15. februar 2025 åpner PoMo dørene til Trondheims nye kunstmuseum!

PoMo er et nytt museum for moderne kunst og samtidskunst i Trondheim, som åpner dørene 15. februar 2025. Museet flytter inn i det ikoniske hovedpostkontoret i Midtbyen etter en omfattende ombygging. Denne juvelen av et Jugendbygg fra 1911, tegnet av arkitekt Karl Norum, var en gang døråpner mot den store verden. Nå skal bygget ta imot kunst i verdensklasse, og gjøre internasjonal moderne kunst og samtidskunst tilgjengelig for alle med sin egen permanente samling, skiftende utstillinger og en storslått arrangementsrekke.

Fasade PoMo. Foto: Terje Trobe
Fasade PoMo Terje Trobe

Interiørarkitekt og kreativ utvikler India Mahdavi og arkitekt Erik Langdalen har ledet prosessen som har forvandlet det historiske posthuset til et moderne og tilgjengelig kunstmuseum. Her møtes historie og nåtid på en måte som vil sette sitt preg på Trondheims framtidsrettede byutvikling. Hos PoMo er dørene åpne for alle, uansett om du kanskje aldri har besøkt et kunstmuseum før, med et ønske om å omfavne og begeistre alle som kommer på besøk.

Åpningsutstillingen Postkort fra framtiden

Den 15. februar åpner PoMo med utstillingen Postkort fra framtiden, med verk fra museets nyetablerte samling og betydelige nasjonale og internasjonale lån. Gruppeutstillingen henter inspirasjon fra byggets historiske rolle som sosial arena og vindu ut mot den store verden, samtidig som utstillingen gir et frempek mot PoMos framtidig utstillingsprogram.

Utgangspunktet for samlingen er kunstinteressen til PoMos initiativtakere, Monica Reitan og Ole Robert Reitan. Samlingen bygges og utvikles parallelt med den nye institusjonen, med mål om å utvikle en original, relevant og mangfoldig museumssamling av høy internasjonal kvalitet. PoMo ønsker blant annet å sette en ny standard for norske kunstinstitusjoner, ved å dedikere min. 60 % av innkjøpsbudsjettet på kvinnelige kunstnere. Samlingen utvikles med evigheten som perspektiv, og inkluderer per dags dato blant andre kunstnere som Louise Bourgeois, James Lee Byars, Katharina Fritsch, Anne Imhof, Cui Jie, Simone Leigh, Sol LeWitt, Sandra Mujinga, Ugo Rondinone, Andra Ursuţa og Franz West.

Den faste samlingen får selskap av to årlige utstillinger med store internasjonale lån, hvor flere av verkene blir vist i Norge for aller første gang. PoMo satser også på et omfattende arrangementsprogram som utforsker kunsten nærmere, og et dedikert program for barn og unge som skal inspirere til læring og refleksjon. Museet har også ambisjon om å åpne Norges mest uforglemmelige museumsbutikk, verdt et besøk i seg selv.

Det nye kulturkvartalet

Med Nye Hjorten Teater og Britannia Hotel som naboer, ligger PoMo i hjertet av det nye kulturkvartalet som skal bidra til å forvandle Trondheim til en internasjonal kunst- og kulturmetropol. Marit Album Kvernmo er direktør for museet. Museet er et resultat av Monica og Ole Robert Reitans lidenskap for billedkunst og deres drøm om å gi fødebyen et kunstmuseum i verdensklasse. Understøttet av et sterkt engasjement fra REITAN og EC Dahls Eiendom går denne drømmen nå i oppfyllelse når PoMo plasserer kunsten i sentrum!

Bakgrunnsinformasjon

Om India Mahdavi: India Mahdavi er en anerkjent arkitekt og designer, som har skapt unike verk preget av glede, farger, form og tekstur siden hun åpnet studioet sitt i Paris i 2000. Med sin særpregede og fargerike nybarokk-stil har hun skapt en rekke prosjekter verden over, fra luksushoteller og restauranter til utstillinger og sin egen møbelkolleksjon. PoMo er det første museet hun bidrar til som kreativ leder og interiørarkitekt. Hun ble kåret til Årets Designer av Wallpaper* i 2023.

Om Erik Langdalen: Erik Langdalen Arkitektkontor har spesialisert seg på bevaringsprosjekter, vern via bruk og museumsarkitektur, og har deltatt i mange prosjekter som Hamsunsenteret i Hamarøy, den amerikanske ambassaden i Oslo og den historiske historic Budsjord pilegrimsgård på Dovre. Langdalen er også professor i bevaring ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.

Om REITAN: REITAN AS er et holdingselskap som utøver aktivt eierskap gjennom selvstendige selskaper. Som eier bidrar REITAN med å videreutvikle selskapene gjennom å være en pådriver i arbeidet med strategi, struktur, kultur og finansielle standarder. REITAN AS er strukturert med tre selskapsområder: Reitan Retail, Reitan Eiendom og Reitan Kapital. Og selvstendige selskaper: Britannia Hotel, Nye Hjorten Teater og Posten Moderne. Felles visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet.

Illustrasjon © India Mahdavi Studio
Illustrasjonsbilde PoMo - Fasade
Illustrasjon © India Mahdavi Studio

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet.

REITAN AS er et holdingselskap som utøver aktivt eierskap gjennom selvstendige selskaper. Som eier bidrar vi med å videreutvikle selskapene gjennom å være en pådriver i arbeidet med strategi, struktur, kultur og finansielle standarder.

REITAN AS  eier selskapene Reitan Retail, Reitan Eiendom og Reitan Kapital – som er tre selvstendige selskapsområder. I tillegg eier vi Britannia Hotel, Posten Moderne og deler av Nye Hjorten Teater. Alle selskapene har felles filosofi, tenkesett og verdigrunnlag som er grunnlaget for sterke selskapskulturer.

For REITANs samlede virksomhet ble totalomsetningen i 2022 på NOK 130 mrd. og resultat før skatt ble NOK 1,9 mrd. Vi sysselsetter totalt 44 101 mennesker i syv land.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REITAN på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025.10.3.2024 15:30:00 CET | Pressemelding

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025. Kanalen skal sammen med Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater lage daglige sendinger, der God Morgen Norge får en sentral plass. I tillegg skal det lages et daglig kveldsshow fra Nye Hjorten Teater, der hele produksjonsapparatet til Tv2 er i sving for å lage lørdagstemning hver kveld!