Norsk elbilforening

Oslo har passert 100 000 elbiler

Del

Ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at det nå finnes 100.000 elbiler på veien i Oslo. Det utgjør om lag 40 prosent av bilparken.

– En solid og langvarig forskjell mellom elbiltakst og fossilbiltakst i bomringen har vært en suksess. Det har fått mange bilister i både Oslo og Akershus til å gå over til elbil, sier Bu.
– En solid og langvarig forskjell mellom elbiltakst og fossilbiltakst i bomringen har vært en suksess. Det har fått mange bilister i både Oslo og Akershus til å gå over til elbil, sier Bu. Foto: Jamieson Pothecary, Norsk elbilforening

– Dette er en milepæl vi jubler for, men vi skal nå nye mål, minner generalsekretæren i Elbilforeningen om.

Miljøtakst i bomringen virker

Oslo har både Norges og verdens mest ambisiøse elbilmål. I 2030 skal hele bilparken være utslippsfri.

– Miljøtakster i bomringen har vært særlig viktig for elbilsuksessen i hovedstadsområdet. Nå må samferdselsministeren gi klarsignal til Oslo og Akershus sitt ønske om en ny bompengepolitikk, sier Christina Bu i Norsk elbilforening. 

Elbilforeningen mener at en viktig grunn til den høye andelen elbiler i Oslo og Akershus er gode virkemidler. Tilgang til kollektivfeltet har lenge vært en gulrot, og en annen viktig forklaring er bompengetakstene.

– En solid og langvarig forskjell mellom elbiltakst og fossilbiltakst i bomringen har vært en suksess. Det har fått mange bilister i både Oslo og Akershus til å gå over til elbil, sier Bu.

Da Oslo og Akershus ferdigforhandlet Oslopakke 3 avtalen i vår, ble de også enige om nivået på bomtakstene fram til 2028. Avtalen innebærer noe avgiftsøkning for alle typer kjøretøy, men fremdeles med en solid miljørabatt. I dag betaler elbiler 50 prosent av bensinbiltaksten. Prosenten øker litt de kommende årene og nærmer seg 60 prosent i 2028. 

Dobbel fossiltakst vil hindre kjøp av nye fossilbiler

Et nytt og overraskende grep i forhandlingene var enigheten om en egen forhøyet bomtakst for helt nye bensin- og dieselbiler som blir kjøpt inn etter 1. januar 2026. Avtalen innebærer at taksten for disse bilene blir satt dobbelt så høyt som ordinær bensinbiltakst.

Det mener Bu i Elbilforeningen er rimelig:

– Norge har uansett satt seg som mål at nybilsalget fra 2025 skal være utslippsfritt. Det er ingen grunn til å kjøpe en splitter ny forurensende bil midt i byen i 2026, når så mange miljøvennlige alternativer finnes både i nybilsalget og ikke minst i bruktbilmarkedet.

Nøkkelord

Kontakter

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye