Vi har en unik mulighet til å få alle barn til å lykkes -Vi må ikke kaste den bort

Elevenes motivasjon er synkende, det er en negativ utvikling i læringsresultater. Trivselen og motivasjonen har gått ned og mobbetallene opp, elevene leser både mindre og dårligere enn før. Dette bekymrer Skolelederforbundet som har sett frem til stortingsmeldingen om en mer praktisk og variert skole. Skolelederforbundet er fornøyd med retningen meldingen viser.  Nå trenger vi å jobbe sammen for å sikre våre barn og unge en god og spennende skole som er tilpasset våre elever.

I dag 13. september la kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) frem ungdomsmeldingen   «En mer praktisk skole - bedre læring, motivasjon og trivsel på 5. -10. trinn».

• Skolelederforbundet mener at vi nå har en unik mulighet til å skape en mer praktisk og variert skole for våre barn og unge. En skole der barna våre lykkes.

Vi må derfor satse på en skole som er mer praktisk. Dette vil koste og vi trenger å se betydelige summer i statsbudsjettet som legges frem om noen uker, sier leder av skolelederforbundet Stig Johannessen.

Skolelederforbundet er fornøyd med at meldingen fremhever betydningen av god skoleledelse som en nøkkel til å lykkes med skoleutvikling. God ledelse er avgjørende for å sikre en spennende og lærerik skole for våre elever. Gjennom målrettet innsats kan vi bygge en skole som både inspirerer og utfordrer, og som forbereder elevene på et samfunn i stadig endring.

– Vi vet at skoleledelse er avgjørende for god skoleutvikling, og for at elevene skal lykkes. Skolelederforbundet ser nå frem til at både skoleledelse og skolen som helhet prioriteres på nasjonalt og kommunalt nivå, fortsetter Johannessen.

Skolelederforbundet er opptatt av å skape en skolehverdag der teori og praksis kombineres på en måte som styrker de unges motivasjon, kreativitet, mestring, trivsel og læring. Forbundet vil nå sette seg grundig inn i forslagene i meldingen og komme med et helhetlig innspill.

Skolelederforbundet gjennomførte for noen måneder siden en undersøkelse blant rektorer i skolen sammen med Utdanningsnytt. Svarene er sterkt bekymringsfulle fordi de viser at det kuttes i skolene over hele landet. Undersøkelsen viser at 8 av 10 svarer at de er bekymret for økonomien før et nytt skoleår. 62 % har fått redusert budsjett for skoleåret 2024/25. 9 av 10 sier at de blir tvunget til å bryte loven som følge av økonomien.

• Nå må politikerne satse på skolen, ellers blir meldingen bare gode intensjoner, uten mulighet for gjennomføring.  Våre rektorer opplever stadig kutt i skoleøkonomien, dette må snus.  Nå må vi prioritere barna våre, og da må skolen prioriteres både nasjonalt og lokalt, avslutter Stig Johannessen.

Skolelederforbundet

Fagorganisasjon for ledere i oppvekst- og opplæringssektoren.

Følg pressemeldinger fra Skolelederforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skolelederforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Skolelederforbundet

Landets viktigste ledere må bli satt pris på!6.3.2024 14:08:56 CET | Pressemelding

Skolelederforbundet er i dag samlet til tariffkonferanse i forkant av årets lønnsforhandlinger. Forbundsleder Stig Johannessen er tydelig på hva som er viktigst for Skolelederforbundet. Ledere i skoler og barnehager har ikke fått reallønnsvekst de siste årene. Vi lever i en dyrtid, og vi ser at ledere innen oppvekst, skole og utdanning har fått mindre igjen. Samtidig vet vi at næringslivet går godt og at det er rom for å prioritere de viktigste lederne, sier Stig Johannessen.

Mangler Norge noen priser? Ja, den viktigste lederen trenger å bli hedret og sett!9.2.2024 10:14:41 CET | Pressemelding

Skolelederforbundet etablerer prisen: Viktigste Leder. Den har som formål å hedre og anerkjenne ledere i barnehage og skole. Ledere innen oppvekstsektoren blir ikke anerkjent og verdsatt så mye som de fortjener. De er heltene som står på for barn og unge morgen, dag og kveld, og jobber steinhardt for at barn og unge kal ha det bra, trives og lære. De er landets viktigste ledere, sier forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.

Elevundersøkelsen 2024 må tas alvorlig. Mobbetallene øker for andre år på rad.22.1.2024 14:32:11 CET | Pressemelding

Elevundersøkelsen som ble presentert i dag viser at de fleste elevene har det bra på skolen. 8 av 10 elever sier at de trives godt på skolen. Det er bra, men for mange barn og unge blir mobbet og føler utenforskap. Mobbetallene øker for andre år på rad. Slik kan vi ikke ha det. Vi må ta elevene på alvor og det er vi som voksne som må ta ansvar. Sier nestleder i Skolelederforbundet Mona Søbyskogen.