Elinor Batteries

Skaper sirkulær superklynge i Orkland

Seks industriselskaper har signert en unik samarbeidsavtale for å skape en sirkulær superklynge innen grønne næringer. I Eiktyr industripark i Orkland er målet at all energi skal brukes to ganger. Industrietableringene vil muliggjøre opptil 500 000 tonn i årlige utslippsreduksjoner og skape inntil 1000 nye arbeidsplasser i Orkland.

SAMARBEID: Arne Fredrik Lånke (Elinor Batteries), Cecilie Jonassen (Vow Green Metals), Dorte Bae Solvang (Norsk Industriutvikling), Marianne Langvik (Vala Bio), Ingebrigt Bjørnseth (for Green Move), Lars Bjørn Larsen (Norsk e-Fuel), Kristin Skofteland (Elinor Batteries) og Terje Andersen (Norsk Industriutvikling). Norsk Industriutvikling

De seks selskapene som har inngått avtale om samarbeid er Norsk Industriutvikling, Elinor Batteries, Norsk e-Fuel, Vow Green Metals, Vala Bio og Green Move. Planen er å samlokalisere produksjon av batterier, biogass, biokarbon, hydrogen, bærekraftig flydrivstoff og jordforedling i Eiktyr industripark i Orkland.

Selskapene skal samarbeide om å utnytte ressurser og energi, og å gjenvinne og gjenbruke restprodukter og varme. Slik skal den sirkulære superklyngen nå målet om at all energi skal brukes to ganger. Selskapenes ambisjon er at klyngen samlet sett skal skape opptil 1000 direkte arbeidsplasser og muliggjøre utslippsreduksjoner tilsvarende 500 000 tonn CO2 per år.

– Denne avtalen representerer et unikt og moderne industriinitiativ, som det ikke finnes maken til verken i norsk eller internasjonal sammenheng. Skal vi lykkes med en grønn omstilling av industrien i Norge, er vi avhengig av å jobbe sammen på tvers av næringer. Det vi vil gjøre i Eiktyr industripark, gir betydelige gevinster i form av lavere utslipp og energiforbruk, og økt utnyttelse av ressurser, biprodukter, spillvarme og energi, sier Dorte Solvang, daglig leder i Norsk Industriutvikling.

Ny standard

Samarbeidsavtalen signeres 18. september under Thamskonferansen i Orkanger. Der blir prosjektet også presentert for næringsminister Cecilie Myrseth.

I 2023 gjorde miljøorganisasjonen Zero en studie som viser at samlokalisering i industrien gir betydelige synergieffekter - og spesielt i form av energieffektivisering.

I Eiktyr industripark er planen å etablere en felles energisentral som koordinerer flyten av ulike energibærere mellom industriene som vil etablere seg i parken.

Halverer energiforbruket

Det er flere gevinster å hente fra å legge produksjon av batterier, bærekraftig syntetisk drivstoff, hydrogen, biokarbon, biogass og foredlet jord på samme sted. Som et eksempel vil CO2 fra biogass- og biokarbonproduksjon bli gjenbrukt i produksjonen av syntetisk drivstoff. Biprodukter fra både biokarbon og biogass, kan brukes i foredling av jord. I tillegg vil overskuddsvarmen fra produksjonen av både syntetisk drivstoff og biokarbon bli gjenbrukt i produksjonen av både batterier og biogass.

– De foreløpige beregningene vi har gjort, viser at batterifabrikken som etableres i Eiktyr vil halvere energiforbruket sammenlignet med dagens gigafabrikker i Europa, forteller Solvang.

Kutter lokale utslipp

I tillegg kommer også positive klimaeffekter ved at produktene fra industriklyngen erstatter fossile produkter i ulike næringer.

– I Vow Green Metals er produksjonen av biokarbon i Norge allerede i gang. Vi er stolte av å bidra til at store industrier som er viktige for oss alle kan sette fart på overgangen fra fossilt kull til å bruke biokarbon. I tråd med våre ekspansjonsplaner er vi kontinuerlig på jakt etter gode industriområder som tilrettelegger for grønn industriutvikling i symbiose med andre aktører. I mer enn ett år har vi jobbet med Eiktyr industripark, og er glade for å kunne annonsere Eiktyr som nyeste tilskudd til vår portefølje av nøkkelprosjekter i Norge, sier administrerende direktør i Vow Green Metals, Cecilie Jonassen.

–Dette samarbeidet styrker vår innsats for å få på plass norsk produksjon av bærekraftig syntetisk flydrivstoff til luftfarten, og dermed bidra til fossile utslippskutt i en sektor hvor dette er særskilt vanskelig. I Norge har vi store konkurransefortrinn når det kommer til produksjon av syntetisk bærekraftig flydrivstoff. Samarbeidet mellom industriaktørene i Eiktyr Industripark er unikt, og gjør at vi kan utforske potensialet i synergiene mellom de involverte aktørene. Dette konseptet ser vi frem til å utvikle videre i fellesskap, sier kommersiell direktør Lars Bjørn Larsen.

Dette er selskapene som skal samarbeide

Norsk Industriutvikling.

Norsk Industriutvikling AS (NI) er et norsk selskap som jobber frem Eiktyr Industripark i Orkland kommune. Eiktyr industripark er en av Nordens største, greenfield industriområder med et totalt omfang på 6000 dekar.

Elinor Batteries.

Elinor skal produsere LFP-baserte batterier på Eiktyr og har inngått et teknologipartnerskap med Morlus Technology. Sistnevnte selskap har verdens mest erfarne eksperter innen design og produksjon av LFP-baserte batterier samt etablering av storskala batteriproduksjon. Elinor har dessuten utstrakt samarbeid med FoU selskaper som Sintef, Rise og Seel om forskning, utvikling og produkttesting.

Vow Green Metals.

Vow Green Metals produserer biokarbon og andre karbonnøytrale produkter som muliggjør overgangen til fornybare materialer. Biokarbon kan blant annet erstatte fossile reduksjonsmaterialer i metallurgisk industri, og bidra til store utslippskutt. For hvert tonn med fossilt kull som erstattes av biokarbon reduseres fossile utslipp med opptil fem tonn CO2. Vow Green Metals bygger en av Europas største biokarbonfabrikker på Hønefoss i Norge, og har store ekspansjonsplaner med en voksende global portefølje av biokarbonprosjekter.

Norsk e-Fuel.

Norsk e-Fuel ble grunnlagt i 2019 for å drive overgangen til fornybar luftfart ved å etablere industriell produksjon av bærekraftig drivstoff basert på CO2, vann og fornybar kraft. Som prosjektutvikler vil selskapet etablere storskala produksjonsanlegg for å levere syntetisk drivstoff til luftfarten. Støttet av strategiske investorer og nøye utvalgte partnere, er Norsk e-Fuel klar for å ta Power-to-Liquid produksjon til industriell skala, og utvikle en ny verdikjede for bærekraftige flydrivstoff.

Vala Bio.

Skal produsere biogass på Eiktyr og er ledet av Marianne Langvik, seriegrunderen som startet Biokraft, og med mer enn 15 års erfaring fra biogassbransjen.

Green Move.

Et selskap grunnlagt av Fjellvant Holding AS for å utvikle bærekraftige metoder for flytting og restaurering av jord. Ingebrigt Bjørsetn representerer selskapet i forbindelse med signeringen.