Siva styrker ordningen Norsk katapult med nye katapultnoder

Siva - Selskapet for industrivekst har fullført utvelgelsen og utnevnelsen av åtte katapultnoder under ordningen Norsk katapult. Små og store bedrifter får nå enda bedre og enklere tilgang til testfasiliteter og industrikompetanse over hele Norge.

Næringsminister Cecilie Myrseth
Foto: David Berg Tvetene

– Det er viktig at norske bedrifter har god tilgang til kompetanse og gode testfasiliteter for å sikre konkurransekraft og bærekraftig utvikling. Derfor er de nye katapultnodene gledelig nytt for bedrifter over hele Norge, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

Samarbeider med industrien
Norsk katapult har med fem nasjonale katapultsentre etablert seg som en viktig ordning for fornyelse og omstilling av norsk næringsliv, og er i samarbeid med tunge, norske industriaktører en viktig drivkraft for bærekraftig industriell verdiskaping og produksjon i hele Norge. Siva jobber kontinuerlig med å videreutvikle ordningen og bygge opp en helhetlig nasjonal testinfrastruktur. De nye nodene er en del av dette arbeidet.

Etter en grundig prosess, som også har involvert Innovasjon Norge, er det valgt ut åtte noder som skal forsterke den eksisterende testinfrastrukturen og sørge for at bedrifter i hele landet får økt innovasjonsevne, raskere omstilling og styrket konkurransekraft. Fagleder for team katapult i Siva, Kjersti Veum, mener dette bidrar til å forsterke den industrielle utviklingen i distriktene.

– Nodene representerer en god tematisk spredning, og bidrar til å styrke innsatsen innenfor hvert av katapultområdene produksjonsteknologi, materialutvikling, digitalisering i praksis, grønne energiløsninger og havnæringer, sier Veum.

– Med nodene øker vi også tilgjengeligheten til ordningen. Alle katapultsentrene og nodene skal samarbeide tett for å gi bedriftene akkurat den hjelpen de trenger, uavhengig av geografi, enten det dreier seg om anvendelse av robotteknologi, prosessindustri eller fiskehelse.

Sterkere og bredere katapultordning
De nye katapultnodene er valgt ut basert på deres evne til å levere de beste og sterkeste industrielle løsningene. Siva mottok 23 godt kvalifiserte søknader, og konkurransen har vært tøff. Siva er svært fornøyd med de aktørene som nå er valgt ut. Spesielt området havnæring får et betydelig løft.

– Ledende industrielle miljøer i hele landet bidrar nå med å bygge opp de beste industrielle landslagene som små og mellomstore bedrifter kan dra nytte av, og vi har planer om å akselerere industrisatsingen ytterligere, sier Kjersti Veum i Siva

Tabell: Oversikt over nye katapultnoder

Hovedsøker

Fokus / spesialkompetanse i noden

Katapultområde

Geografi

Industriutvikling Vest / Kompetansesenter for robotteknologi (KORT)

Anvendelse av robotteknologi

Produksjonsteknologi (Manufacturing Technology)

Vestland

Kongsberg Klyngen

Systemteknologi og integrering av verdikjeder

Produksjonsteknologi (Manufacturing Technology) + Fornybar energi (Sustainable Energy)

Buskerud

Proventia (Herøya)

Prosessindustri (kjemikompetanse) og satsing på hydrogen

Utvikling og test av materialer (Future Materials) + Fornybar energi (Sustainable Energy)

Vestfold og Telemark

Smart Innovation Norway

Anvendelse av AI-teknologi

Digitalisering (DigiCat)

Østfold

Testination / Ocean Autonomy Cluster

Autonomi i havrommet

Digitalisering (DigiCat)

Trøndelag

NCE Aquaculture

Fiskehelse

Nordland

KUPA

Oppdrettsnæring (rødfisk), fiskehelse, videreforedling, test i arktisk klima

Troms og Nordre Nordland

Cod Cluster

Oppdrettsnæring og villfangst (hvitfisk), automatisering og effektivisering, videreforedling

Finnmark, Troms og Nordre Nordland

Bakgrunn
I statsbudsjettet for 2022 ble det bevilget 40 millioner kroner til «testfasiliteter i distriktene». Som et resultat av dette ble det i starten av 2023 igangsatt et pilotprosjekt med åtte katapultnoder, med gode resultater. En utlysning for å etablere permanente katapultnoder ble offentliggjort i 2024, og åtte søkere er nå plukket ut. Disse blir en del av en nasjonal testinfrastruktur, og tilknyttet de fem eksisterende katapultsentrene.

Siva - Selskapet for industrivekst
Siva er et statsforetak som sikrer bærekraftig industriell verdiskaping og produksjon i hele Norge. Det gjøres med en unik kombinasjon av ulike virkemidler fra eierskap i innovasjonsselskaper, næringshage- og inkubasjonsprogram, investeringer i eiendom og industriparker, samt ordningen Norsk katapult.

Norsk katapult
Siva forvalter ordningen Norsk katapult på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet (NFD). I tett samarbeid med Norges fremste industrimiljø legger ordningen til rette for etablering og utvikling av katapulter (industrinære testarenaer).

• Manufacturing Technology (Raufoss)

• Future Materials (Grimstad)

• Ocean Innovation (Bergen)

• Sustainable Energy (Stord)

• Digicat (Ålesund)

Her får norske bedrifter tilgang til utstyr, teknologi og kompetanse, og kan teste, verifisere og kvalifisere sine produkter, tjenester og prosesser.

Siva SF
Kjersti Veum, fagleder team katapult i Siva, e-post: kjersti.veum@siva.no, tlf. 95 72 57 35

Næringsminister Cecilie Myrseth
Foto: David Berg Tvetene
Kjersti Veum, fagleder team katapult i Siva
Siva

Om Siva

Siva sikrer bærekraftig industriell verdiskaping og produksjon i hele Norge.

Vårt bidrag er å løfte og akselerere de gode prosjektene fra idéstadiet og frem til industriproduksjon, oftere og raskere.