LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning

Håvard Tjora og LOOP Miljøskole er klare for en ny nasjonal bærekraftsuke

Én superlærer, tre skoleshow. Neste uke er det igjen klart for Bærekraftskolen Live - denne gangen for hele landets fjerdeklassinger.

En gruppe mennesker står sammen utendørs foran et tre, glade og smilende. Tre barn, en mann og en kvinne er på bildet.
Klare for en nasjonal bærekraftsuke! Programleder Håvard Tjora, sammen med årets Bærekraftagenter og prosjektleder for Bærkraftskolen Live, Fredrikke Friis Bertheussen. Foto: LOOP

Høsten 2023 ble Bærekraftskolen Live, LOOP Miljøskoles nasjonale bærekraftsuke, arrangert for første gang. Nesten 30.000 elever fulgte med på de tre livesendingene, hvor de lærte om hva hver enkelt av oss kan gjøre for å ta vare på jordas ressurser. 98 prosent av lærerne som var med på bærekraftsuka var fornøyd med opplegget - og da er det vel bare én ting å gjøre: gjøre det igjen!

Bærekraftskolen Live er en gratis, nasjonal bærekraftsuke, basert på de prisvinnende filmene i Bærekraftskolen. I år er innholdet spesielt tilpasset fjerdeklassinger, men det er selvfølgelig åpent for alle. Mandag, tirsdag og onsdag i uke 39 starter med skoleshow ledet av Håvard Tjora. I tillegg til sendingene har LOOP Miljøskole utarbeidet tilhørende undervisningsressurser som dekker de viktigste kompetansemålene om bærekraft i læreplanen.

Nye bærekraftsagenter og nye spørsmål

I år får vi se tre nye bærekraftsagenter i aksjon. Marlon, Ada og Eva fra Ila Skole skal se nærmere på hva klimaendringer egentlig er, hva som skjer med avfallet elevene kaster på skolen og om det gjør noe hvis artene i skogen dør.

"Vi har et mål om å formidle kunnskap av høy kvalitet som inspirerer barn og unge til å kildesortere og ta vare på ressursene. Vi vet at det å undervise i bærekraft på en balansert og helhetlig måte kan være en utfordring, og ønsker å hjelpe landets lærere ved å invitere til en gratis, nasjonal bærekraftsuke”, sier Stine Helgeland, daglig leder i LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning.

Over 23.000 er allerede påmeldt

I år som i fjor skal vi lære om hva det faktisk betyr for miljøet at norske skoleelever kildesorterer. Påmeldingen til Bærekraftskolen Live er godt i gang, og med under en uke igjen er det 23.594 elever påmeldt.

“Jeg ser skikkelig fram til årets sendinger med Bærekraftskolen Live. Det er ikke ofte jeg får snakke til over 20.000 barn samtidig om et så viktig tema!” sier Håvard Tjora.

“Med Håvard og tre bærekraftsagenter på laget, får vi vist barn og unge at det nytter å gjøre noe. Når mange gjør litt, kan selv små ting vi kan gjøre i hverdagen ha stor betydning”, avslutter Helgeland.

Et nasjonalt krafttak for kildesortering

LOOP Miljøskole samarbeider med en rekke fageksperter for å sikre at temaene i Bærekraftskolen Live er belyst på en nyansert og helhetlig måte. Blant årets samarbeidspartnere er Regnskogfondet, Norsk Klimastiftelse, WWF og LOOPs hovedpartnere Infinitum, NORSIRK, Norsk Metallgjenvinning, Norsk Returkartong, Plastretur, Recipo, RENAS og Sirkel.

Det er fortsatt mulig å melde seg på her: https://miljoskole.loop.no/pamelding/

Bærekraftskolen Live er en del av Nasjonalt krafttak - et initiativ der LOOP sammen med avfalls- og gjenvinningsbransjen bretter opp ermene og løfter frem bestemte temaer og innsatser for å nå gjenvinningsmålene. Årets tema er Sorteringsmerkene. I tillegg til støtten fra ovennevnte hovedpartnere, har LOOP mottatt midler fra Klima- og Miljødepartementets strategi for sirkulær økonomi for å gjennomføre årets krafttak.

Om LOOP Miljøskole og LOOP

LOOP Miljøskole driftes av LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning.

LOOP Miljøskole lærer barn og unge om å leve bærekraftig, viktigheten av kildesortering og hvordan de best mulig kan ta vare på naturressursene. Undervisningsmateriellet er gratis for alle barnehager og skoler i hele Norge.

LOOP er en ideell stiftelse som forvalter nasjonale plattformer for kildesortering og skaper kommunikasjon og tjenester som gjør det enklere å kaste mindre og sortere mer. Vår visjon er en jordklode i balanse der ressursene brukes igjen og igjen – i en LOOP.

Bilder

Foto: LOOP
Last ned bilde
Illustrasjon av planeten Jorden med grønne trær som vokser fra overflaten. Tekst: "Bærekraftskolen Live".
LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning
Last ned bilde
To personer snakker sammen foran en fargerik vegg som viser FNs Bærekraftsmål.
Håvard Tjora ledet skoleshowene også i 2023. Til høyre ser du Fredrikke Friis Bertheussen, prosjektleder for LOOP Miljøskole og Bærekraftskolen Live.
Foto: Magnus Solhaug.

LOOP - Stiftelsen for kildesortering

LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning er en ideell stiftelse som skaper kommunikasjon og tjenester som gjør det enklere å kaste mindre og sortere mer. Vår visjon er en jordklode i balanse der ressursene brukes igjen og igjen – i en LOOP.

Vi driver Sortere, LOOP Miljøskole og Den nasjonale merkeordningen for kildesortering.

Følg pressemeldinger fra LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra LOOP - Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning