Oslo har passert 100 000 elbiler

Ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at det nå finnes 100.000 elbiler på veien i Oslo. Det utgjør om lag 40 prosent av bilparken.

– En solid og langvarig forskjell mellom elbiltakst og fossilbiltakst i bomringen har vært en suksess. Det har fått mange bilister i både Oslo og Akershus til å gå over til elbil, sier Bu. Foto: Jamieson Pothecary, Norsk elbilforening

– Dette er en milepæl vi jubler for, men vi skal nå nye mål, minner generalsekretæren i Elbilforeningen om.

Miljøtakst i bomringen virker

Oslo har både Norges og verdens mest ambisiøse elbilmål. I 2030 skal hele bilparken være utslippsfri.

– Miljøtakster i bomringen har vært særlig viktig for elbilsuksessen i hovedstadsområdet. Nå må samferdselsministeren gi klarsignal til Oslo og Akershus sitt ønske om en ny bompengepolitikk, sier Christina Bu i Norsk elbilforening.

Elbilforeningen mener at en viktig grunn til den høye andelen elbiler i Oslo og Akershus er gode virkemidler. Tilgang til kollektivfeltet har lenge vært en gulrot, og en annen viktig forklaring er bompengetakstene.

Da Oslo og Akershus ferdigforhandlet Oslopakke 3 avtalen i vår, ble de også enige om nivået på bomtakstene fram til 2028. Avtalen innebærer noe avgiftsøkning for alle typer kjøretøy, men fremdeles med en solid miljørabatt. I dag betaler elbiler 50 prosent av bensinbiltaksten. Prosenten øker litt de kommende årene og nærmer seg 60 prosent i 2028.

Dobbel fossiltakst vil hindre kjøp av nye fossilbiler

Et nytt og overraskende grep i forhandlingene var enigheten om en egen forhøyet bomtakst for helt nye bensin- og dieselbiler som blir kjøpt inn etter 1. januar 2026. Avtalen innebærer at taksten for disse bilene blir satt dobbelt så høyt som ordinær bensinbiltakst.

Det mener Bu i Elbilforeningen er rimelig:

– Norge har uansett satt seg som mål at nybilsalget fra 2025 skal være utslippsfritt. Det er ingen grunn til å kjøpe en splitter ny forurensende bil midt i byen i 2026, når så mange miljøvennlige alternativer finnes både i nybilsalget og ikke minst i bruktbilmarkedet.

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.