NAF: - Elbilene vil overta i storbyene innen 2030

Innen 2030 kan 95 prosent av alle kjørte kilometer i Stor-Oslo være med elbil. – Allerede i år vil nær halvparten av all kjøring i Bergen og Oslo skje med elbil. Dette til tross for at elbilene fortsatt utgjør mindre enn 50 prosent av bilparken, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Det blir stadig flere elbiler i storbyene, og de kjøres flere kilometer enn andre biler NAF

NAF har sett på elbilutviklingen i fem storbyområder. Innen 2030 kan 87 prosent av alle kilometer som kjøres i Bergen skje med elbil, og i Trondheim 80 prosent. Oslo vil ligge på hele 95 prosent. I Tromsø vil over 50 prosent av kjøringen skje med elbil innen 2030, og i Stavanger 68 prosent.

– Om få år vil nær sagt all kjøring i de tre største byene skje i en elbil, hvis trenden fortsetter, sier Handagard. – Dette viser at elbilpolitikken virker. Nå er det viktig at overgangen til elbil ikke stopper opp på oppløpssiden, sier Handagard.

Elbiler kjøres flere kilometer

Utregningen er gjort av NAF på bakgrunn av tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) for hvor langt folk kjører med ulike typer biler. Utviklingen fra 2020 til i dag er fremskrevet til 2030. Tallene viser hvor raskt overgangen til elbil vil skje i storbyene hvis utviklingen de siste fire årene fortsetter. Beregningen er gjort ut i for elbiler som er registrert i kommuner som er med i de utvalgte byvekstavtalene.

– I tillegg til at folk fortsetter å kjøpe både nye og brukte elbiler, forsterkes trenden av at elbilistene kjører mer med bilene sine, sier Handagard.

For Stavanger/Nord-Jæren beregner NAF at elbilomstillingen vil gå saktere enn i de tre største byene. Nord-Jæren har både lavere andel elbiler i dag enn de andre storbyene og var tidlig ute med å redusere bompengerabatten i bomringen.

Elbil-boom i nord

I Tromsø, der bompenger ble innført fra januar 2023, har veksten i elbiler vært langt over det politikerne beregnet. Da byvekstavtalen ble vedtatt antok politikerne at elbilandelen ville ligge på 6 prosent hele perioden. Veksten i elbiler på veiene har altså vært betydelig høyere.

– Det er kraftige insentiver som ligger bak overgangen til elbil i byene. Vi frykter at utskiftningen av bilparken kan bremse ned når bompenger og avgifter økes, og tilgang til kollektivfelt tas vekk. Derfor er disse nye tallene et sterkt argument for at elbilfordelene ikke må kuttes mer, sier Handagard.

Klimamål innen rekkevidde

Byene har satt tøffe klimamål og at folk bytter til elbil er en av hovedgrunnene til at utslipp fra transportsektoren kuttes nå. Den samlede kjøringen med norske elbiler økte med 24 prosent fra 2022 til 2023. Samtidig gikk utslippene fra veitrafikk ned med 7,8 prosent.

– Det er viktig at vi når klimamålene med gulrøtter, og ikke med pisk. Her ser vi at det er mulig å komme nær disse målene, om overgangen til elbil fortsetter i samme takt som til nå, sier Handagard.

Elbilens andel av kjørelengdene, data fra SSB fram til 2023, enkel framskrivning 2024-2030

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Byvekst Oslo (Oslo, Bærum, Nordre Follo & Lillestrøm)

Byvekst Bergen

Byvekst Nord-Jæren

Byvekst Trondheim

Byvekst Tromsø

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.