KIWI starter ny, sunn priskrig – kutter momsen på fisk for tredje gang
Etter fire uker med momskutt på norske grønnsaker, slår KIWI enda et slag for folkehelsa. Nå kuttes prisene tilsvarende momsen på totalt 150 fiskeprodukter.

For fire uker siden kuttet vi i KIWI momsen på et stort utvalg norske grønnsaker. Målet med tiltaket var å hjelpe folk med å nå anbefalingene i kostrådene og bidra til å øke salget av norske varer.
Resultatet? Kundene våre har kjøpt 21 prosent mer av disse grønnsakene sammenlignet med samme periode i fjor. I tillegg har konkurrentene våre fulgt etter og nedjustert sine priser flere steder i landet. Slik har sunn mat blitt billigere for alle.
I sommer gjennomførte Respons Analyse en undersøkelse for KIWI. Her svarte nesten syv av ti at de ønsket priskrig på frukt og grønt, mens over halvparten ville ha priskrig på fisk.
Vi lytter til kundene , og nå er det på tide å prøve fiskelykken: KIWI kutter derfor prisene tilsvarende momsen på fisk de neste fire ukene. Det vil si et 15 prosent priskutt på fersk og frossen fisk i tillegg til typiske middagsprodukter som fiskekaker, fiskepinner og fiskegrateng.
Totalt kutter vi prisene på over 150 fiskeprodukter. Utvalget kan variere fra butikk til butikk, og inkluderer også produkter fra lokale leverandører. Rundt 50 av disse varene er tilgjengelige i alle våre 709 butikker.
Det er tredje gang KIWI kutter momsen på fisk. Da vi gjorde samme grep i 2019, kjøpte kundene våre 42 prosent mer fisk. I fjor høst gjentok vi suksessen og økte salget med 39 prosent.
De nye kostrådene anbefaler oss å spise mellom 300 og 450 gram fisk i uka. I KIWI vet vi godt at pris er det mest effektive virkemiddelet vi har for å hjelpe kundene med å velge sunnere.
Undersøkelsen fra i sommer viser at 61 prosent mener fisk har blitt svært dyrt. Samtidig svarer 66 prosent at de har valgt bort sunn mat på grunn av egen økonomi.
Vi forstår godt at folk synes fisk er blitt dyrt etter at prisene har økt mye de siste årene, som følge av økte råvarepriser, høy etterspørsel og en svekket norsk krone. KIWI skal være den dagligvarekjeden som gjør det litt billigere for folk flest å velge fisk.
- Jo billigere den sunne maten blir, jo mer kjøper kundene. Hjertesaken vår er sunnhet til folket, og nå håper vi kundene våre vil spise masse fisk fremover, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.
Priskuttet gjelder fra og med mandag 16. september, og varer til og med 13. oktober.
Kontakter
Kristine Aakvaag ArvinKommunikasjonsdirektørKIWI
Tel:98844830kristine.arvin@kiwi.noHåkon SandlandKommunikasjonssjefKIWI
Tel:988 89 804Hakon.Sandland@kiwi.noBilder

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Effektiv hviletid, fulladet lastebil: ASKO åpner nytt megawatt-ladeanlegg16.10.2025 13:47:46 CEST | Pressemelding
ASKO tar et nytt, viktig steg mot en fossilfri transportsektor. Nå åpner selskapet Norges første kommersielle megawatt-ladeanlegg (MCS) i Vestby. Her kan to elektriske lastebiler lades med hele 1,2 megawatt samtidig, nok til å fylle batteriene i løpet av sjåførens lovpålagte hvilepause på 45 minutter.
NorgesGruppen styrker arbeidet med matvareberedskap: Vil opprette 100 beredskapsbutikker1.10.2025 08:35:33 CEST | Pressemelding
Som en konsekvens av den stadig mer urolige situasjonen internasjonalt, har NorgesGruppen besluttet å opprette minst 100 beredskapsbutikker.
NorgesGruppen skal gi millioner til grønnere prosjekter i matbransjen30.9.2025 09:18:07 CEST | Pressemelding
NorgesGruppen etterlyser bærekraftprosjekter i verdikjeden for mat og drikke. Fondet HANDLE skal dele ut millioner i sin femte søknadsrunde.
100% Trumf-bonus på «ikke helt perfekte» grønnsaker og frukt i SPAR29.9.2025 15:10:01 CEST | Pressemelding
Nå får SPAR-kunder 100 % Trumf-bonus for å redde frukt og grønsaker som ellers hadde blitt matsvinn. Med det ønsker SPAR å gjøre det enklere for kundene å ta bærekraftige valg – og samtidig spare penger.
ASKO OSLO kjører nå 100 % elektrisk – distribuerer dagligvarer helt uten utslipp1.9.2025 15:36:23 CEST | Pressemelding
Fra og med i dag leverer ASKO OSLO dagligvarer til over 200 butikker i Oslo og Akershus helt uten bruk av fossile drivstoff. Med 28 elektriske lastebiler i drift og over 1,5 millioner kilometer kjørt årlig, er ASKO OSLO nå først ut i ASKO-konsernet med helelektrisk distribusjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom