HK Norge åpner landsmøte: Ønsker arbeidstidsreform og ny regjering.

I dag åpnet HK Norges landsmøte. HK Norge. Landsmøtet varer fra 21. til 25. september, og vil ta for seg flere sentrale saker, deriblant kampen for en arbeidstidsreform og den politiske mobiliseringen før stortingsvalget i 2025.

Ønsker en arbeiderpartiledet regjering med en sterk venstreside

Et av hovedtemaene under åpningen var Norges politiske retning, med et spesielt søkelys på det kommende stortingsvalget. Forbundsleder Christopher Beckham var tydelig i sin tale om behovet for å sikre en regjering ledet av Arbeiderpartiet, med en solid forankring i venstresiden.

-Vi trenger en arbeiderpartiledet regjering, forankret i en sterk venstreside! understreket Beckham i sin åpningstale.

-Om høyresiden kommer tilbake til makten, vet vi hva det betyr: mer midlertidighet og innleie, mer søndagsarbeid, lengre arbeidstid og mer makt til arbeidsgiver på bekostning av arbeidstaker.

Beckham oppfordret derfor delegatene til å mobilisere før valget i 2025, slik at faglige rettigheter og verdier kan forsvares.

Blåser liv i sekstimersdagen

Beckham la også frem krav om en arbeidstidsreform. Sekstimersdagen har vært en hjertesak for fagbevegelsen i mange år, og Beckham understreket at tiden nå er inne for å bruke tariffmakten til å gjøre dette til en realitet.

-En arbeidstidsreform der målet er 30 timers arbeidsuke, eller en sekstimersdag, står høyt på agendaen vår for de neste årene, sa Beckham.

Beckham understreker at dette kan gjøres gjennom tarifforhandlingene, og han oppfordret til å HK Norge og LO bør prioritere dette i oppgjørene som kommer. Han trakk også linjer tilbake til tidligere vedtak og framgangen som er gjort i fagbevegelsen både nasjonalt og internasjonalt.

-På LO-kongressen i 2005 vedtok vi sekstimersdagen, og i 2017 fikk Fagforbundet gjennomslag for kortere arbeidstid. Våre kamerater i LO Sverige har også reist kravet igjen i 2024. Nå er tiden inne for å prioritere denne arbeidstidsreformen også i Norge.

Statsminister Jonas Gahr Støre som hemmelig gjest

Landsmøtet fikk en uventet start da statsminister Jonas Gahr Støre entret scenen som hemmelig gjest. Statsministeren bidro med humor ved å bemerke det var slik forbundsleder Beckham ville sett ut hvis han hadde løpt Oslo Maraton. Støre snakket om kompetanseløft, verning av søndagen som en annerledesdag og viktigheten av samarbeid i arbeiderbevegelsen.

For mer informasjon eller spørsmål om statsministerens besøk, vennligst kontakt:

Øyvind Stokke
Statsministerens kontor (SMK)

Om HK Norge:

HK Norge er et av LOs største forbund med over 83 000 medlemmer, som representerer ansatte i privat sektor. Forbundet arbeider aktivt for bedre arbeidsvilkår, anstendige lønninger og et inkluderende arbeidsliv.

Presseinivitasjon til HK Landsmøte

Om oss

HK Norge er en arbeidstakerorganisasjon for ansatte i privat sektor. Medlemmene våre jobber blant annet innen  kontor, finans, handel, luftfart og servicevirksomhet. Med over 80.000 medlemmer er vi i dag LOs tredje største forbund. HK Norge jobber for at medlemmene våre skal ha trygge arbeidsplasser og gode lønns- og arbeidsvilkår.