Erlend Viken Trio går nye "Ville Veier" med nytt album - singelen "Byrsevegen" er ute i dag!

Erlend Viken Trio har lenge utforsket sjangergrensene i folkemusikken. På det nye albumet "Ville Veier" som kommer 25.oktober, tar de det videre på nye veier inn i spennende lydlandskap, inspirert av blant annet ørkenblues og rock.

Foto: Eirik Havnes

I dag slippes første singel fra Erlend Viken Trios nye album “Ville Veier”. Byrsevegen er en nykomponert låt av Erlend Viken og viser deres helt særegne lydbilde på samme måte som resten av det kommende albumet. Erlend Viken Trio, som består av Erlend Viken (hardingfele), Sondre Meisfjord (kontrabass), og Marius Graff (elgitar), har spilt konserter i store deler av Europa, og har gjennom sine energiske live-opptredener skaffet seg mange fans på tvers av sjangergrensene.

Låtene på albumet er inspirert av norsk folkemusikk, rock og ørkenblues, og har alle sin egen lille historie, knyttet opp mot et sted, eller en vei, som også albumtittelen reflekterer. Om Byrsevegen forteller Erlend:

- Da vi var på turné på Vestlandet i 2023 hadde vi en fridag mellom konserter, og da valgte vi ta turen til Ulvik og besøke hallingdanser Torkjell Børsheim. Vi lånte et gammelt hus på gården Kvemmadokkje, hvor vi hadde vi øvingsdag og begynte å spille på denne låta. Tittelen på låta har derfor fått sitt navn etter gårdsveien opp til Kvemmadokkje, Byrsevegen.

Erlend forteller videre om låtskrivingen:

- Jeg finner inspirasjon i opplevelser, relasjoner og i naturen. Jeg blir også inspirert av annen musikk, folkemusikk fra rundt om i verden, improvisasjonsmusikk, og samtidige musikere. Jeg jobber i flere retninger med musikere, dansere og kunstnere, og det setter sitt preg på mine egne tanker og idéer om musikk. Jeg tar ofte utgangspunkt i danseformer/takter fra slåttemusikken. Likevel er det sjelden jeg lager musikk som høres tradisjonell ut. Det er i og for seg ikke et mål heller. Jeg vil si at mine komposisjoner ofte er rota i slåttemusikk, men det er også nyanser og inspirasjoner annenstedsfra som ofte melder seg i musikken min.

En av utfordringene som engasjerer Erlend mest er å finne plass til uttrykk fra samtiden, og bidra til at de blir en naturlig del av en levende slåttespilltradisjon. For det er på ingen måte et tradisjonelt lydbilde denne trioen søker. Musikernes sjangerbredde, lekenhet og utforskningstrang gjør at musikken blir tatt med på nye reiser fra gang til gang. Utfra dette skapes den unike bandsounden, hvor trioen fortsetter sin utforskning av møtet mellom det faste melodimaterialet og frie rom i musikken. Produsent Olav Torget har bred erfaring fra ulike sjangre, og har vært delaktig i arrangering og utforming av musikken. På flere av sporene bidrar han også som musiker, med det afrikanske instrumentet konting (n’goni). I tilegg har de fått med seg vokalist Synnøve Brøndbo Plassen på to spor.

Resultatet av samarbeidet kan du høre på albumet som slippes på CD, LP og digitalt den 25.oktober.

Photo: Eirik Havnes

Konserter høsten 2024: