Ny direktør på Moelven Østerdalsbruket

Bjørn Vegard Øiungen tar over som direktør ved Moelven Østerdalsbruket AS fra 1. oktober.

Bjørn Vegard Øiungen blir ny direktør ved Moelven Østerdalsbruket.

- Vi ser fram til at Øiungen tar over ledertrøya på Østerdalsbruket. Han har solid utdannelse kombinert med en spennende industriell bakgrunn. Den skal han få bruke til å videreutvikle folka våre og industriprosessene på Moelven Østerdalsbruket, sier konstituert divisjonssjef i Wood, Lars Storslett i Moelven.

Øiungen er 44 år, og kommer fra Kongsvinger. Han har fulgt dalføret oppover og bosatt seg på Koppang med kone og fire barn.

Han er utdannet sivilingeniør og har industrikompetanse fra Equinor, der han var prosjektleder og personalleder. Før dette jobbet han nasjonalt og internasjonalt med industriprosesser i Det norske Veritas. De senere årene har han jobbet med å utvikle næringsliv gjennom ulike roller, blant annet i Sør-Østerdals Næringshage samt i rollen næringsutvikler i Stor-Elvdal Kommune..

Tilbake til industrien

- Jeg gleder meg til å bli en del av Moelven-familien. Det kjennes godt å vende tilbake til industrien, og det er ekstra meningsfylt å få bli en del av en så viktig og veldreven hjørnesteinsbedrift som Østerdalsbruket er, sier Bjørn Vegard Øiungen.

Moelven Østerdalsbruket er et sagbruk og høvleri med produksjon av både gran- og furuprodukter. Øiungen tar over ansvaret for 75 medarbeidere.

Etter åtte år som direktør ved Moelven Østerdalsbruket sa Anders Grønli opp stillingen sin som direktør i vår for å søke nye utfordringer. Han har siste arbeidsdag 24.september, men vil være tilgjengelig for styret, ledergruppa og den nye direktøren en periode framover for å sikre kontinuitet i virksomheten.

- Vi er takknemlige for innsatsen Grønli har lagt ned for Moelven Østerdalsbruket, og fleksibiliteten han gir oss i overgangsperioden til ny leder er fullt i gang. Vi ønsker Anders lykke til videre med spennende utfordringer framover, sier Storslett.

Konstituert divisjonssjef i Wood, Lars Storslett.
Bjørn Vegard Øiungen blir ny direktør ved Moelven Østerdalsbruket.

Moelven Industrier ASA er et skandinavisk industrikonsern som produserer og leverer bærekraftige produkter og løsninger til byggebransjen. Konsernet hadde en omsetning i 2023 på rundt NOK 12,9 milliarder, og har ca. 3300 medarbeidere. Moelvens 34 produksjonsselskaper er fordelt på 40 produksjonssteder i Norge og Sverige, og er organisert i tre divisjoner: Timber, Wood og Byggsystemer.