Svindel: - Vi har for stor tro på oss selv

Menn har kjempetro på egne evner til å avsløre svindelforsøk på nett og telefon, viser ny undersøkelse. - Men de går i fella rett som det er.

Menn har ståltro på egne evner til å avsløre svindlerforsøk, men mange får seg en solid overraskelse.

- Mer enn seks av ti menn finnes ikke bekymret for å bli svindlet. Kun fire av ti kvinner er like skråsikre, sier seniorrådgiver i Frende Forsikring, Marius Solberg Anfinsen.

Tallene kommer fra en undersøkelse Norstat har gjort for Frende Forsikring. I aldersgruppen 30-39 år sier mer enn 70 prosent at de ikke er bekymret for å bli svindlet på nett eller via telefonen.

- Du skal absolutt ha tro på egne ferdigheter, men tall fra NorSIS viser at flere menn enn kvinner har opplevd å bli svindlet på nett. Og at totalt 1,2 millioner nordmenn har latt seg lure, sier Solberg Anfinsen.

Slik blir nordmenn lurt
Den typiske svindelen er at vi kjøper noe vi aldri får, viser NorSIS-undersøkelsen.

- Videre på lista kommer det å bli svindlet for penger etter å ha gitt bankopplysninger til en falsk nettside eller å ha investert i noe som viser seg å være humbug, sier Tina Jerstad i Tenerity. De hjelper forsikringskunder som er utsatt for digital svindel over hele landet.

«Men hvordan kunne akkurat du la deg lure?»
Tina Jerstad forteller om typiske svindelsaker de hjelper nordmenn med for tida.

- En ny svindelvariant har dukket opp, og den rammet en mann som fortalte at kompisene hans synes det var helt utrolig at nettopp han kunne bli lurt, sier Jerstad.

- Det startet med en melding fra Elkjøp, eller det han trodde var Elkjøp. «Vi holder på å gjøre klar forsendelsen din», stod det. Mannen hadde ikke kjøpt noe, så han ringte nummeret som sto i meldingen for å få slettet bestillingen. Personen han snakket med sa at det var registrert tre kjøp og at regningen var på vei, sier hun.

Personen beroliget offeret med at han skulle koble han videre til banken for å få stoppet fakturaen. «Bankkontakten» sa også at det lå tre kjøp på bestillingen, men skulle slette dem når kunden hadde bekreftet at han ønsket dette.

BankID er nøkkelen
- Så fikk han et varsel fra BankID med de aktuelle beløpene som skulle slettes. Han godkjente forespørselen med BankID, sier Tina Jerstad.

- Når du godkjenner beløpene med din egen BankID kan svindlerne logge seg inn i nettbanken din og legge inn en straksbetaling fra kontoen din, sier Marius Solberg Anfinsen i Frende. Forsikringsselskapet er eid av 20 norske sparebanker.

Med ett klikk hadde svindlerne fått overført de tre beløpene til sin egen konto.

- Kunden snakket aldri med Elkjøp eller banken, men med to svindlere som jobbet sammen for å lure ham, sier Tina Jerstad.

- De kriminelle er utspekulerte og lure. De vet hva de skal si, de har svar på typiske spørsmål offeret stiller for å sikre seg og de er gjerne flere som samarbeider, sier Solberg Anfinsen.

Alle kan gå i fella
Tidligere var det oftest eldre personer og de med lav teknologikompetanse som ble svindlet.

- Nå kan alle bli lurt, og vi ser at det skjer med alle typer mennesker. Paradoksalt nok ser vi at den overdrevne troen vi har på å klare å avsløre svindelen blir den store fella. De ville jo aldri klart å lure deg, tenker du. Men plutselig har du gitt dem tilgang til alle pengene dine, sier Tina Jerstad.

Tall fra Politiet viser at det i 2023 var snaut 26 000 bedragerianmeldelser i Norge, en økning på 12 prosent fra året før.

- Politiet bekrefter også at det finnes bedragerier for alle i dag, ikke bare den eldre garde. Nå kan alt innhold forfalskes og metodene er bedre enn noen gang, sier Tina Jerstad.

- Skrivefeilene er borte, og svindlerne snakker perfekt norsk. Mye takket være kunstig intelligens, gode oversettelsesprogrammer og avansert teknologi, sier Marius Solberg Anfinsen.

Ifølge en 2024-rapport fra Signicat brukte 42,5 prosent av de oppdagede svindelforsøkene kunstig intelligens.

Dette gjør du hvis du er blitt lurt av svindlere

• Ta kontakt med banken din. Ring alltid bankens hovednummer.
  • Anmeld forholdet til politiet.
  • Sjekk om du har tilgang til rådgivning via innboforsikringen din.
  • Spar på bevis. Ta skjermbilder av SMSer, nettsider og kommunikasjon med svindleren.
  • Sjekk om du har krav på refusjon av det tapte beløpet (eget skjema i nettbanken din).
    Kilde: Frende Forsikring og Tenereity

Slik beskytter du deg mot BankID-svindel

• Ingenting haster så mye at du må oppgi viktige detaljer på telefonen. Kjøp deg tid.
  • Ikke gi BankID-informasjon til andre noen gang. Ikke til venner, familie, politiet eller banken.
  • Ikke stol på avsendernavn på telefon eller e-post. Dette kan forfalskes. Gå alltid til hovedkilden.
  • Bruk heller apper på telefonen enn å klikke på lenker.
  • Vær i forkant og les deg opp på hvordan du kan bli lurt. Metodene endrer hele tiden.
    Kilde: Frende Forsikring og Tenereity

Tina Jerstad
Tenerity
tina.jerstad@tenerity.com

Marius Solberg Anfinsen, seniorrådgiver Frende Forsikring.
Tina Jerstad hos Tenerity.
Ingar Sørensen