Det nye kraftverket i Kvinesdal er i rute

Å Energi er godt i gang med byggingen av Frøytlandsfoss kraftverk i Fedavassdraget. Når det settes i drift i 2025 vil det årlig kunne produsere ren, fornybar kraft til rundt 600 boliger.

Anleggsområde, anleggsmaskiner, foss, vann, skog. Foto.
Frøytlandsfoss kraftverk bygges i Fedavassdraget i Kvinesdal.

- Frøytlandsfoss kraftverk er definert som et småkraftverk og vil gi et lite, men viktig, bidrag til vårt mål om å øke produksjonen av fornybar kraft på 10 prosent – tilsvarende 1 TWh – frem mot 2030, sier Jan Erik Eldor, konserndirektør Vannkraft i Å Energi.

Kraftverket bygges like ovenfor Høylandsfoss kraftstasjon i Fedavassdraget i Kvinesdal. Det vil årlig kunne produsere 9,8 GWh, som vil dekke det gjennomsnittlige energibehovet til rundt 600 boliger.

- Det tilsvarer en årlig reduksjon i utslipp i den europeiske kraftmiksen på 4 000 tonn CO2-ekvivalenter, sier Eldor.

Investerer 11,5 milliarder i vannkraft
Han legger til at det er behov for mye mer fornybar kraft i Norge for å kunne redusere utslipp, få lavere kraftpriser, utvikle ny næringsvirksomhet og skape flere arbeidsplasser.

- De neste ti årene vil vi derfor årlig investere mellom 1 og 1,5 milliarder kroner i nye prosjekter og oppgraderinger av eksisterende anlegg, sier Eldor.

Bærekraftige løsninger
Å Energi-konsernet har som mål å drive virksomheten på en så bærekraftig og etisk ansvarlig måte som mulig.

- Det er viktig også i dette byggeprosjektet, hvor vi blant annet kun skal bruke såkalt lavkarbonbetong. Den gir et lavere CO2-utslipp pr. kubikk enn vanlig betong, sier Eldor.

Det elektriske høyspentanlegget i kraftverket blir uten den skadelige klimagassen SF6. Videre skal bruk av tradisjonell olje i løpehjulsnavet reduseres til et minimum.

Tar hensyn til ålen
Fedavassdraget er kjent som en god biotop for ål, og det legges til rette for sikker opp- og nedvandring for ålen.

- Dette gjøres ved å bygge en egen kanal som skal lede ålen trygt forbi kraftverket. I tillegg bygges inntaksristen i dammen i tråd med bransjestandarden for kraftverksinntak i åleførende vassdrag, sier Eldor.

Betydelige ringvirkninger

Byggingen av kraftverket gjennomføres som en totalentreprise med Tinfos Entreprenør som håndterer både prosjektering og alle leveranser.  Med seg på laget har de BRG Entreprenør, Kvina Maskin, Bystøl, HM Energi og Amiblu Norway som underentreprenører. Det gir betydelige ringvirkninger hos entreprenørene og i lokalsamfunnet.

FAKTA:

• Frøytlandsfoss kraftverk vil årlig kunne produsere 9,8 GWh, som tilsvarer det gjennomsnittlige energibehovet til rundt 600 boliger.
  • Å Energi investerer rundt 77 millioner kroner i utbyggingen.
  • Kraftverket vil utnytte et fall på ca. 17 meter og slukeevnen blir 20 m3/s.
  • Det skal bygges en lav inntaksdam, en 80 meter lang nedgravd rørgate, rundt 350 meter veier og et kraftstasjonsbygg.
  • Tilknytning til strømnettet er planlagt via en 210 meter lang jordkabel til eksisterende luftlinje.
  • Byggingen startet i oktober 2023 – planlagt ferdigstillelse er våren 2025.

Anleggsområde, anleggsmaskiner, foss, vann, skog. Foto.
Frøytlandsfoss kraftverk bygges i Fedavassdraget i Kvinesdal.
Anleggsområde, dam, vann, skog, himme. Foto.
Dammen ved Frøytlandsfoss kraftverk.
Anleggsområde, dam, inntaksrist, vann, skog. Foto.
Inntaksristen har kun 15 mm lysåpning, som skal sikre at ålen ikke kommer inn i kraftverket, men ledes trygt forbi i egen kanal.
Mann i dress, utendørs. Foto.
Jan Erik Eldor, konserndirektør Vannkraft i Å Energi.