Vi har en unik mulighet til å få alle barn til å lykkes -Vi må ikke kaste den bort

Del

Elevenes motivasjon er synkende, det er en negativ utvikling i læringsresultater. Trivselen og motivasjonen har gått ned og mobbetallene opp, elevene leser både mindre og dårligere enn før. Dette bekymrer Skolelederforbundet som har sett frem til stortingsmeldingen om en mer praktisk og variert skole. Skolelederforbundet er fornøyd med retningen meldingen viser.  Nå trenger vi å jobbe sammen for å sikre våre barn og unge en god og spennende skole som er tilpasset våre elever.

I dag 13. september la kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) frem ungdomsmeldingen   «En mer praktisk skole - bedre læring, motivasjon og trivsel på 5. -10. trinn».

Elevenes motivasjon er synkende, det er en negativ utvikling i læringsresultater. Trivselen og motivasjonen har gått ned og mobbetallene opp, elevene leser både mindre og dårligere enn før. Dette bekymrer Skolelederforbundet som har sett frem til stortingsmeldingen om en mer praktisk og variert skole. Skolelederforbundet er fornøyd med retningen meldingen viser.  Nå trenger vi å jobbe sammen for å sikre våre barn og unge en god og spennende skole som er tilpasset våre elever.

  • Skolelederforbundet mener at vi nå har en unik mulighet til å skape en mer praktisk og variert skole for våre barn og unge. En skole der barna våre lykkes.

Vi må derfor satse på en skole som er mer praktisk. Dette vil koste og vi trenger å se betydelige summer i statsbudsjettet som legges frem om noen uker, sier leder av skolelederforbundet Stig Johannessen.

 

Skolelederforbundet er fornøyd med at meldingen fremhever betydningen av god skoleledelse som en nøkkel til å lykkes med skoleutvikling. God ledelse er avgjørende for å sikre en spennende og lærerik skole for våre elever. Gjennom målrettet innsats kan vi bygge en skole som både inspirerer og utfordrer, og som forbereder elevene på et samfunn i stadig endring.

– Vi vet at skoleledelse er avgjørende for god skoleutvikling, og for at elevene skal lykkes. Skolelederforbundet ser nå frem til at både skoleledelse og skolen som helhet prioriteres på nasjonalt og kommunalt nivå, fortsetter Johannessen.

Skolelederforbundet er opptatt av å skape en skolehverdag der teori og praksis kombineres på en måte som styrker de unges motivasjon, kreativitet, mestring, trivsel og læring. Forbundet vil nå sette seg grundig inn i forslagene i meldingen og komme med et helhetlig innspill.

Skolelederforbundet gjennomførte for noen måneder siden en undersøkelse blant rektorer i skolen sammen med Utdanningsnytt. Svarene er sterkt bekymringsfulle fordi de viser at det kuttes i skolene over hele landet. Undersøkelsen viser at 8 av 10 svarer at de er bekymret for økonomien før et nytt skoleår. 62 % har fått redusert budsjett for skoleåret 2024/25. 9 av 10 sier at de blir tvunget til å bryte loven som følge av økonomien. 

  • Nå må politikerne satse på skolen, ellers blir meldingen bare gode intensjoner, uten mulighet for gjennomføring.  Våre rektorer opplever stadig kutt i skoleøkonomien, dette må snus.  Nå må vi prioritere barna våre, og da må skolen prioriteres både nasjonalt og lokalt, avslutter Stig Johannessen.

 

 

Kontakter

Skolelederforbundet

Fagorganisasjon for ledere i oppvekst- og opplæringssektoren.

Følg pressemeldinger fra Skolelederforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skolelederforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Skolelederforbundet

Ledelse i skolen – nøkkelen til barns trivsel og utvikling30.10.2025 10:43:23 CET | Pressemelding

I høst skal arbeidstiden til ledere i skolen forhandles. Skolelederforbundet mener det er nødvendig at KS prioriterer ledere i skole for å sikre rekruttering og beholde lærere, ansatte og ledere i skolen. Rapport fra NTNU Samfunnsforskning forteller flere skoleledere at de vurderer å forlate yrket. For å sikre barna våre en motiverende, trygg og god skole må vi styrke skoleledelsen, sier 2. nestleder i Skolelederforbundet Mona Søbyskogen. «Skolelederes arbeidshverdag – Arbeidstidsavtalen SFS 2213 sett fra et skolelederperspektiv» er skrevet av NTNU Samfunnsforskning, på oppdrag fra Skolelederforbundet. Rapporten, bekrefter det vi vet, at skoleledere har en arbeidshverdag med lange dager, stort ansvar og komplekse arbeidsoppgaver. Flere rektorer oppgir at de er tilgjengelig så å si døgnet rundt, og at de har arbeidsuker på opptil 60 timer. Dette kan utfordre balansen mellom jobb og fritid. Rapporten støtter opp under konklusjoner i tidligere forskning og undersøkelser Skolelederforbunde

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye