Maxus presenterar nya spännande elektriska modeller på IAA Transportation 2024

Följ premiärvisningen på livestream 16/9 kl 11:50: https://bit.ly/live-stream-weltpremiere

Hannover, Tyskland – Maxus, en ledande aktör inom elektriska kommersiella fordon, kommer att stå i centrum för uppmärksamheten på IAA Transportation 2024, som äger rum 17-22 september. Med RSA som huvudorganisatör av Maxus monter, kommer representanter från Norge, Sverige, Danmark, Finland, Polen och Tyskland att finnas på plats för att ge inblick i de senaste innovationerna från Maxus.

Årets IAA Transportation i Hannover är en viktig plattform för framtidens transportlösningar, och Maxus närvaro understryker företagets engagemang för att leda utvecklingen inom elektrisk mobilitet. Bland höjdpunkterna i deras monter, finns flera spännande nyheter:

e-Deliver 5: En ny standard för elektriska transportbilar

Maxus e-Deliver 5 är en ny och efterlängtad modell som gör sin europeiska debut på IAA. Med en rymlig och funktionell design erbjuder denna elektriska transportbil både lång räckvidd och moderna tekniska lösningar. E-Deliver 5 är byggd på den nya innovativa Mila-plattformen, som är modulär, intelligent och lätt, vilket möjliggör en kombination av hög lastvolym, lastvikt och energieffektivitet. Den är utrustad med en 120 kW/163 hk elmotor och ett 64 kWh batteri, vilket ger en räckvidd på upp till 335 kilometer (WLTP blandad) .

Modell finns i två olika storlekar med lastvolym på upp till 7,7 kubikmeter, beroende på version, en lastvikt på upp till 1 190 kilo och en dragkapacitet på 1 500 kilo. Interiören inkluderar en 12,3-tums pekskärm, en digital instrumentdisplay samt stöd för Apple CarPlay och Android Auto. e-Deliver 5 erbjuder också ett brett utbud av avancerade assistanssystem för ökad säkerhet och komfort.

Den minimalistiska designen kombineras med avancerad teknik, vilket gör e-Deliver 5 till ett attraktivt val för företag som söker effektiva och hållbara transportlösningar, säger Markus Lundevall, försäljningschef på Maxus Sverige.

MAXUS eTERRON 9: Den elektriska pickupen med kraft och räckvidd

Den nya elektriska pickupen Maxus eTERRON 9, som också gör sin debut på IAA Transportation 2024, sätter en ny standard för elektriska fordon. Byggd för att möta kraven från både tuffa arbetsmiljöer och krävande användare, erbjuder eTERRON 9 en kombination av kraft och räckvidd. Den robusta fyrhjulsdrivna pickupen är utrustad med en kraftfull motor på 325 kW (442 hk) och ett stort batteri på 102 kWh, som ger en räckvidd på upp till 430 km (WLTP blandad) och snabbladdas på cirka 40 minuter.

Med sex körlägen, samt en lastkapacitet på 620 kg och dragkapacitet på 3,5 ton, är eTERRON 9 perfekt för både arbetsuppgifter och äventyr. Den dynamiska lastytan och 236-liters frunken bidrar till dess funktionalitet. Interiören erbjuder justerbara säten med ventilation och massage, samt en luftfjädring som avsevärt höjer komforten jämfört med andra fordon i segmentet. Säkerheten garanteras med 73% ultra-högstål och standard assistanssystem, medan avancerad belysning förbättrar synligheten.

Markus fortsätter, eTERRON 9 är en idealisk lösning för dem som behöver en kraftfull och hållbar elektrisk pickup, kombinerande prestanda med miljövänlig teknologi. Här kommer vi att göra stora avtryck i marknaden

En Stärkning av Maxus position på marknaden De nya modellerna, e-Deliver 5 och eTerron, lanseras på den europeiska marknaden under senhösten och kommer att spela en central roll i Maxus strategi för att stärka sin position inom elektriska transportlösningar. Med dessa lanseringar fortsätter Maxus att driva utvecklingen mot en grönare framtid för transportsektorn kommenterar Petter Nordesjö, vd för Maxus Sverige.

Utöver dessa nya modeller kommer Maxus även att visa upp sina väletablerade e-Deliver 9 och e-Deliver 7. Dessa modeller har satt standarden på marknaden för elbilar och fortsätter att erbjuda tillförlitlighet, säkerhet och effektivitet.

Maxus och RSA ser fram emot att välkomna besökare till sin monter för att utforska dessa innovativa modeller och diskutera framtiden för elektrisk transport. För mer information om Maxus nya fordon och deras roll på IAA Transportation 2024, besök deras monter i Hall 13, Stand C90.

Om SAIC Maxus

SAIC Maxus (SAIC Maxus Automotive) är ett bilmärke som ägs av det kinesiska företaget SAIC Motors. SAIC Motor – eller Shanghai Automotive Industry Corporation – är både tillverkaren och ägaren bakom SAIC Maxus personbilar och transportbilar, och är Kinas största börsnoterade biltillverkare. Förra året sålde de 6 miljoner bilar bara i Kina och har haft en enorm tillväxt de senaste åren.

Företaget grundades 1958 och har gått från att vara ett traditionellt industriföretag till att bli en världsomfattande leverantör av bilar och mobilitetstjänster. Över hela världen rankas SAIC Motors som den sjunde största biltillverkaren, och kännetecknas av att vara en framåtblickande tillverkare med fokus på utveckling och innovation.

SAIC Maxus grundades 2011, och har funnits på den nordiska marknaden sedan 2018. Sedan dess har Maxus varit väldigt framgångsrika, och är bland de mest sålda elbilarna i Norden. RSA är för närvarande importör av Maxus till Norge, Sverige, Danmark, Finland, Polen, Tyskland, Island, Färöarna och Grönland.

RSA är en komplett nordeuropeisk bilimportör av personbilar och transportbilar med huvudkontor i Norge. RSA är ett privatägt företag med en historia som går tillbaka till 1936 och har under åren utvecklat starka varumärken på flertalet marknader i norra Europa. Sedan starten har mobilitet och transport varit utgångspunkten genom företagets alla faser.

RSA har idag sitt huvudkontor i Drammen, Norge och har väl etablerade kontor i Sverige, Danmark, Finland, Polen och Tyskland. RSA har byggt upp ett stort återförsäljarnätverk som sträcker sig över norra Europa med varumärkena Suzuki, Isuzu, Maxus, KGM, BYD och JAC.

Följ RSA

Senaste pressmeddelandena från RSA