Nå åpner den unike hytta i Nordmarka for alle

For første gang kan du overnatte innendørs over 700 moh. i Nordmarka. Lørdag 21. september er det offisiell åpning av den nye DNT-hytta på Ringkolltoppen.

Fra toppen av Ringkolltoppen kan du våkne til en soloppgang og legge deg til solnedgang. Helge Nordby

- Dette er en helt unik overnattingsopplevelse. Du bor under stjernene, 702 moh, og kan du nyte soloppgang og solnedgang fra hytta. Hytta på Ringkolltoppen er et fantastisk tilskudd til det bynære friluftslivet, både i Oslo, Drammen og Hønefoss, sier Dag Terje Klarp Solvang, generalsekretær i DNT.

Vil gi friluftsopplevelser til alle

DNT Ringerike har i samarbeid med SpareBank 1-stiftelsen Ringerike kjøpt hytta på Ringkollen for å sikre den for allmenheten. DNT spår at koia blir populær blant familier året rundt fordi den er lett tilgjengelig.

- Vi håper at Ringkolltoppen vil gi naturopplevelser til dem som ikke har egen hytte. Dessuten blir den en viktig del av hytte-nettverket i Nordmarka og Krokskogen. Dette er et fantastisk turområde som mange er glade i, sier Tom-Erik Bakkely Aasheim, styreleder i DNT Ringerike.

Hytta har en enkel og solid standard, og skal drives som en ubetjent hytte med ni overnattingsplasser. Vinterstid går skiløypene rett forbi hyttedøra, og du kan gå milelange skiturer i Nordmarka og på Krokskogen. Sommerstid kan du vandre langs blåmerka ruter.

Offisiell åpning på lørdag

DNT Ringerike inviterer til offisiell åpning av hytta lørdag 21. september kl. 14.00. Generalsekretær i DNT, Dag Terje Klarp Solvang er til stede på åpningen. Det blir gratis pølsegrilling, overraskelser til barna, musikk og snorklipping. DNTs maskot Turbo kommer for å hilse på alle barn og voksne.

- Vi håper flest mulig vil komme og feire! Denne hytta blir et fantastisk sted for alle som er glad i det enkle friluftslivet, sier styrelederen i DNT Ringerike.

Anonym giver ga penger til oppussing

Hytta har kjøkken, stuekrok, tre soverom og en koselig sengeplass under trappa, som er perfekt for barn. Den har strøm og vedfyring. I løpet av høsten 2024 skal det også bygges hunderom, takket være en anonym giver.

- Vi må også skifte vinduer på sikt, og kanskje gjøre noe med taket, bygge utedo, og bore etter vann. Da er det kjekt å kunne starte med en million fra en snill giver, sier Bakkely Aasheim.

Fakta om Ringkolltoppen:

• Hytta ligger midt på Ringkolltoppen, 702 moh, låst med DNT-nøkkel og kan brukes hele året. Den er en ubetjent DNT-hytte med 9 sengeplasser.

• Offisiell åpning av hytta er lørdag 21. september kl. 14.00.

• Adkomst: Ringkollen ligger nord i Nordmarka. Kommer du fra Hadeland eller Oslo kjører du til Klækken Hotel og tar deretter opp fv 241 mot Ringkollveien. Fortsett på Ringkollveien til du kommer til den store parkeringsplassen eller Ringkollstua. Herfra er det 1 km inn til Ringkolltoppen til fots.

Kontaktinfo på dagen:

Styreleder i DNT Ringerike Tom-Erik Bakkely Aasheim, tlf 476 52 214

Helge Nordby
Hytta har en fantastisk beliggenhet oppe på Ringkolltoppen (702 moh.), med utsikt i alle himmelretninger
Helge Nordby
Ringkolltoppen ble gitt i gave til DNT Ringerike av SpareBank 1-stiftelsen Ringerike våren 2024.
Helge Nordby
Den koselige hytta er godt tatt vare på av tidligere eiere