NAF: - Elbilene vil overta i storbyene innen 2030
Innen 2030 kan 95 prosent av alle kjørte kilometer i Stor-Oslo være med elbil. – Allerede i år vil nær halvparten av all kjøring i Bergen og Oslo skje med elbil. Dette til tross for at elbilene fortsatt utgjør mindre enn 50 prosent av bilparken, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

NAF har sett på elbilutviklingen i fem storbyområder. Innen 2030 kan 87 prosent av alle kilometer som kjøres i Bergen skje med elbil, og i Trondheim 80 prosent. Oslo vil ligge på hele 95 prosent. I Tromsø vil over 50 prosent av kjøringen skje med elbil innen 2030, og i Stavanger 68 prosent.
– Om få år vil nær sagt all kjøring i de tre største byene skje i en elbil, hvis trenden fortsetter, sier Handagard. – Dette viser at elbilpolitikken virker. Nå er det viktig at overgangen til elbil ikke stopper opp på oppløpssiden, sier Handagard.
Elbiler kjøres flere kilometer
Utregningen er gjort av NAF på bakgrunn av tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) for hvor langt folk kjører med ulike typer biler. Utviklingen fra 2020 til i dag er fremskrevet til 2030. Tallene viser hvor raskt overgangen til elbil vil skje i storbyene hvis utviklingen de siste fire årene fortsetter. Beregningen er gjort ut i for elbiler som er registrert i kommuner som er med i de utvalgte byvekstavtalene.
– I tillegg til at folk fortsetter å kjøpe både nye og brukte elbiler, forsterkes trenden av at elbilistene kjører mer med bilene sine, sier Handagard.
For Stavanger/Nord-Jæren beregner NAF at elbilomstillingen vil gå saktere enn i de tre største byene. Nord-Jæren har både lavere andel elbiler i dag enn de andre storbyene og var tidlig ute med å redusere bompengerabatten i bomringen.
Elbil-boom i nord
I Tromsø, der bompenger ble innført fra januar 2023, har veksten i elbiler vært langt over det politikerne beregnet. Da byvekstavtalen ble vedtatt antok politikerne at elbilandelen ville ligge på 6 prosent hele perioden. Veksten i elbiler på veiene har altså vært betydelig høyere.
– Det er kraftige insentiver som ligger bak overgangen til elbil i byene. Vi frykter at utskiftningen av bilparken kan bremse ned når bompenger og avgifter økes, og tilgang til kollektivfelt tas vekk. Derfor er disse nye tallene et sterkt argument for at elbilfordelene ikke må kuttes mer, sier Handagard.
Klimamål innen rekkevidde
Byene har satt tøffe klimamål og at folk bytter til elbil er en av hovedgrunnene til at utslipp fra transportsektoren kuttes nå. Den samlede kjøringen med norske elbiler økte med 24 prosent fra 2022 til 2023. Samtidig gikk utslippene fra veitrafikk ned med 7,8 prosent.
– Det er viktig at vi når klimamålene med gulrøtter, og ikke med pisk. Her ser vi at det er mulig å komme nær disse målene, om overgangen til elbil fortsetter i samme takt som til nå, sier Handagard.
Elbilens andel av kjørelengdene, data fra SSB fram til 2023, enkel framskrivning 2024-2030 |
|||||||||||
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2030 |
|
Byvekst Oslo (Oslo, Bærum, Nordre Follo & Lillestrøm) |
21 % |
28 % |
36 % |
43 % |
51 % |
58 % |
65 % |
73 % |
80 % |
88 % |
95 % |
Byvekst Bergen |
24 % |
30 % |
37 % |
43 % |
49 % |
56 % |
62 % |
68 % |
74 % |
81 % |
87 % |
Byvekst Nord-Jæren |
19 % |
23 % |
28 % |
34 % |
39 % |
43 % |
48 % |
53 % |
58 % |
63 % |
68 % |
Byvekst Trondheim |
16 % |
21 % |
29 % |
35 % |
42 % |
48 % |
54 % |
61 % |
67 % |
73 % |
80 % |
Byvekst Tromsø |
4 % |
7 % |
13 % |
20 % |
25 % |
30 % |
35 % |
40 % |
45 % |
50 % |
54 % |
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noLenker
Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Togreisende er minst fornøyd med hverdagsreisen24.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAFs Trafikantbarometer 2025 viser at de som reiser med tog er minst fornøyd med hverdagsreisen av alle trafikantgrupper. Og de har blitt mindre fornøyd de siste årene.
Slik unngår du bilkø og ladekø på påskehjemturen20.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Første påskedag er den store hjemfartsdagen og da blir det fort kø både på veiene og ladeplassene. - Tenk alternativt om tidspunktet du reiser på, da unngår du køer, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
På tur med tilhenger i påsken: - Lett å bryte reglene16.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hageavfall, oppussing, kanskje nye hagemøbler og grill. Mange hekter tilhengeren til bilen i påsken. - Dessverre ser vi at mange bryter regelverket og utsetter seg selv og andre for fare, advarer rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.
NAF MC: - Vi vil ha flere slike langs norske veier14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Rett type autovern kan redde motorsyklistenes liv. - Flesteparten av dødsulykkene på motorsykkel skyldes utforkjøring i sving, og underskinner på autovern kan redde liv, sier leder for NAF MC, Jan Harry Svendsen.
NAFs 10 ladevettregler i påsken11.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Påsken står for døren og da blir det fort kø både på veiene og ladestasjonene. - Med godt ladevett går det fortere unna på ladestasjonen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom