del av den tre mil lange strekningen hvor Bane NOR bygger nytt dobbeltspor. Hovedaktiviteten denne gang er en omlegging av sporet ved Kleverud på Espa, slik at dagens spor blir frigjort til anleggsarbeid i sydenden av den påbegynte Hestnestunnelen. Disse arbeidene, som vil pågå døgnkontinuerlig, er hovedgrunnen til at banen må stenges i fire sammenhengende døgn.
– Når banen først er stengt, starter vi også opp arbeidet med ny stasjon i Stange og gjør annet arbeid på strekningen, sier prosjektsjef i Bane NOR, Anders Linnestad. I denne saken kan du lese om de øvrige dobbeltspor-jobbene under togpausen.
Innsats på mange fronter
I tillegg til dobbeltspor-arbeidene, gjør vi en rekke andre små og store jobber i løpet av togpausen:
- Mellom Eidsvoll og Hamar gjøres det rutinemessige kontroller av anlegget for togenes kjørestrøm, samt vedlikehold av signal- og lavspenningsanleggene.
- På Hamar skal vi bytte sviller på brua over Åkersvika.
- På selve stasjonsområdet blir det også svillebytte i en sporveksel, samt boringer for å kartlegge grunnforholdene. Samtidig vil det pågå riving av gamle spor på skiftetomta.
- Nord Hamar stasjon blir det sporarbeider ved Bryggeri-undergangen samt ved Bispeskjæringa.
- Mellom Jessnes og Brumunddal flyttes bommen på Strandvik planovergang, og vi bytter ut ei bru som går over sporet.
- Det blir sporarbeid og utbedringer flere steder på strekningen Brumunddal-Lillehammer. Mellom Rudshøgda og Moelv jobber vi på ei bru som krysser over sporet.
- I Bergsengtunnelen mellom Brøttum og Lillehammer gjøres det fjellsikring.
- Rutinemessige kontroller av anlegget for togenes kjørestrøm (kontaktledningen) står på programmet ved Lillehammer stasjon.
- Ved Hove på Lillehammer bygger Bane NOR et nytt område for hensetting (parkering) av tog som står ferdig innen utgangen av 2025. Her blir det både sporarbeid og jobb med anlegget for kjørestrømmen mellom Hove og Fåberg.
- En rekke steder blir det utbedring og opprydning etter ekstremvær og flom i uke 37, blant annet mellom Brumunddal og Rudshøgda, mellom Bergseng og Lillehammer og på mange punkter mellom Øyer og Brennhaug.
Bane NOR utnytter alltid ledige luker mellom togene for å gjøre vedlikehold. Vi får gjort mye, men noen ganger i året er vi avhengige av å stenge sporet for trafikk for å gjøre nødvendige tiltak på en enda mer effektiv og driftssikker måte. På strekninger hvor pendlere og jobbreisende er i flertall, prøver vi så langt som råd å legge slike togpauser til helger og i forbindelse med ferier.
Nøkkelord
Kontakter
Magnus LineSenior kommunikasjonsrådgiverBane NOR
Tel:415 00 632magnus.line@banenor.noKirsten McDonaghSenior kommunikasjonsrådgiver, Region Midt/Nord
Tel:+47 926 85 548kirsten.mcdonagh@banenor.noOm oss
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
Vedlikeholder jernbanen i påsken5.3.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Færre tar toget når det er påske og helligdager. Da bruker Bane NOR anledningen til å utføre nødvendig vedlikeholdsarbeid på slitt infrastruktur. Og når togstrekninger stenges, må passasjerene reise med buss.
Thor Gjermund Eriksen slutter som konsernsjef i Bane NOR27.2.2025 08:57:04 CET | Pressemelding
Thor Gjermund Eriksen har sagt opp sin stilling som konsernsjef i Bane NOR. Jon-Erik Lunøe er konstituert som ny konsernsjef fra 27. februar.
Telia-sjef Stein-Erik Vellan blir ny konserndirektør i Bane NOR30.1.2025 07:10:00 CET | Pressemelding
Vellan kommer fra stillingen som administrerende direktør i Telia Norge, og tar over ansvaret for den digitale utviklingen i Bane NOR.
Togtrafikken blir redusert på Østlandet mandag og tirsdag på grunn av varsel om mye snø og vind5.1.2025 15:29:31 CET | Pressemelding
Mandag og tirsdag er det varslet svært mye snø og vind på deler av Øst- og Sørlandet, og Meteorologisk institutt har sendt ut oransje farevarsel. Allerede fra mandag morgen blir togtrafikken redusert på Østlandet ved at flere tog blir innstilt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom