Mercedes-Benz Norge

65-årsjubileum for viktige milepæler innen sikkerhet hos Mercedes-Benz

Del

Mercedes-Benz er et innovasjonsdrevet merke. Siden 1886 har selskapet kontinuerlig satt standarder innen bilbransjen, og merkets historie er rik på hendelser. Her er to viktige merkedager innen sikkerhet i bil med jubileum i september 2024.

Kollisjonstest av Mercedes-Benz 190 (W 110) i 55 km/t mot en 17-tonns stillestående hindring i 1959. Dørene på venstre side var tatt bort for å kunne filme bevegelsene til kollisjonsdukken og sandsekkene.
Kollisjonstest av Mercedes-Benz 190 (W 110) i 55 km/t mot en 17-tonns stillestående hindring i 1959. Dørene på venstre side var tatt bort for å kunne filme bevegelsene til kollisjonsdukken og sandsekkene. Mercedes-Benz

65 år siden Mercedes-Benz startet med kollisjonstester
Med simuleringer av ulykker under reproduserbare forhold, kan løsninger for passiv bilsikkerhet evalueres på en pålitelig måte. Derfor bestemte Mercedes-Benz i 1958 at kollisjonstester med komplette kjøretøy skulle spille en viktig rolle fremover, i tillegg til beregninger og evaluering av faktiske ulykker.

Premieren for den første kollisjonstesten ble satt til 10. september 1959. En pre-produksjonsutgave av den kommende 110-serien ble utsatt for en frontkollisjon med en stillestående hindring. På dette tidspunktet var verdens første personbil med sikkerhetskarosseri allerede på markedet, luksussedanen i modellserien W 111. Kollisjonstester med denne modellen bekreftet effektiviteten til et sikkerhetskarosseri for alle passasjerer.

null
I 1959 begynte Mercedes-Benz med systematiske kollisjonstester som et viktig ledd i å gjøre bilene sikrere. Testbilene ble i utgangspunktet drevet av kabeltrekksystemer, og senere av raketter med varmt vann slik som vist på bildet. Mercedes-Benz

Luksussedanen Mercedes-Benz W 111 – en foregangsmodell innen passiv sikkerhet
Mercedes-Benz sine sekssylindrede sedaner 220, 220 S og 220 SE i W 111-serien hadde premiere på den internasjonale bilutstillingen IAA i Frankfurt fra 17. til 27. september 1959 – altså for 65 år siden. Modellserien markerte en milepæl innen passiv sikkerhet: verdens første bil basert på prinsippet om et sikkerhetskarosseri med en stiv passasjerkabin og soner foran og bak som kan deformeres og komprimeres i tilfelle en kollisjon, såkalte krympesoner.

Sikkerhetskarosseriet, som ble patentert i 1951, ble utviklet av Béla Barényi, ingeniør hos Mercedes-Benz og en pioner innen passiv sikkerhet. Designdetaljen med «halefinner» bak ga W 111- og 112-seriene (sistnevnte fra 1961) kallenavnet "Heckflosse" eller «fintail». I 1967 hadde totalt 337.659 eksemplarer av W 111-serien blitt produsert, og modellene gjorde også stor suksess innen motorsport i rally og på bane- og utholdenhetsløp.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lenker

Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye