Vy og Flytoget slås sammen - Flytoget blir et datterselskap av Vy

Flytoget ble i dag gjort kjent med regjeringens beslutning om å slå sammen Flytoget og Vy. Samferdselsminister Nygård redegjorde for beslutningen i et møte med representanter fra Flytoget i dag morges, og orienterte om at selskapet vil bli et datterselskap i Vy-konsernet, trolig fra 1.januar 2025. Flytogets avganger går som normalt, i tråd med trafikkavtalen som varer til 2028.

Administrerende direktør i Flytoget, Ståle Nistov.
Administrerende direktør i Flytoget, Ståle Nistov. Flytoget

«Det er godt kjent at ansatte, fagforeningene og Flytoget som selskap, har ønsket å bestå som et eget selskap. Dette har vi ikke fått gjennomslag for. Vi tar beslutningen til etterretning, og vil følge opp statsrådens tydelige mål om å videreføre og styrke Flytogets kultur, innovasjonskraft og kundefokus, i den nye organiseringen» sier Ståle Nistov, administrerende direktør i Flytoget.

Samferdselsministeren understreket i dagens møte at Vy og Flytoget skal være likestilte partnere i sammenslåingsprosessen.

«Dette vil være avgjørende for å lykkes med ambisjonen om å få et bedre togtilbud til alle reisende. Selv om organiseringen nå blir annerledes, vil Flytoget fortsette å utfordre og være kompromissløse på vegne av kunden. Det fortjener de reisende. Og det fortjener norsk jernbane» slår Nistov fast.

«Jeg vil rette en stor takk til våre ansatte, for pågangsmotet og tålmodigheten de har vist mens diskusjonene om selskapets fremtid har pågått. Jeg vet at dette har vært enormt utfordrende, og jeg er veldig stolt av måten folka våre har håndtert det på» avslutter Nistov.

Ansatte i Flytoget
Ansatte i Flytoget.

Jernbanetorget 1
0154 Oslo

Følg pressemeldinger fra Flytoget

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Flytoget på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Flytoget

Alternativt tilbud om å videreføre Flytoget og åpne for alle reisende22.3.2023 10:13:17 CET | Pressemelding

I prosessen med direktetildeling av persontogtrafikken på Østlandet er det varslet at Vy vil bli tildelt Østlandet 1 og Østlandet 2. Flytoget har påpekt en rekke prosessfeil, men ønsker uavhengig av dette å presentere et alternativt tilbud for tilbringertjenesten. Dette vil sikre en fortsatt god tilbringertjeneste til flyplassen, et mye bedre togtilbud for alle reisende mellom Drammen og Gardermoen samt en milliardbesparelse for staten. Flytoget har sendt et konkret og bindende tilbud til Samferdselsdepartementet, og Flytoget ber om at Jernbanedirektoratet gis mandat til å vurdere tilbudet.

Flytoget er skuffet over å ikke få overta regiontogene på Østlandet3.3.2023 12:31:42 CET | Pressemelding

Flytoget har hatt en omfattende prosess med Jernbanedirektoratet siden i fjor sommer for å utvikle et bedre regiontogtilbud på Østlandet. Senest i januar fikk Flytoget tilbakemelding på at tilbudet vårt hadde blitt vurdert som kvalitetsmessig svært godt. Samferdselsdepartementet endret overraskende tildelingsprosessen ved nyttår, slik at Vy ble gitt muligheten til å gi et tilbud på å fortsette å trafikkere hele Østlandet. Flytoget har bedt om å få gi tilbud på det samme, men det har selskapet ikke fått anledning til.