AF GruppenAF Gruppen

AF Gruppen og Betong Øst etablerer BetongHUB for å fremme sirkulariteten i byggenæringen

AF Gruppen og Betong Øst, etablerer BetongHUB. Ambisjonen er å revolusjonere produksjonen av ferdigbetong ved å integrere større mengder resirkulerte avfallsfraksjoner fra bygg- og anleggsbransjen.

AF Gruppen og Betong Øst, etablerer BetongHUB. Navn fra venstre mot høyre:  Øystein Bækkelien, Betong Øst Stefan Skjæret, Betong Øst Silje Gystad Ytterdal, Betong Øst Sturla Sørhøy, AF Decom Erlend Sørhøy, AF Decom Magnus Stedenfeldt, AF Decom Thomas Jølstad Henriksen,  AF Decom
AF Gruppen og Betong Øst, etablerer BetongHUB. Navn fra venstre mot høyre: Øystein Bækkelien, Betong Øst Stefan Skjæret, Betong Øst Silje Gystad Ytterdal, Betong Øst Sturla Sørhøy, AF Decom Erlend Sørhøy, AF Decom Magnus Stedenfeldt, AF Decom Thomas Jølstad Henriksen, AF Decom AF Gruppen

Gjennom innovasjon, forskning og utfordring av dagens standarder, skal BetongHUB utvikle og legge til rette for nye, bærekraftige løsninger som setter en ny standard for miljøvennlig bygging. BetongHUB er grunnlagt med en visjon om å øke sirkulariteten i bygg- og anleggsbransjen ved å utnytte avfall som en verdifull ressurs.

- Ved å integrere resirkulerte avfallsfraksjoner fra bygg- og anleggsprosjekter, ønsker BetongHUB å utvikle, og legge til rette for, nye produkter som ikke bare oppfyller, men overgår dagens miljøstandarder, sier Øystein Bækkelien, daglig leder i Betong Øst.

Selskapene ble i 2022 tildelt Byggenærings Klimapris for deres prosjekt med å sortere og rense forurensede masser, som igjen erstatter natursand i betongproduksjon.

Innovasjon i høysetet

BetongHUB vil fungere som et senter for innovasjon der både AF Gruppen og Betong Øst inviterer forskningsinstitusjoner og teknologipartnere til å delta i en storskala utviklingssenter. HUB-en har som mål å utvikle løsninger som kan brukes i produksjonen av ulike betongprodukter- og kvaliteter, kombinert med å redusere avfallsmengden og skape nye, sirkulære verdikjeder i bransjen.

- BetongHUB representerer et stort skritt fremover for økt bærekraftig utvikling i bygg- og anleggsbransjen.  Ved å kombinere vår erfaring med Betong Øst sin innovative tilnærming til betongproduksjon, samt at vi går bredt ut for å samle tverrfaglig kompetanse i hele næringskjeden, er vi sikre på at vi kan utvikle løsninger som vil ha en positiv innvirkning på både miljøet og industrien som helhet, sier Magnus Stedenfeldt, avdelingsdirektør Miljøpark i AF Gruppen.

Utfordrer standardene

I tillegg til å fremme innovasjon vil BetongHUB aktivt utfordre og videreutvikle dagens standardverk innen betongproduksjon. Dette innebærer å teste og implementere nye materialkombinasjoner, prosesser og teknologier som kan øke bruken av avfallsfraksjoner uten å gå på kompromiss med kvalitet eller sikkerhet.

- Dette samarbeidet gir oss en unik mulighet til å utfordre dagens status quo og skape morgendagens løsninger. Vi ser frem til å arbeide sammen for å sette nye standarder for bærekraft i vår bransje, sier Silje Gystad Ytterdal, FOU- & Miljøsjef i Betong Øst.

Veien videre

Etableringen av BetongHUB på Rimol i Trondheim markerer starten på en ambisiøs reise mot en mer bærekraftig fremtid for sirkulariteten i bygg- og anleggsbransjen. Selskapet vil i løpet av det kommende året intensivere forsknings- og utviklingsarbeidet, med mål om å lansere de første produktløsningene innen kort tid. Selskapet er tydelig på at hele næringskjeden inviteres til deltakelse i utviklingsarbeidet, og spesielt ønskes kontakt med ambisiøse byggherrer, rådgivende ingeniører, arkitekter, entreprenører og materialleverandører.

Om AF Gruppen og Betong Øst

Om AF Gruppen: AF Gruppen er et av Norges ledende entreprenør- og industrikonsern med virksomhet innen bygg, anlegg, offshore, miljø og energi.

Om Betong Øst: Betong Øst er en ledende leverandør av ferdigbetong med fokus på kvalitet, innovasjon og bærekraftig utvikling.